Till Elorias hemsida

Lönnmördarspel i Jakobstad (Med omnejd)

Diskussionsavdelning för föreningens övriga verksamhet

Lönnmördarspel i Jakobstad (Med omnejd)

Inläggav Sorcerer » ons 26.5.2010 16:08

Bröder och systrar i Jakobstad med omnejd!

Vad säger ni om att börja spela ett lönnmördarspel? När sommaren är i antågande och folk börjar flockas där hemma, så kan det vara trevligt med ett litet lönnmördarspel. :) Ta ut lite frustrationer från läsåret på varandra. :D

Vad är Lönnmördarna?
Lönnmördarna är ett spel som går ut på att deltagarna samlar poäng genom att döda varandra. Varje deltagare får vid spelets början ett offer som de sedan skall döda på ett eller annat sätt. Då de gjort detta och meddelat spelledningen om det får de sitt nästa offer och så vidare. Blir man själv mördad, vilket det ju finns stor risk för, så är man ur spel en halv timme och får sedan fortsätta med att försöka mörda det offer man har på sin lista.
Lönnmördarna är alltså inte ett lajv, utan en lek. Tanken är att deltagarna skall ha roligt och leken skall inte tas på allt för stort allvar. :D

Hur man samlar poäng
-För varje dödad person får ni ett poäng.
-Om offret lyckas försvara sig, och mördaren dör, så kommer offret att tilldelas ett pluspoäng.
-Ni får också pluspoäng ifall offret inte visste vem som dödade det (t.ex. gift eller snittning bakifrån).
-Ni får ett pluspoäng ifall ni mailar en bild av ert döda offer på till SL. T.ex då offret ligger på marken. (Detta eftersom min telefon inte kan ta emot bilder)
-OBS! Finns det vittnen får ni minuspoäng. Det gäller även om en tredje deltagare ser hur två andra deltagare dödar varandra.
-När ni dödat ert offer SMSar ni eller mailar SL med info om hur mordet gick till och nämner andra omständigheter. (Fanns det vittnen? t.ex)

Inom en viss tid får ni ett nytt offer, schema, bild och dennes adress via e-mail (Eller SMS, ifall ni kände offret från förr). Var på er vakt! Ni kanske för stunden inte har någon att lönnmörda, men någon har kanske er på sin lista...

Vapen

I detta spel används frukt-vapen. Här är en lista över de vapen ni får använda:

Banan = Pistol (Dra fram, peka, säg PANG!)
Morot = Kniv (Snitta dina offer. Det KANSKE inte är så trevligt att bli stucken med en morot)
Äppel = Handgranat (dra loss kvisten från toppen och kasta, 3 sekunder senare: BOM!)
Purjolök= Svärd (.... Ni läste rätt....Swisch mot din motståndare, och halshugg denne.)
Salt eller tabasco= Gift (cyanid) (Smyg ner det i offrets kaffe eller mat. En stor dos. Så om en persons kaffe/te eller helt välsmakande mat plötsligt smakar väldigt salt eller starkt så.... Game over. Men vittnen-regeln gäller här också. Så personligen skulle jag avråda till att göra det på ett café där vem som helst kan se.)
Hoprullad socka = Sten. Kasta det på offret och knocka denne på avstånd. Knockad person förblir orörlig i 30 sekunder.

Regler

Inga vapen som ser äkta ut får användas. Tanken med fruktvapen och hoprullade sockor är att de ser harmlösa ut och därför inte kan misstas för att vara riktiga vapen av personer som inte är med i spelet.

Fysiskt våld är förbjudet. Att försiktigt gripa någon om axeln eller armen samtidigt som man snittar denna person är dock tillåtet, men inget brottas.

Om en spelare meddelat om en tidpunkt då denna inte får störas (t.ex. en viss dag eller en viss tid varje dag) så måste detta respekteras.

Person som knockas förblir orörlig i 30 sekunder.

