av Eltharion » mån 28.5.2007 08:35
Måste sätta in mina fem cent (eller tio euro, för att vara mer exakt) här...
Pirates of the Caribbean 3
Jag gick in på biosalongen med låga förväntningar och tyvärr blev mina värsta farhågor besannade.
Överlång, onödigt "komplicerade" intriger, ointressant handling, oimponerande specialeffekter (stuntmen do it better), scener som inte var meningen att vara roliga men som blev det eftersom dom var så knäppt gjorda samt barnslig humor, bara för att nämna några saker.
Karaktärerna var ojämnt skrivna: Jack Sparrow står mest bakom andra och försöker säga "roliga" one-liners i stort sett genom hela filmen, bortsett från slutet, William Turner gör ännu mindre, eftersom han försöker inte ens vara särskilt rolig, förutom då i slutet. Hela världen verkar nu plötsligt tråna efter Elisabeth Swann, fastän hon i denna film skaffat sig hår på bröstet och växt ett par ballar (Eller försöker åtminstone ge intrycket av det). Hennes brandtal ska vi inte ens gå in på.
Enda positiva rollprestationen kom från Captain Barbossa som lyckas tidvis vara både rolig och "inspirerande".
Jämnför man PotC 3 med första filmen kan man inte bara annat än undra: vart tog alla färger vägen? Trean är så grå och mörk jämfört med den färgglada ettan. Dessutom förstår jag inte varför det var nödvändigt att byta filmgenre från piratäventyr till episk piratsk*t. Filmen försöker vara så stor och massiv, men märker inte det kanonkulstora hålet i mitten där all innehåll borde ha varit.
Filmen lyckas inte heller utnyttja sin fulla potential: Man hade gärna sett mera av filmens universum, men man skrapar endast vid ytan och bara då det är absolut nödvändigt. Istället klipper Gore Verbinski så fort något intressant händer till ännu en actionscen, och här har filmen ingen mer krut att använda eftersom en flygande Jack Sparrow har vi ju inte sett tidigare.
Dom få ljuspunkterna i filmen var musiken samt det inte-helt-så-oväntade slutet. Musiken gjorde sitt bästa för att försöka lyfta filmen och klarar det bra, men resten av filmen spjärnar emot. Slutet bäddades för under hela filmen och blev på detta sätt inte som en svart häst som dök upp från ingenstans, men inte heller det var något som man inte sett tidigare i filmer.
PotC 3 är inte den sämsta filmen jag sett (den äran går till flera episoder av MST3K), men filmen lever inte upp till hypet, lyckas inte bygga upp känslan av ett stor äventyr, var skriven med rutin men ingen kärlek och får en att ångra att man stödde filmindustrin med 10€.
Den stora tragedin här är att den här filmen blir helt säkert en stor succé och älskad av Johnny Depp-fans världen över, men samtidigt säger det åt filmindustrin att det räcker om ytan är slipad i en film så är publiken nöjd.
Nej, gör som jag och bli en riktig pirat!
1/9 pieces of eight
Senast redigerad av
Eltharion mån 28.5.2007 22:10, redigerad totalt 1 gång.
"If God did not exist, it would be necessary to invent him."
- Voltaire, French author, humanist, rationalist, & satirist (1694 - 1778)
"Who says we didn´t?"
- Teemu Kytösaari, Finnish author, humanist, rationalist & satirist (1986 - )