Har länge funderat man skulle kunna fundera kritiskt på vad vi håller på med och kanske komma till nya tankar. Som en think-tank på lajv och lajvande om man så vill.
Funderade först på detta med vilka lajvuppbyggnader vi har/har haft. Allt började med värdshusbaserat lajv (FF1 & 2, DHP). Det är något att göra. En fast punkt som propellerar intrigerna runt om. Samma under VBS om jag inte minns fel. Centrerat först kring Uriel och senare magikern. Alltså ett centra.
Sedan hade vi BRM, centrerat kring inte ett, utan två värdshus. Konkurrens och skapande av intriger delvis genom det. I stort en roll delat på två.
Så kommer vi till temalajven. Omertá handlade om två krigande släkten. En intrig som borde propellera ett helt lajv. Om det spelas rätt. Här är det inte ett centrum, om det inte finns två starka ledare på var sida som dikterar.
IVS lajven har varit värdshuslajv. 4 lovar vara tredelat i olika läger. Men handlar det nu om tre världshus? Om det inte finns någon utsedd ledare, kommer då en sådan att framträda? Eller kommer demokrati att råda. Beror nog på gruppen tror jag. Men IVS 4 har ännu inte varit. Svårt att säga vad som propellerar lajvet framåt.
Skriptade temalajv tar bort centran, eller om man så vill så naglar det fast händelserna i spelledarens vision. Beroende på hur utarbetad visionen är, så tillåter den olika mycket frihet för spelarna. Icke desto mindre. Centrerat kring spelledningen på ett sätt OFF som också känns av IN. (Lyser min kritik månne igenom här?)
Men vad annat finns det? Är det egentligen möjligt att skapa ett lajv där alla spelarna är intrigdrivande?Är det möjligt? Eller är det ens önskvärt? Är kanske ändå värdshuslajv de bästa iallafall? I alla sina variationer.