Hej, nu är det väl min tur att börja kommentera då. Gör det i rubrikform:
Visionen - Det är förvisso så att de ända som egentligen sett visionen av Malatassaray klart är jag och Calle. Orsaken till detta är att vi tänkte längre och hade givande filosofiska diskussioner, vilka gav ett slags slutmål. Denna ultimata sanning funderade vi att vi skulle behålla för oss själva för att bygga kommande lajv i Malatassaray på. Orsaken att vi inte berättade allt för de andra spelledarna var att vi tänkte att de inte nödvändigtvis är spelledare i alla lajven, och vi ville behålla en viss mystik/spänning även för dessa. Tydligen resulterade detta i att SL (Anders, T&T) inte såg visionen. Och det var helt klart ett misstag. Det behöver dessutom rättas. Jag skall själv skriva om M, men Calles hjälp. Förhoppningsvis öppnar detta era ögon.
Inför lajvet - Jag blev oroad när jag hörde att 2 pers hoppat av SL, eftersom jag vet hur tärande det är för två personer. Det visade sig att jag delvis hade rätt också. Ett storlajv är för stort för två!!! (De som skriver nästa IVS gör klokt i att komma ihåg detta). Workshopsen ansåg jag var bra, även den första, allt behöver inte vara 100% anpassat till kommande lajvet. Och vad gäller kommentaren att det inte fanns en kvalificerad akrobatikledare på plats... Vem har sagt att allt måste vara kvalificerat? Då får vi nog aldrig något gjort är jag rädd. ALDRIG.
Vidare när jag fick Malatassarayrollen i handen talade jag kort därpå med Calle och frågade honom om det inte var lite tunt med intriger, åtminstone utskrivet. Han berättade att det var en hel del utplanerat till lajvet generellt att spela på, så jag kände mej rätt nöjd med det.
Och vad gäller stavfel i texten på hemsidan. Jag menar; verkligen? Har det faktiskt någon sexuell betydelse? Kanske ger det vissa en känsla av att det är halvhafsigt, men det viktiga är väl ändå det som STÅR där?
Lajvet/utförande/SL Gällande uppsättningen och logistiken: allt fungerade. Reglerna varierade lite och ändrades dessutom inför lajvet. Men, är det inte så det går till? SL tar sig funderare och ändrar det som de känner inte kommer att fungera. Orealistiskt att kräva att alla regler skall produceras på en gång och vara felfria från början.
Gällande planeringen: Jag känner att det fanns aningen för lite drivande scriptade händelser under detta lajvet. Men jag anser att SL inte kunde ha gjort det särskillt mycket bättre heller eftersom de bara var två. Således fanns det för få NPC-karaktärer att ta till. Och det tar dessutom alltid lite tid att förbereda dessa karaktärers entréer. En annan möjlighet är att skriva in de scriptade händelserna i spelarnas papper. Men detta anser jag vara för stor kontroll över valmöjligheterna och det får mina nackhår att resa sig.
Dessutom kände jag att det inte riktigt bland alla kommit fram varför de var där de var. Varför alls uppsöka detta ställe? Ok, alla kände till Uriel, och gniststenar är hårdvaluta, men sedan då? Hade man förhoppningar om att Uriel skulle skänka bort dem eller? Här kan det dock hända att jag har förbisett något eftersom jag inte läst de andras roller, så jag skall inte kommentera detta mer än såhär.
Tekniskt: SL använde sig av den givna tekniken, och all behövlig rekvisita fanns till hand och var underbart vacker i mina ögon. En eloge! Även detta tog dock tid från SL att leda spelet, men det är svårt för två pers att göra något åt.
Allmän kommentar: Man borde i framtiden gällande spelledande sträva till att det alltid finns åtminstone en SL ute bland spelarna. Detta för att hjälpa lajvets rörelse framåt, samt ingripa när något ser till att spåra ut fullständigt.
SL hade före lajvet få veta att det fanns de som inte förstod vad lajvet gick ut på, och således inte kunde relatera. Igen, visionen förmedlades inte tillräckligt bra, trots att texterna fanns och dessa nog höll måttet (min åsikt). Och det var fel. Förlåt. Men det är å andra sidan inte helt lätt heller... Korrigeras med tanke på framtiden. (Ja, det kommer mer från Malatassaray).
