REGLER

Här finns regler för lägret och regler som är specifika för lajvet. Om du inte lajvat förut kan det dessutom vara bra att titta på lajvarens ordlista . Alla regler kommer dessutom att gås igenom under lägret.

Regler för lägret

1) Lyssna på ledarna

2) Lämna inte området

3) Nattfriden betyder att inte störa de andra deltagarna och hållas på sin plats, förutom om man behöver gå på WC eller söka upp en ledare. 

4) Ifall någon visslar i visselpipan måste alla komma omedelbart!

5) Ifall någon skadar sig, börjar må dåligt eller dylikt, hämta genast en ledare!

6) Ifall det börjar brinna, hämta genast en ledare!

7) Tvätta händerna efter varje WC­-besök och före varje måltid!

8) Drick mycket!

9) Telefonerna ska vara på tyst i väskan under helgen. Du får alltid ringa hem om det behövs.

10) Det är okej att ta med godis. Men vi tar fram det först efter kvällsmaten och endera delar man åt alla eller håller sitt godis för sig själv.

Lajvregler

I grund och botten handlar lajv om att skapa och ha roligt tillsammans. Lajvreglerna är till för allas trivsel och säkerhet, och paras bäst ihop med sunt förnuft.

Säkerhet

Säkerheten kommer alltid i första hand. Om någon skadar sig, hamnar i riktig fara eller någon annan verklig nödsituation uppstår under lajvet skall man ropa “HOLD” och hämta en ledare. Desto fler som ropar “Hold” desto bättre. Lajvet tar då en paus medan situationen reds ut. 

Om något blir för skrämmande eller obehagligt så används säkerhetsordet “ELORIA”. Detta betyder att den man spelar mot ska ta det försiktigare och backa några steg innan den fortsätter lajva. I motsats till HOLD avbryts inte lajvet utan man gör stämningen lugnare.

Off-tecken

“Off-lajv” eller “OFF” uttrycker det som står utanför lajvet, medan “IN” eller “In-lajv” betyder något som är en del av lajvet.

Om du måste gå ur roll och göra någonting som inte hör lajvet till signalerar du detta genom att hålla en knuten näve ovanför ditt huvud. Detta innebär att du är off-lajv och skall totalt ignoreras av andra spelare. Detta tecken får inte missbrukas för att fly eller liknande.

Off-område

Varje lajv har ett off-område, där inget lajvande förekommer. För oss kommer detta vara inne i stugan och utanför lajvområdet. Saker som har med det verkliga livet att göra ska hållas på vid sovplatsen under lajvet. Glasögon eller andra hjälpmedel får alltid användas på alla lajv. Under lajvet kan man vid behov komma in till off-området om man t.ex. behöver ett plåster eller är törstig. Var gränserna för off-området kommer att vara, visas åt spelarna före lajvet börjar.

Off-runan och off-prylar

Off-runan är en symbol som används för att markera att något är off-lajv. Off-runan ser ut som bokstaven V inuti en cirkel:

Off-runan kan användas under ett lajv för att ge information åt spelarna. Spelare ska alltid stanna upp och läsa vad som står på ett papper märkt med off-runa, och reagera och agera utgående från vad som står där. När off-runan står på en lapp tillsammans med text finns inte den texten IN-lajv.

Skadegörelse

Man får aldrig förstöra egendom. Man får heller inte förstöra naturen, byggnaderna eller saker som finns på området. Den som orsakar skada till någon annans egendom blir ersättningsskyldig. Arrangörerna tar inget ansvar för materiella skador som sker under lajvet.

Strid

Det är viktigt att komma ihåg när man strider att alla ska ha roligt. Därför ska man strida renhårigt och tryggt. Kom ihåg att strid under lajv fortfarande är rollspel, och samspel, och om det blir strid gäller det att göra den så dramatisk som möjligt. Vem som vinner striden är egentligen inte viktigt så länge båda har roligt. Gå inte i strid med någon som inte är förberedd på detta. Det finns tre sätt att strida: 

1. Obeväpnad strid

Obeväpnad strid betyder att man brottas. Istället för att testa vem som är starkast kan ni testa på att få det att se så snyggt ut som möjligt. Brottningen slutar då en ger upp eller om någon går emellan. Karaktärerna tar ingen skada av brottning annat än att stoltheten fått sig en törn om man förlorat. Detta är ett ofarligt sätt att göra upp om en konflikt. Detta sätt är att föredra framom att strida med vapen under detta lajv.

2. Beväpnad strid

För beväpnad strid används boffer- eller latexvapen. Dessa låtsasvapen är gjorda för att inte göra skada när man använder dem. Men det är viktigt att slå med lugna kontrollerade slag, ett hårt slag kan fortfarande göra ont! Inget onödigt vapenviftande får förekomma.

