Jag har själv just börjat dra lite eget DD åt några av mina vänner och höll själv lite på att falla de fällorna som ni har skrivit hit tidigare: för "stor" story, lite väl mycket pressande o.s.v. Jag har försökt hitta saker som påverkar och kan driva karaktärerna bortom "main quest" som de får själva följa upp om de vill, tycker de får mera frihet på så vis.
Railroading brukar jag själv gömma genom att fråga vad de vill göra och "för det mesta fungerar det som de försöker", hittils iallafall har storyn inte stannat för att någon inte visste vad de skulle göra.
Exempelvis i förra sessionen jag drog botchade den ena spelaren när en sten i grotten de utforskade föll ur taket och blev paranoid att grottan skulle rasa igen. Senare när det för spelarna blev tidsbrist-off och jag var tvungen att sluta sessionen snabbt
(huvudbossen som skulle tas levande tillbaka till närmaste stad hade just släpats ut ur grottan) fick jag grottan att rasa ihop ovanpå dem medans de jagades av grottans miniboss, vilket blev för dem ett intensivt och spännande slut på sessionen.
Sist och slutligen så har jag inget emot railroading, ibland kan det vara helt nödvändigt om storyn stannar men annars tycker jag att det är bättre som spelarna själva får göra saker lite som de vill och i sin egen ordning.
SJälv håller jag med er alla att det skall vara roligt, min egen kampanj innehåller en del humor (mest mina spelare som uppfattar saker som roliga som jag inte har tänkt mej som roliga
) men är ändå ganska seriös.