Lajvet/Utförande/Spelarna Följande är bara mina egna funderingar: Jag anser att det inte fanns en enda som spelade dåligt under detta lajv. Efter att ha sagt detta skall jag dock tillägga att det i vissa situationer lämnade vissa tomrum här och där i gruppdynamiken. Jag tror att vi i Eloria är mycket bra på att spela våra karaktärer verklighetstroget. Men vi är inte alls bra på att spela en grupp trovärdigt. Detta gäller inte enbart att reagera på när någon dör (dessförutom en grej som inte shockerar lika mycket i just Malatassaray, speciellt inte dem som varit där länge), utan också att reagera på något mäktigt. Tar här exemplet när någon scriptad sak hände, exempelvis när Calle kom in som magikern på söndag. Alla samlades runt honom och stod sedan tysta och lyssnade och funderade. Ingen reagerade "WOW, en MAGIKER!!! Den där personen VET/KAN saker. Nu är det bäst att fråga något! Eller få allmänt fnatt för att situationen är så tryckande och laddad". Jag försökte piska på med att kretsa runt Calle, provocera folk och ställa höga frågor. Kändes dock inte som om det riktigt tog skruv hos någon annan. Magikern fick ett lite lamt mottagande... Eller så blev folk i sina roller berörda, men klarade inte av att visa det utåt på en gång. Vi i Eloria är heller inte så riktigt bra att reagera på varandra i alla lägen (underbara undantag har dock förekommit!). Menar här att man borde bli bättre på att "ta bollen och springa med den och se vart det leder". Om någon är upphetsad, så blir en annan upphetsad, och kanske en tredje. Och vips, masshysteri. Gruppdynamik. Överdriv hellre än håll tillbaka.
Vill ge alla spelare som deltog en eloge för kläderna. De var i toppklass. Såg inte en enda som såg halvfärdigt/hafsigt klädd ut för sin roll. Det är de små detaljerna som tillför helheten. Samma gäller all props.
Nybörjarna var dessutom jätteduktiga! INGEN av dem stod ut som oerfaren/vilsekommen. De var dessutom bra på att spela med och bidrog med mycket intressant. Detta lovar gott för framtiden.
Lajvet/Utförandet/SL-sammanbrott För att ge svar på några sagda grejer här: Spelledarna FÅR INTE GE UPP. Spelledarna har en SKYLDIGHET ATT SE TILL ATT LAJVET FLYTER PÅ. Det slutgiltiga ANSVARET för LAJVET är ABSOLUT när det kommer till spelledare. Det är slit, pina, tortyr, ondska, blod, cancer, självmordstankar, sömnbrist, otacksamhet, småsinthet, egotrippning, skitsnack och tristess. För att inte tala om själsuttömmande icke-inspiration emellanåt. Man slits sönder och sätts ihop igen.
Efter att ha sagt detta så vill jag dock hålla med Anders på punkten att SL också endast är människor. Med detta bör finnas en viss förståelse hos spelarna att allt inte alltid klaffar 100%. Speciellt inte efter sömnbrist. Dessutom är man som spelledare helt blottad. Man har lagt ner sin själ. Och sedan kommer någon och säger att det är bara skit.
Under detta lajvet fanns tre personer som reagerade på helheten i lajvet negativt. Dessa är alla erfarna lajvare som generellt vet vad de talar om. Jag talade med dessa OFF mellan varven under lajvet och kunde konstatera att varje gång de hade varit i kontakt med SL så kom de tillbaka och var missnöjda. Visst var vissa av klagomålen också befogade i mina öron, det får medges. Snabbt blev det dock lite att kännas som om de hetsade varandra och var rörande överense om att detta inte kan sluta gott. Jag vet inte, men jag tror att dessa tre stod för 100% av all kritik som gavs SL under lajvets gång. En aning förvrängd bild kanske av verkligheten. Dessutom kan jag förstå att man tappar gnistan som SL, ifall allt man svarar OFF kommer tillbaka senare med kommentaren; "lajvet blöder". "Jag bryr mig inte" skulle aldrig få uttalas av en spelledare, men jag förstår nog...
Nu är det dock så att jag är genuint övertygad om att de tre personerna ifråga var måna om att lajvet skulle lyckas och verkligen ville hjälpa till. De började agera mer extremt, hitta på och t.o.m. larp-hacka, för att förbättra händelseförloppet. Det fanns bara ett problem med detta. Ingen av spelarna (enligt egna utsagor) hade visionen klar. Således fanns det bara två möjliga utgångar av det hela:
1. De misslyckas, gör en stor scen och lyckas förhoppningsvis dock tillföra spelet en viss kick. Själv blir de dock missnöjda och avlägsnar sig sedan.
