Det är med största ödmjukhet jag skriver detta och vet inte om Elorias forum är det rätta men vill någonstanns dela med mej av mina känslor nu. ESC har varit och ni som inte bryr er om ESC behöver inte läsa detta.
Min personliga ESC-historia började när jag var mycket ung och ingen av er var födda (ja jag är Elorias äldsta aktive medlem just nu). När jag på 80-talet var dum mot mina föräldrar var mitt straff att jag inte fick se ESC på TV men jag gömde mig i mitt rum och hörde sändningen på radio via hörlurar. Under täcket i min säng.
1987 vann en grabb som hette Johnny Logan (från Irland Vivi) och jag lyckades få en intervju med honom. Där inleddes min radiokarriär. Och när jag var ung och söt så fick jag fyra år i rad vara den som tippade ESC-vinnaren i Vbl. Och hade rätt. (Anders, det här är en skojig historia jag skryter inte)
Ännu för något år sedan fick någon avdankad journalist för sig att höra mina ESC-åsikter. Länk:
http://www.peppar.fi/article/Johan_Finn ... ens_Top_5/
Det roligaste jag varit med om var nog när jag komenterade tävlingen under fem år. Och man satt i direktsändning och vi var så sjuka i huvudet och när Carola vann 1991 med ”Fångad av en stormvind” så var allt så svettigt och jag fick ett skrattanfall och var tvungen att i direktsändning lägga mej under bordet så att lyssnarna inte hörde jag tappat poka. Jag var ju bara typ 17 år själv.
Jag trodde aldrig Lordi skulle vinna, men att vara på en gaykrog i Hesa när de vann var en upplevelse. Det var även en upplevelse när Alexander vann ifjol och jag var på en schlagerpub i London. En upplevelse de gånger när jag varit på plats bla i Athen och Helsingfors.
Är väldigt dualistisk till att vi bögar gillar ESC. Själv börjar jag bli lite trött på det, har kanske lite med ålder att göra. Samtidigt har jag oerhört vackra minnen av ESC och ställen där låtarna spelas och spelades.
Jag tippade top 5:
Tyskland
Armenien
Danmark
Azerbadjan
Israel
Resultatet blev
Tyskland
Turkiet
Rumänien
Danmark
Azerbadjan
Hade bara tre rätt i top fem men är glad Tyskland vann. (Sorry Anders) Trodde inte det men skrev på facebook tidigare att det är den ESC-låt iår som blir en hit. Och Finland gav 12 poäng.
Det här blev ett väldigt långt inlägg och ber om ursäkt om jag delat mina känslor på fel forum och till de Elorianer som bryr sej noll om ESC. Ville bara göra det och orkade inte med facebook nu, men vet att några elorianer följt sändningen.
Förstår inte själv varför jag åter blev så intresserad idag
Kramar till alla.
//Johan