Magi finns lite överallt i Eya. Det är viktigt att känna till reglerna för magi för att kunna använda magi på rätt sätt under själva lajvet. Alla som deltar på lajvet kommer inte att ha magiska förmågor. De som har magiska förmågor bör förstå hur de fungerar och vad de har för begränsningar, så att de när de använder magin kan förklara det för andra spelare. 

Alltid när man använder sig av en förmåga så måste man nämligen säga “Veritas” först och sedan beskriva vad som händer. Mer om Veritas finns under regler.

Exempel: Eiryn har förmågan “Hela”. Keryn har blivit svårt skadad efter ett slagsmål. Eiryn vill hjälpa Keryn och går fram till honom och lägger sin hand på det stället där Keryn blivit skadad och säger “Veritas: Dina sår börjar läka och kommer efter en stund inte att synas.” Såret försvinner nästan omedelbart från Keryn.

Obs! Om din roll har magiska förmågor står dessa i rollen du får skickad åt dig!

Obs! Ingen måste lära sig alla förmågor utantill! De som kan använda magi vet vilka förmågor de har och kan läsa sig in på dessa, för övriga spelare räcker det att ha en förståelse för hur magi fungerar under ett lajv.

Magiska förmågor och kunskaper

Vattenmagi

Dimma: Spelaren säger “Veritas dimma” och håller armarna rakt ut. Detta skapar en dimma från fingerspets till fingerspets och ingen kan se de som håller sig inom området. 

Istapp: Spelaren säger “Veritas istapp” och ritar en istapp i luften och låtsas fånga den. Den fungerar nu som ett vapen och spelaren kan endera hugga med den eller slänga iväg den mot en annan karaktär.  

Förnimma gift: Spelaren kan undersöka om något är giftigt. Studera föremålet i 1 minut och fråga sedan en NPC om föremålet är giftigt.

Immun (gift): Spelaren kan inte bli förgiftad. Om något säger att spelaren fått i sig gift så blir karaktären inte sjuk, men vet om att det de fått i sig har varit giftigt.

Vattenkupol: Spelaren säger “Veritas vattenkupol” och håller armarna sträckta framför sig. Detta skapar en vattenkupol som fungerar som en sköld mot angripare och vapen.

Jordmagi

Växtlighet: Kan få blommor/träd att växa. Spelaren säger “Veritas Växtlighet… “ och beskriver sedan vad för sorts blommor som växer fram.

Neutralisera gift: Om spelaren får reda på att något är giftigt kan spelaren ta i föremålet och säga “Veritas neutralisera gift”. Föremålet är då inte längre giftigt.  

Vinranka: Spelaren säger “Veritas Vinranka!” och pekar på en annan spelare. En vinranka kommer upp ur marken och slingrar sig kring den andre spelaren som inte kan flytta på benen under 1 minut. 

Läkesporer: Spelaren plockar upp valfria blomknoppar och går fram till den som är skadad. Spelaren säger “Veritas Läkesporer” och blåser blommorna på personen (riktat mot såret). Såret läks på några sekunder. 

Vindmagi

Vindpust: Spelaren säger “Veritas Vindpust”. En hård vind knuffar omkull motståndaren.  

Blixt: Spelaren säger “Veritas Blixt” och pekar på en person. En blixt skjuter ut från spelarens finger och träffar personen som tar en skada. Kom ihåg att spela på den!

Eldmagi

Brinna: Spelaren säger “Veritas Brinna” och ett föremål fattar eld.

Eldklot: Spelaren formar händerna till en boll och säger “Veritas Eldklot” som de sedan kan låtsas slänga på en annan spelare. Dena andre spelaren tar skada då den träffas. Kom ihåg att spela på den!

Icke-magiska förmågor

Örtlära: Spelaren får recept på brygder som hens karaktär kan göra under lajvet. 

Första hjälpen: Karaktären kan förbinda mindre sår så att de läker fint och utan att det bildas ärr. 

Läkekonst: Karaktären kan med hjälp av medicinska verktyg behandla livshotande skador. Skadan kan spelas på som öm, men går åter att använda.

NPC-krafter

Till att börja med så bör det förklaras vad en NPC är. En NPC (från engelskans “non-player character”) är alltså en spelledarroll, som är med i lajvet för att eventuellt hjälpa att föra lajvet framåt. NPC:erna under Elnars Ö kommer alla att spelas av spelledare som är på plats under lägret.

Hela: Karaktären säger ”Veritas Hela” och beskriver hur såret genast sluts igen. 

Bett: Karaktären tar tag i en spelare och låtsas bita den. Spelaren säger “Veritas Bett” och den som blir biten tar skada. Kom ihåg att spela på skadan!

Paralysera: När man blir paralyserad så kan man inte röra sig på 2 minuter. Karaktären säger “Veritas: paralysera” och rör vid den person som blir paralyserad. 

Styrka: Denna förmåga gör en person onormalt stark för en kort tid. Man uttalar “Veritas: Styrka” och kan därefter utföra saker som att slänga iväg stora stenar, personer eller dylika styrkeprov utan problem. Effekten håller i sig 1 minut.

Utöver alla de förmågor som finns listade här så kan det förekomma fler förmågor under lajvets gång. Om detta meddelas i så fall innan lajvet börjar.