[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - Eloria-dagen 2015
Till Elorias hemsida

Eloria-dagen 2015

Diskussionsavdelning för föreningens övriga verksamhet

Eloria-dagen 2015

Inläggav Darulf » mån 12.1.2015 09:42

Så, vi har under senaste styrelsemöte diskuterat att i feb/mars ordna en dags händelse enbart för (inbetalda) medlemmar. Arbetsnamn är Eloria-dagen.

Återstår bara att planera det hela, vilket jag tagit som uppgift.

Steg 1: Hitta ställe

Sökning pågår...

Steg 2: Planera program

De idéer som kom fram under styrelsemötet är:
- Sleep over (pyjamasparty)
- Impro workshops
- Små korta lajv
- Hantverk och underhåll
- Nerf Wars
- Brädspel
- Think tanks

Vad behöver en sådanhär händelse ha för innehåll för att göra den till ett MÅSTE i just DIN kalender?

Om du känner att det är något just du vill bidra med, är det bara att meddela.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Re: Eloria-dagen 2015

Inläggav Tagrita » mån 12.1.2015 23:06

Låter skojigt! :)

Hoppas vi kan delta... men det avgörande är förstås både TIDPUNKTEN och PLATSEN!!!

Angående tidpunkt: I februari är det sportlov vecka 9 ==> då är mänskor å ena sidan kanske lediga, å andra sidan kanske bortresta... Men jag antar att det är lö-sö ni tänkt er?

Angående platsen: Det där med plats för övernattning OCH möjlighet till mat kanske begränsar det hela? Och när man inte vet, hur kallt det kan vara... (jfr gamla ungdomsföreningslokaler, helt ok att övernatta i, om det inte är minus 20°C eller så utomhus...)

Ännu om tidpunkten: När t.ex. lajvet Kill You Darlings planerades, så frågades det om lämplig tidpunkt och alla intresserade fyllde i en 'minikalender' på nätet. Skulle det vara ett alternativ även nu? Ingenting bindande men en s.k. rådgivande förfrågan... ?
'Den som går sina egna vägar behöver ingen karta'
- Drottning Kristina
Tagrita
Riddare
Riddare
 
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 8.5.2013 18:33
Ort: Åkertyget

Re: Eloria-dagen 2015

Inläggav Miyo » tis 13.1.2015 00:53

Understöder Nannas förslag att lägga upp en doodle för att få koll när flest borde ha passligt. Det är ju inte så långt på förhand nu, så en riktgivande förfrågan kunde också stämma rätt bra.

Kalla mig pessimist, men jag tror att det kan vara rätt svårt att hitta ett ställe där med tillräckligt med rum för lajv och workshops och där man dessutom kan sova, om man inte vill lägga ut rätt mycket pengar på det hela. Skulle det vara någon sorts deltagaravgift på detta? Å andra sidan kommer jag direkt att tänka på Solhaga (där vi hade julfesten), som ju hade rätt bra med utrymme redan med bara huvudstugan utan att kosta skjortan.

Dock gillar jag extremt mycket tanken med pyjamasparty, speciellt lite "barnsligt" pyjamasparty med partylekar och mys. Känns också som om det var länge sen vi hade varierande improlekar/-övningar. Kanske en blandning av övningar (typ favoriter) som dragits inför olika lajv. Idealiskt skulle det också finnas tillräckligt med utrymme så att inte alla behöver delta i allting. Tänker lite i stil med ett konvent, men förstås mer koncentrerat då det förstås är färre människor på plats.

Om nån vill kunde jag tänka mig hålla en sorts sångstund med värdshuslåtar och sånt som redan några old-timers kan men som kunde vara kul att sprida vidare. Bara så att man typ får några texter och sjunger tillsammans en stund - sjunga hellre än bra förstås. Vad tros?

Om nån har Cards Against Humanity skulle jag gärna spela det!
Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

Re: Eloria-dagen 2015

Inläggav Shantina » tis 13.1.2015 13:26

Låter som en helt fantastisk idé!