Person som dödas förblir orörlig i 30 sekunder och får inte utföra mord under den påföljande halvtimmen, men får däremot nog försvara sig mot möjliga mördare och döda dessa i självförsvar.

Personer som förgiftas på allmän plats uppmanas att inte ställa till med för mycket dramatik eftersom detta kan besvära personer som inte är med i själva spelet.


FAQ

Varför får vi inte en fullständig lista över alla offer, så vi kan pricka av alla en och en? Då behöver vi inte vänta på ett svar från dig?
Svar: Alldeles riktigt. Ni skulle inte behöva vänta. Men å andra sidan skulle ni veta vilka som skulle kunna vara ute efter att mörda ER. Det skulle minska spänningen markant.

Får vi maskera oss?
Svar: Ja, såvida ni inte skrämmer utomstående. (Om grannen t.ex. ser att det ligger en person i helsvarta kläder och gömmer sig utanför en lägenhet så kan det bli tråkigheter)

Varför behöver du så detaljerad information om oss?
Svar: Det har hänt sig att folk har fått i uppgift att mörda en person som de sedan inte har vetat hur denne ser ut, och således har bara en adress. Han vet fortfarande inget om när Erik är hemma. Om t.ex Kalle har i uppgift att mörda Erik, så är det till större hjälp om han vet att Erik har en kurs vid Arken, som slutar kl 20. Då kan han följa Erik hem och mörda honom utanför Eriks lägenhet. Istället för att knacka på hos Erik och hoppas att Erik är hemma.

Får man be om hjälp av andra?
Svar: Javisst! Behöver ni hjälp att hitta en adress eller något, så feel free. Om inte Google Maps fungerar.

Kan jag anmäla mig även om jag kommer att vara borta en tid av spelets gång?
Svar: Japp! Det går hur bra som helst, men dina poäng kan bli lite lidande eftersom du inte får dödat någon.

Jag har fått en adress som jag inte känner igen, hur ska jag göra?
Svar: Försök med Google Maps.

Jag bor i Vasa/Åbo/annan ort, kan jag delta?
Svar: Ja, om du känner att du har tid och råd att komma upp.

Hur anmäler jag mig?

Du skickar ett e-mail till spelledaren med ett fotografi av dig där man ser ditt ansikte, samt följande information. (Om inte du har en sån bild av dig, så kan spelledaren fotografera dig, när du har tid!)

Namn:
Kodnamn: Inte obligatoriskt, men det ger lite feeling att ha ett kodnamn
Adress:
Civilstatus: Har du en pojkvän/flickvän som du bor tillsammans med?
Schema: Går du en kurs om kvällarna? Har du en hobby du utövar flitigt, var och när gör du det i så fall?
Yrke: Förmodligen studerar du, men VAD och VAR i så fall?
Övrigt info: Det som ännu bör nämnas…
Stör inte: Här ska ni fylla i ifall ni har en speciell tidpunkt ni inte får störas. Detta måste respekteras av spelarna.

OBS! När ni ger ut information, så ger ni ut så mycket eller så lite ni vill. Smile Idén med schema, övrig info och dylikt är till för att lönnmördarna ska få något mera att gå efter än bara ett namn och adress.

OBS2! När ni sedan anmäler er, skriv det inte här! Då vet ju alla vilka ni är.... ;)

Aktuella spelomgångar

7.6-25.6.2010
Spelledare: Johan Anderssén
Kontakt: johan.anderssen (at) gmail.com
Telefon: 050-3798398
"I became insane, with long intervals of horrible sanity." -Edgar Allan Poe

http://littlejohan.blogspot.fi/

"Tota potentia Tengil, liberatori nostro!"
Användarvisningsbild
Sorcerer
Adlig
Adlig
 
Inlägg: 488
Blev medlem: fre 16.5.2008 08:11
Ort: R'lyeh

Återgå till Övrig verksamhet

cron