Det finns lika många sätt att skriva lajv som det finns lajvskribenter (eller arrangörsgrupper), även om en del drag säkert liknar varandra. För min del är det något att diskutera kring ett bord snarare än i en forumtråd, men så är jag inte riktigt skapt för textkommunikation heller. Tyvärr har jag åtminstone ingen "step-to-step guide" att ge, och jag tror inte att någon sådan kan fungera, eftersom inget lajv är det andra helt likt. Det närmaste jag tror man kan ge är uppmaningar (vad du rekommenderas göra) och varningar (vad du rekommenderas undvika att göra). Också dessa kan knappast alla vara helt överens om, men här är nu några saker som jag kommer på:
1) Fråga ut sådana som gjort lajv förrut (liksom nu just görs förstås, men jag tror man kan få ut mera genom att fråga ut nån personligen).
2) Gör ditt första lajv relativt enkelt, t.ex. genom att ha få spelare och/eller kort lajvtid. Genom att ge dig själv en mindre ambitiös början ser du hur du själv funkar som SL, vad spelare behöver och är intresserade av (obs: alla är olika, är det inte fantastiskt? *insert slight sarcasm*) och allt annat som lajvarr handlar om (se punkt 3).
3) Kom ihåg att det inte bara handlar om att
skriva ett lajv, för "tyvärr" räcker detta inte för att ett lajv ska bli till, lika lite som att en pjäs är färdig att spelas upp bara man har ett manus. Till skillnad från när man gör teater (obs: jag drar här mycket vida paralleller, så häng mig inte för dem, tack) är det dock ofta samma personer som står för hela arrangemanget, dvs. skrivande av allmänna texter och roller (jfr manusskribent), dramatiskt upplägg och koordinering av spelare (jfr regi), fixande av resurser och marknadsföring (jfr produktion), hittande och förberedande av plats (jfr scenografi), osv. Detta låter som väldigt mycket när man lägger upp det sådär, men inom Eloria hjälper styrelsen till med en del grejer, såsom pengafrågor (budgetering) och utrustning, och genom att följa punkt 2 kan du lära dig systemet utan att förhoppningsvis ta dig vatten över huvudet.
4) Hitta en medarrangör eller allra minst ett bollplank. Även om man kan klara av att ordna lajv på egen hand så tror jag att man gör livet lättare för sig genom att hitta någon som vill dela bördan, visionen och belöningen som lajvskapande innebär. Det finns ingen regel för hur många arr ett specifikt lajv behöver, men jag tror på att hitta en balans mellan "två huvud tänker bättre än ett" och "ju fler kockar, desto sämre soppa", alltså tillräckligt många för att man ska täcka varandras svagheter men inte för många så det blir för många viljor och/eller svårt att koordinera sig. Jag tror hårt på två SL för de flesta projekt, och fler om lajvet kräver det (25+ spelare, 24+ timmar e.d.). Medhjälpare/funktionärer kan man å andra sidan nästan aldrig ha för många av.
Lajv i Eloria är i och för sig inte samma som lajv över allt annanstans, eftersom det finns en drös olika sätt att lajva också. Med detta sagt kan det löna sig att googla om ämnet. T.ex. SVEROK:s (Sveriges lajv- och konfliktspelsförbunds) forum har säkert ett flertal trådar om ämnet. Ah, och glöm inte vårt eget . Även om en del artiklar där kan vara lite urdaterade kan det vara nyttigt att skumma igenom många av dem.
Pjuh. Jag hoppas jag gav någon brödföda och inte skrämde bort någon.
Det viktigaste jag vill säga har jag ändå sparat till sist: Se till ditt koncept (lajvidé och vision) faktiskt är lajvbar. Lajv är ett medium på samma sätt som teater, roman och film, och för att göra ett lyckat lajv bör du kunna omforma klottet i ditt huvud till något som kan utföras fysiskt genom fri improvisation av spelare som (sällan) kan se hela bilden. Det är inte det lättaste, men absolut värt att göra om du har en idé som du tycker om och vill se som lajv. Tänk: "skulle jag själv vilja lajva det här (om jag visste vad en random spelare skulle veta)?" Om svaret är ja så gör för allt i världen ett försök!