1. Visst, vi kan vara i en lokal. Säj bara till vad exakt det är som krävs så ska vi se om man kan vara till hjälp :)

Sen bjuder jag ut vårt hem som ett alternativ. Vi bor ändå på 183 kvadratmeter, har bastu (om folk har intresse för sånt den dagen) och tre sovrum som utan problem kan användas av övernattande gäster (och då räknar jag inte vardagsrum/kök). Här finns spel (brädspel,xbox och ps3) och en 42 tums tv med 5.1 system att se film på. Dessutom är barnen vana med sena gäster då vi rätt ofta sitter och bordsrollspelar till sent på kvällarna (där runt 1 brukar vi försöka avsluta) så de ska inte vara ett problem.

2. Det är ju ändå vinter, så jag skulle föreslå en utedag :) Vi kunde gå till en grillkåta ut i skogen, grilla korv/pinnbröd/annat passande, leka utelekar och när vi är tillräckligt möra så söker vi oss "hem", var vi nu sen övernattar. Väl "hemma" så kanske det blir just bastu (skulle vi vara här så skulle vi även elda i spisen) och sedan samlas vi alla i ett hav av varma filtar och med varma drycker. Vill vi ordna programpunkter så understöder jag think tanks, bordsrollspel och brädspel och föreslår oxå turnering i något spel.
Ni ska inte glömma maten, skulle vara trist att alla "ordnar eget" vid ett så här socialt tillfälle. Hellre då att vi just fixar med knytkalas eller att vi i klunga hämtar mat någonstans ifrån så att vi också gör maten till något socialt.

Om andra skulle vara intresserade av att vara ute så skulle vi kunna spela Quidditch, någon som skulle vara intresserad?

Och som ett sista förslag på program så har Nettie och jag ett Jeopardy (musiktema) som vi inte hann med på julfesten som bara ligger och väntar på att användas ;)
O ja ba:" E-hee!"
Användarvisningsbild
Shantina
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: tis 9.9.2008 19:03
Ort: Pedersöre

Re: Eloria-dagen 2015

Inläggav dragonlady » tis 13.1.2015 13:41

Billiga lokaler att hyra är nog inga problem bara man vet var man ska leta. Såg bara för en liten stund sedan om att de tex hyr ut Nordanå byagård (purmo)för 60€/dag...flera rum,kök och i stora salen sittplatser för 50 pers.
Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

Re: Eloria-dagen 2015

Inläggav Darulf » tis 13.1.2015 15:57

Roligt med engagerade människor! :D

Nanna: Gällande tidpunkten tänker jag att det nog kommer att vara en lördag med övernattning till söndag, och visst kan vi producera en doodle.

Kring utrymme är jag nog optimist att det skall gå att hitta en lokal för detta. Till Tina frågar jag att vad ni isåfall tänkt göra av barnen ifall det kommer en massa elorianer hem till er? Inte är vi direkt tysta i något skede isåfall.
Bonus vore ifall det fanns ett större utrymme som lämpade sig för workshops och annat, samt ett kök. Men allt beaktas.
Ni får gärna skicka mig länkar per PM med förslag till ställen där vi kan vara och där det finns kontaktuppgifter.

Kring program: Detta med att gå ut lyftes fram redan under styrelsemötet när vi sa att det vore bra med en sådanhär händelse. Jag säger detsamma som jag sa då, nämligen att jag personligen är 100% med på brasa och skoj i skogen, men att jag vet att det inte är för alla. De som inte vill med behöver ha annat att göra. Bofferstrid i djupsnö, utförsåkning, byggande av igglo...

Funderar i mitt stilla sinne att visst program måste slås fast. Faran med att ha för mycket är att gänget delas åt så många håll att det inte längre gör någon skillnad att vi är tillsammans. Bordsrollspel och bordsspel till exempel är visserligen sociala för de involverade, men för alla andra är det rätt trist. Kanske man kan spara det till senare på kvällen, för dem som inte vill sova... så mycket. Sen har Minna en poäng med att man inte behöver delta i allt, utan bara det som faller i smaken.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Re: Eloria-dagen 2015

Inläggav Tagrita » ons 14.1.2015 11:08

Ifall vi kan delta, så skulle jag gärna spela bordsrollspel. På nybörjarnivå alltså, för jag har exakt en gång provat på det (i Vörå på sportlovet 2013). Den här gången (om det lyckas) skulle det vara kul att inte behöva lämna spelet mitt på pga tidsbrist... :)

Finns det något intresse för att dra nybörjarbordsrollspel, till exempel medan dom andra är ute? (om inte alla vill vara ute förstås) Så 'får' den som drar det sedan delta i ett 'ordentligt' bordsrollspel senare, på kvällen kanske?

