av Darulf » mån 31.8.2009 10:02
Efter att ha talat med Calle har vi kommit till att lägga lite info hit nu en timme på förhand. Detta kommer hoppeligen att underlätta väljande av rollerna.
Det finns två fraktioner man kan välja att spela: Witness och Monstrum. Följande är en beskrivning av dessa:
Witness
Den ena fraktionen kallas Witness och består av vanliga människor som kommit i kontakt med övernaturliga varelser. Eftersom samhället sedan länge slutat tro på sådana varelser, skulle dessa människors berättelser stämpla dem som galningar. Men de vet vad de har sett och vägrar att sitta passiva medan onämnda fasor attackerar oskyldiga offer. De kallar sig själva vittnen.
Efter hand känner vittnena hur någonting gammalt och undangömt vaknar inom dem. Det är som om den mänskliga naturen någon gång har utvecklat förmågor för att kunna skydda sig mot allsköns onaturligheter. Vad det betyder för det enskilda vittnet får tiden utvisa.
Vittnena är själva de ur vars synvinkel storyn spelas. Genom deras upplevelser och tolkningar drivs storyn framåt. Ifall man vill spela vittne, skall man också vara berädd på att skriva och arbeta på rollen, eftersom det är det ända sättet som spelledningen skall veta vad karaktären har genomgått. Spelaren skapar vittnesroller från början till slut (med spelledningens assistans). Efter varje kapitel skriver således vittnes-spelarna en feedback om det de gjort och tänkt. Spelledningen läser sedan denna, ställer frågor och funderar hurudan karaktärsutveckling som skett.
Summa summarum: Att spela vittne är att sätta kontinuerligt arbete på en och samma roll, att utforska och upptäcka och göra svåra val.
Monstrum
Den andra fraktionen kallas Monstrum och består av de övernaturliga varelser som existerar där ute, men som det nutida samhället glömt bort annat än som amsagor, mytologi och b-klass hollywood filmprojekt. Vi talar sådant som spöken, väsen, vampyrer och varelser som lever under folks sängar.
Monstrumen har vanligen urgamla rötter och deras krafter varierar. Vissa av dem använder "medfödda" förmågor, medan andra rent av praktiserar magi. Vissa kanske till och med ÄR magi. Deras framfart lämnar vanligen spår i omgivningen, men förklaras oftast bort av "logiska människor med bondförnuftet i behåll".
Naturen hos monstrum varierar, liksom även deras behov och agendor. En sak är klar, och det är att frekvensen av deras uppdykanden här i Vasa har ökat markant under den senare tiden. Vad man däremot inte vet är varför.
Att spela monstrum är att acceptera vitt varierande roller, med speciella sätt att tänka på. Multituden av olika varelser och entiteter som finns därute ger en ständig utmaning för spelarna. Monstrum-rollerna är endera sådana som ger ramar för historien, eller också sådana levande element som förändrar den. Monstrum ges förmågor, målsättningar och agendor. Monstrum är INTE NPC-karaktärer, utan deras handlingar har betydelse för storyns utveckling. Antalet monstrum-roller under ett kapitel kan variera mycket. Det är också möjligt att spelare gör många olika monstrum-roller under ett kapitel.
Summa summarum: Att spela monstrum är att ta emot färdigt skrivna roller av spelledningen. Dessa roller spelas vanligen en gång och sedan inte mera. Monstrum-roller är för spelare som föredrar ombytlighet.
Att anmäla sig till en fraktion betyder inte automatiskt att man kommer att spela hela lajvkampanjen i samma fraktion. Man anmäler sig till ett kapitel i gången. Det är också möjligt att karaktärer som finns under en fraktion kommer att byta fraktion senare (även om det är osannolikt).