Eventuella skador som karaktären får under strid ska alltid rollspelas. Blir du huggen av ett boffersvärd blöder din karaktär förstås och du måste låtsas så väl du kan. För detta lajv gäller sunt förnuft när det kommer till skador. Blir man träffad i armen så går den inte att använda. Blir man träffad i magen så är man allvarligt skadad. Huvudet, skrevet och kvinnors bröst är det förbjudet att rikta slag mot! Läkekunniga karaktärer kan efter striden förbinda sår med sin utrustning.

De roller som har vapen får låna boffervapen av föreningen. Om spelare har med sig egna vapen måste de godkännas av spelledningen innan lajvet börjar. Det är strängt förbjudet att använda föremål eller kvistar i strid

3. Magiska förmågor i strid

Vissa karaktärer kan ha magiska förmågor som kan användas under lajvets gång. Om någon använder en magisk förmåga i strid så säger personen ”VERITAS” och berättar sedan vilken förmåga som hen använder. Mera om magiska förmågor finns att läsa om under Magi-sidan.

Veritas

Ordet veritas (latin: sanning) är ett muntligt OFF-tecken som används för att diskret överföra muntliga OFF-budskap från en spelare till en annan. Det som sägs efter ordet är en total sanning och mottagaren lyder det som sägs. Budskap som överförs med Veritas kan vara relaterade till t.ex. magi eller gifteffekter. 

Missbruk av Veritas är strängt förbjudet; I rollen står det om karaktären kan använda förmågor med Veritas och hur de används.

Exempel 1: “Veritas, du blir absolut övertygad om att N.N. ljuger.”

Exempel 2: ”Veritas, jag gör en vind som blåser omkull dig.”

Nedslagning

För att slå ner en annan karaktär använder man ett av de föremål spelledningen delat ut. Oftast används boffervapen, men också andra föremål kan användas. 

För att slå ner en karaktär smyger man sig bakom en annan spelare. Sedan håller man föremålet i ena handen och använder andra handen för att klappa spelaren mellan skulderbladen och tyst säga: ”Veritas: Du blir nedslagen”. Detta spelas som ett mycket hårt slag mot huvudet. Blir man nedslagen så faller man medvetslös ner och förblir så i cirka 10 minuter. En nedslagen karaktär kan inte väckas, och när personen slutligen vaknar upp minns hen inte vad som hände just innan hen blev nedslagen. Karaktären kan också spela på att ha fått en bula och vara lite vinglig efteråt. 

Person som ligger på marken

Om man ser en person som ligger på marken så får man aldrig ignorera hen, eftersom det kan vara frågan om en riktig nödsituation. Gå alltid fram och se om spelaren är vid medvetande. Visa off-tecknet och böj dig ner för att viska: “Är du skadad på riktigt?”. Om personen inte svarar (och alltså är medvetslös på riktigt), hämta en ledare. Svarar personen “ja, jag är skadad”, hämta en ledare. Svarar personen “nej, jag låtsas bara…” och fortsätter med att berätta varför personen ligger på marken, så kan ni tillsammans fortsätta att spela på det. En person som ligger på marken måste svara om någon frågar. 

Karaktärsdöd

Går det riktigt illa för karaktären så kan det hända att den dör. Det kan ske genom förgiftning, strid eller av andra faror. En dödsscen kan vara fin och dramatisk om man bara vågar spela på den och ge den tid. Men en spelare kan bli väldigt ledsen om hens karaktär dör utan att de vill det, därför kan ingen karaktär dödas utan att man gett sitt samtycke. 

Stöld

Att karaktärer stjäl saker av varandra är ett bra sätt att skapa intriger och händelser under lajvet. Dokument, smycken och annat som hör till lajvet får stjälas. Man får inte stjäla: glasögon, lajvkläder, skor och annat som spelaren behöver för att kunna lajva. Personliga saker förvaras vid sovplatsen och får självfallet inte stjälas.

Den som har stulit någonting av en annan har ansvar för det som stulits. Alla stulna föremål ska lämnas tillbaka efter lajvet och om det stulna föremålet försvunnit eller gått sönder under tiden det har varit stulet så skall den som stulit det ersätta ägaren.

Brygder

Brygder är flaskor som innehåller vatten och karamellfärg. Dessa fås av spelledaren och kan vara ett gift, motgift, helande dryck eller liknande. Med flaskan kommer en liten lapp med en off-runa på och en kort text som beskriver vad brygden gör.  Lappen finns inte in-lajv utan är enbart till för att du som spelare ska veta hur du ska reagera på det du just drack. Har du någon annan att dricka brygden så kom ihåg att också ge dem lappen.   

Obs! Om en brygd byter ägare (t.ex. den köpes eller blir stulen), se till att lappen följer med!  Utan lappen har brygden ingen verkan.  

Magiska föremålUnder lajvet kommer det att finnas magiska föremål. Dessa föremål har precis som namnet säger magiska egenskaper. Detta kan vara allting från helande till skadande eller sövande effekter. Mera om magi och magiska föremål står på sidan Magi.