PS. Det där med knytkalas, delvis åtminstone, låter bra. Det går säkert att komma överens om vem som hämtar vad. Men ett kök behövs antagligen, eller åtminstone kylskåp och gärna spis också.

PS2. Om man är ute hela halva dagen, så är nog bastu och en möjlighet att torka blöta kläder också guld värt. Och kanske ett alternativt program, ifall det råkar vara - 25°C...

PS3. Och om det är svinkallt, skulle det vara lyx att kunna ha bilens motorvärmare på en stund före man skall åka iväg... Så tillgång till elström utomhus är inte helt fel det heller!
'Den som går sina egna vägar behöver ingen karta'
- Drottning Kristina
Tagrita
Riddare
Riddare
 
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 8.5.2013 18:33
Ort: Åkertyget

Re: Eloria-dagen 2015

Inläggav Shantina » ons 14.1.2015 13:26

Darulf: Jag hade nog inte tänkt lägga bort barnen. Tilde somnar mellan 21-23 och Tony är ibland uppe ända till midnatt. Har vi dessutom varit ute så räknar jag med att folk (vissa åtminstone) vid det här laget börjar vara trötta och börjar intressera sig för att gå och sova runt 12-slaget. Så jag hoppas att de som är vakna respekterar detta med att inte vara högljudda den tiden på dygnet, oberoende om vi är hemma hos oss eller på annan plats och övernattar.

Självklart skulle annat än "bara" ute i skogen finnas med på utedagen. Hade som sagt quidditch som alternativ. Pulkaåkning vid någon lite större backe skulle jag också gärna delta i :) Finns säkert hur mycket som helst vi kan hitta på på utsidan, så om folk visar intresse av att vara ute så kan jag lova vi hittar något som passar :)

Workshoppar, som inte kan hållas ute, är helt klart det största problemet vi skulle ha att hitta utrymme till hemma hos oss. Men, Nettie har ju oxå gett exempel på ställe vi kan vara på. Ville nog mest ha ett hem som alternativ beroende på åt vilket håll hela träffen utvecklas ;)
Det finns annars hur mycket som helst att föreslå som ställen, men var börjar taket gå på vad stället får kosta?

Tagrita: Jag, Nettie eller Jan (ja här bjuder jag ut folk ;) ) kan säkert dra något nybörjarvänligt. Vi har testat en hel del andra spel än de riktigt klassiska och dessa är ofta lätta att komma in i. Går alltså snabbt att förklara grunderna i det och att göra sin karaktär. Sen är det bara att börja spela till lust och leda :) Dessutom är det här spel som få andra har spelat tidigare, så det finns säkert fler som skulle vara intresserade och alla skulle delvist vara nybörjare. Vilken genre skulle låta lockande? (finns lika många genrer som det finns på TV. Allt från fotboll till fantasy till teknade filmer).

PS Dina PS:ar uppfylls alla hos oss åtminstone :)
O ja ba:" E-hee!"
Användarvisningsbild
Shantina
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: tis 9.9.2008 19:03
Ort: Pedersöre

Re: Eloria-dagen 2015

Inläggav Darulf » ons 14.1.2015 15:01

Och så finns det då en doodle:

http://doodle.com/7p9htt2twg52be47
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Re: Eloria-dagen 2015

Inläggav Darulf » ons 14.1.2015 15:18

Platsen: Funderar att platsen som sagt gärna får ha ett gemensamt större rum, grundförutsättningarna (el och värme), jämte ett fullständigt kök. Alla ungdomslokaler torde kunna uppfylla dessa minimiförutsättningar åtminstone. Allt beaktas, med hänvisning till Nannas PS:er.