2. De lyckas, och tar i processen över lajvet. Men detta stämmer inte överens med vad som planerats och när SL skall börja fylla i igen uppstår storbråk eftersom inget klaffar längre. Alla blir arga. På varandra. Spelarna börjar lägga märke till det.
Det är en loose - loose situation, varför det aldrig borde få gå såhär långt.
Vad hände under söndagen? - Natten till söndagen blev jag bjuden till SL-rummet som konsult. SL meddelade att de var nära nog redo att lägga av. De hade fått mer än nog. Vi diskuterade situationen länge och väl. Här kom vändningen. Det konstaterades att vad än som hänt hittills så hade det absolut ingen betydelse. Ansvaret gällde nu mot de som var kvar och det ända som återstod var att se till att det resterande lajvet blev det bästa möjliga. När morgonen kom återupptogs lajvet. Och SL LEVERERADE.
Kritik av enskilda - Kritik är i mitt tycke faktiskt mer produktivt än beröm. "Det var jättebra" är något av det värdelösaste som finns, trots att det är trevligt att höra ibland. Kritik av enskilda är ett känsligt ämne, eftersom gränsen till personangrepp är lövtunn. Man skall dock kunna ta det, speciellt ifall avsikten inte är att trycka ner andra, utan föra fram en poäng. Men kritikern skall dock komma ihåg att alla inte kan ta kritik. Faktiskt. Lite känsla måste finnas med.
Medan detta tillfälle ges skall jag faktiskt ta tillfället i akt att kritisera bröderna T&T för enskilda prestationer under lajvet.
Teemu: Du spelade Uriel. Jag såg när du började vifta med pistolen när du höll ditt tal och tänkte då "har han blivit helt spritt språngande galen? Vet spelledningen OM detta?" PISTOLER FUNGERAR INTE I MALATASSARAY!!! Du kunde lika gärna hota med att kasta en bit järn på någon. Vad värre var att Eco började spela på det, eftersom hon inte visste bättre. Med tanke på hur gammal hennes karaktär sannolikt var borde hon inte alls ha kännt till vad en pistol var. Jag rådfrågade spelledningen och de hade inte OK:at någon pistol, varför jag gick IN igen och in till Uriel.
Där frågade jag Teemu OFF vad tusan pistolen var till för och fick svaret "för effekt". Men vilken effekt var det egentligen Uriel var ute efter? Enligt resonemang skulle alla äldre karaktärer känna till att pistoler inte fungerar och hotande med en sådan skulle inte iallafall höja någon aktning hos någon sådan. Uriel kunde lika gärna ha använt en clownmössa. Men men, på det stora hela hade det inte så stor betydelse. Det som försökte uppnås uppnåddes, och jag gillade karaktären Uriel. Faktiskt. Han var... instabil.
Tuomas: Du spelade en ond indova. Eller 1/8 indova. Eller nåt... Din onda indova kastade manipulation-kåthet (??????????) på folk? 26 gånger!!!??? WTF??? Urindovorna förbjude att de omprogramerade offren faktiskt skulle lyckas. Då skulle de bli RIKTIGT arga... Säkerligen de som de haft sex med också. Puuuust, flås, flämt. "Denhär njutningen gör mig så aaaaargh!" Men du Tuomas, idén var helt genomhumor!
Om lajvande - Lajv får inte bli en frågan om prestationsångest. Samtidigt skall lajvet erbjuda något för alla. De som är nöjda med att fördjupa sig i sina roller skall ges tillfälle till det, och de som är ute efter högre lajvrelaterade utmaningar i sitt spel skall erbjudas detta. Lyckligtvis brukar detta lösa sig med att man planerar en bra grundgång/huvudintrig, varefter man kryddar med tillräckligt för att förhoppningsvis tillfredsställa de kräsnaste, och sedan brukar de andra sköta sig riktigt fint på egen hand. Emellanåt kan SL ge en knuff i rätt riktning ifall det behövs, och detta enligt den delikataste fingertoppskänslan. Det tar dock länge att erhålla en sådan fingertoppskänsla. Ett storlajv skall INTE behöva vara non-stop action 110% av tiden. Det måste finnas tid för andhämtning där emellan.
I slutänden kokar det dock ner till en enda grej. Fråga dig själv: "Hade jag kul på lajvet?" Om svaret är "Ja", så var lajvet lyckat.
Jag för min del hade kul på lajvet.
Förutom det håller jag på att klottra ner anteckningar till ett nytt lajv i Malatassaray. Kan inte rå för det. Inspirationen kom till mig. Får se om jag nån gång gör något åt det.
Puh vilken lång post. Gonatt!