Koncist regelsammanfattning;
All strid, med vapen och med bara händer kommer att ske i fri form, det vill säga, det dramatiseras av de två stridande. Här gäller förstås att se till att det är minimal risk för skada - endast latexvapen får brukas (och måste godkännas på förhand) och bör inte nyttjas med hårda slag mot kroppen. Vid strid utan vapen får ej slag, sparkar, bett eller dylikt förekomma, utan endast "brottning".
Vad gäller karaktärernas stridskapabilitet, kommer den att mätas på en skala av 1 till 4 ( Usel, Tränad, Kapabel, Skicklig). Detta är en fingervisning för spelaren gällande hurpass väl karaktären kan strida, vilket förstås denne bör spela på.
Skada och helande
För att hålla skade- och helningssystemet elementärt, klassas hälsonivåer som Oskadd, Skadad och Svårt skadad.
Oskadad säger sig självt - karaktären har inga värre skador, möjligtvis endast sår, fläskläpp eller små blessyrer - inget som inte går om efter en kort tid.
Skadad avser att karaktären mottagit icke-livshotande skador, i stil med skärsår eller sticksår som inte punkterat något viktigt organ. Karaktären fungerar inte vid full kapacitet, men kommer att överleva utan mer kritisk vård.
Svårt skadad avser skador som är direkt livshotande - punkterade organ, kraftig blödning eller liknande. Utan vård inom en kort framtid kommer karaktären att dö.
Efter detta följder naturligtvis helande - varje instans av helande (en magikers formel, en dos brygd etc), helar en hälsonivå. D.v.s. Svårt skadad blir Skadad, som blir Oskadd. Allt helande sker över en kort period, ungefär 1-2 minuter.
Alla flaskor som innehåller brygder har en klisterlapp på sig. Detta märke anger effekten av brygden som flaskan rymmer. Nedanför finns en förklaring gällande de olika brygdernas effekter, samt de symboler som utmärker dem. Ifall symbol och färg är i konflikt, är det symbolen som skall efterföljas.
Hälsobrygd (Röd)
Helar fysiska skador över en två-minuters period.
Effekt: En flaska ger tillbaka en hälsonivå.
Kraftbrygd (Blå)
En brygd avsedd enbart för magiker, som återställer magisk kraft.
Effekt: En flaska återger alla magipoäng.
Magi
Magin under detta lav använder formen VERITAS: Koncist förklaring. Mer behöver inte vetas för dem som inte innehar magi.
Osynlighet
En spelare lägger sina armar i kors, med fingrarna pekande utåt. Denna spelare är då helt osynlig för alla andra, men kan fortfarande höras.
Styrka
VERITAS: Styrka; uttalaren uppbådar massiv styrka med en ordentlig kraftansträngning. Bör rollspelas på.
- Rött och vitt ljus från ficklampor skall betraktas som OFF.
Optima partium virtutis est prudentia.