Hyra kan vi säkerligen tänka oss ett par hundra, med tanke på att medlemsavgifterna kommit in. Helst dock inte mer, eftersom vi inte uppbär någon deltagaravgift för detta.

Maten: Detta med knytkalas låter bra. De som vill baka/laga mat/fixa får göra det och de som inte hinner/orkar/kan köper med sig något. Tänker att det är främst middag på lördag och frukost söndag morgon som kommer på tal. Föreningen kunde också göra mat (Jo har meddelat intresse för detta).

Programmet: Resonerar så att allt vad workshops heter torde hända under för och tidig eftermiddag. Samma med sådant som kräver hjärnaktivitet. Om man tänker sig att det vore att börja senast 12.00 på lördag, så kan man kanske utgå från att folk ätit de de skall äta till lunch och middag är sedan ca 17.00. Ger oss 5 timmar för varierande program.
Efter maten är det lögn att lyckas med något annat än hängande, eventuellt lite spel av en eller annan sort. Kvällen sedan torde vara underhållning och skoj.

Sovande: Tänker att det finns få ställen som har underlag färdigt (eventuellt skolors gymnastiksalar då förstås) så det blir nog för var och en att ta med sig vad man vill sova på och utgå från att det annars är golvet som gäller. De som vill gå och lägga sig tidigare får ju givetvis göra det, helst avsides.

Så resonerar jag i detta skede. Mer förslag bara!
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Re: Eloria-dagen 2015

Inläggav Tagrita » ons 14.1.2015 16:59

'Den som går sina egna vägar behöver ingen karta'
- Drottning Kristina
Tagrita
Riddare
Riddare
 
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 8.5.2013 18:33
Ort: Åkertyget

Re: Eloria-dagen 2015

Inläggav dragonlady » tor 15.1.2015 09:52

Ingen av dagarna funkar för mig. Jag vet ju inte till hundra innan jag får arbetslistorna men som det ser ut nu så endera har jag skola eller jobbar.
Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

Re: Eloria-dagen 2015

Inläggav Darulf » tor 15.1.2015 12:04

Nettie kom igår med ett förslag att man kanske kunde sammanslå workshop för Loc Sacru och Eloria-dagen. Loc Sacru-workshoppen är 7.2.

Efter övervägande anser jag att det inte vore så bra, eftersom händelserna dels tävlar om tid, och sedan finns det dom (jag själv inräknad) som inte kan vara borta två HELA dagar hemifrån pga barnen etc. Det skulle gå att ordna rent logistiskt, och utrymmena skulle kunna fixas, men...

Under senaste styrelsemöte talades om att ordna regelbunden verksamhet, och framförallt MER verksamhet för medlemmar och andra. I enlighet med detta tror jag det är bäst att ordna Eloria-dagen helt och hållet skilt. Givetvis kommer det inte att ske 7.2. då, så det datumet får ni ignorera på doodeln.

Henrik: Vad var det för lokal som hade tänkt till BFFB? Har de bastu? Var väl inte så dyrt heller?
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Re: Eloria-dagen 2015

Inläggav Gary L Grape » tor 15.1.2015 12:49

Det var Vallvik hembygdsförening som var tänkt till BFFB och de har bastu nere i källaren. Hyran var ganska låg, som du säger, men jag måste kolla upp hur mycket det var. Jag borde nog ha exakta summan i ett sparat mail.
"Cornix cornici nunquam oculus effodit"
Användarvisningsbild
Gary L Grape
Adlig
Adlig
 
Inlägg: 459
Blev medlem: tis 28.9.2010 06:51
Ort: Sundom (Xanadu)

Re: Eloria-dagen 2015

Inläggav Darulf » tor 15.1.2015 14:34

Nåjaa, marschordningen är den att vi hittar ett datum och jag samlar alternativ på ställen och sedan börjar jag ringa runt. Tänker mig att det finns en del lokaler på axeln Vasa-Jstad och runtomkring.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Nästa

Återgå till Övrig verksamhet

cron