[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - Isabella
Till Elorias hemsida

Isabella

Diskussionsavdelning för föreningens lajv

Inläggav Elvea » mån 3.1.2011 21:32

Jag betalar genast imorgon då studiestödet kommer, ursäkta förseningen!
För övrigt gillar jag min roll helt massor ;) Kläd-dilemmat hoppas jag att löser sig här i veckan...
Användarvisningsbild
Elvea
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1222
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:23
Ort: Vasa/Aarhus

Inläggav Ia » tor 6.1.2011 20:42

Skepp ohoj!

Snart är det måndag och måndag betyder lajv. Inför det här så vill spelledningen inflika ett par saker som kan vara bra att ha koll på. Detta har även skickats som mejl, men för att vara på den säkra sidan så...

- Kom ihåg att packa enligt karaktären.
- Det finns planer på bastubad/bubbelbad så det kan löna sig att ta med badkläder.
- Ta gärna med egen kamera om ni har.
- Kom också ihåg att ha med ID, annars så kommer ni er inte ombord.

- Pre-brief kommer att ske i Studentbyn hos Carolina, kl: 18.00. Adressen är Studentbyn 16 A 16.

Vägbeskrivning: Kommer man med buss eller tåg till stan är det enklast att ta lokalbuss 50,51,53 eller 54 från Centrum (Kop Kolmio bredvid torget) mot Yo-kylä/Caribia, ni ska först förbi ett Siwa och straxt efter det kommer pizzerian Tasty och när ni passerat den så skall ni plinga. Om ni meddelar när ni startar från torget så står förhoppningsivs Carolina och möter när ni anländer. Men sedan så att ni vet mera exakt så är det hit, ni ska:



Blir det problem är det bara att ringa Carolina.

Är det något ni funderar över så är det bara att kontakta spelledningen. Om inte så ses vi på måndag.
Ia
Präst
Präst
 
Inlägg: 250
Blev medlem: sön 6.9.2009 10:23
Ort: Åbo

Inläggav Carolina » ons 12.1.2011 00:53

Stort tack till alla lajvare och Ia som gjorde min SL-debut till en fantastisk upplevelse!
Carolina
Knekt
Knekt
 
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 24.9.2010 20:37
Ort: Åbo

Inläggav Sorcerer » ons 12.1.2011 15:17

Nåja, nu tycker jag att det är dags från Bengans sida att dela ut ris och ros. :)

Jag ska försöka göra något som jag kallar för "Shit sandwhich". Bra, dåligt, bra.

Ros:
-För det första, tack alla spelare för bra motspelande.
-Tack SL för en roll som var relativt lätt att spela.
-Isabella var ett bra skepp att lajva på, även om det kunde vara mera passagerare.

Lite Ris emellanåt
-Mera info om de andra karaktärerna. Jag visste slutligen inte så mycket om Kenneth eller Tobias, trots att de ska vara bland mina bästa vänner.
-Min karaktär kunde behöva lite mera "djup". Han hade egentligen bara en sida hos sig, och det var att han var ett party animal. (som sen kan debatteras exakt vad DET innebär).
-Det skulle kanske ha bidragit till mer drama om det fanns andra samband mellan de två grupperna. So far fanns det bara en, och det var att Bengt har ett vagt minne att (Karolinas karaktär) höll honom i håret sålänge han spydde i ett dike. What if någon av tjejerna hade gått en "walk of shame" från någon av männens lägenhet en helg? ;) Eller att någon av kvinnorna är en av männens före detta flickvän, och det tog slut av någon icke-ortodox orsak.
-Johnny.... Var det verkligen nödvändigt att punktera hål på den fina partystämningen med en *censur* bomb? 2<_<
-Det blev nog det dyraste lajvet jag har deltagit i.... Men samtidigt så varför inte? :) En kryssning ÄR dyrt, om man vill göra det bekvämt för sig!

Nå, nu ros igen!
-Isabella var ett lätt lajv att spela ändå. :) Det var ganska långt självgående eftersom det fanns saker att göra på färjan, om grupperna skildes åt. Efter t.ex bubbelpoolen gick männen upp till Sky-baren med några drinkar och talade skit och planerade en resa till Las Vegas.
-Johnny, även om jag har mina åsikter om hur din karaktär betedde sig, så anser jag också att du spelade honom bra. Och sen gjorde du bra ifrån dig som en värre version av Bengt.
-Tack damer för att Bengt fick något att spana efter. ;)
-Kristoffer, du gjorde också bra ifrån dig som Kenneth, och Bengt var sen stolt över förändringen.
"I became insane, with long intervals of horrible sanity." -Edgar Allan Poe

http://littlejohan.blogspot.fi/

"Tota potentia Tengil, liberatori nostro!"
Användarvisningsbild
Sorcerer
Adlig
Adlig
 
Inlägg: 488
Blev medlem: fre 16.5.2008 08:11
Ort: R'lyeh

Inläggav Ia » ons 12.1.2011 20:52

Ia
Präst
Präst
 
Inlägg: 250
Blev medlem: sön 6.9.2009 10:23
Ort: Åbo

Inläggav Carolina » tor 13.1.2011 00:05

Carolina
Knekt
Knekt
 
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 24.9.2010 20:37
Ort: Åbo

Inläggav Replicant » tor 13.1.2011 17:04

Puh, börjar så småningom vakna till liv igen.

Isabella var lätt ett av de roligare lajven jag varit på!

Att skämma ut sig mitt bland "vanligt" folk och kunna skylla allt på ett lajv är underbart.


ROS:
Jag uppskattade att karaktären inte var beskriven så noga. Det gav en möjlighet att göra egna tolkningar.

Skönt med ett lajv som inte innehöll massor med intriger, magi, hälsonivåer m.m. Det gjorde att man kunde ägna mer tid och energi åt att verkligen spela och verkligen vara sin roll hela tiden.

Till Kenneth för ditt karaoke framträdande. Det var ända gången under lajvet som Tobias inte kunde hålla sig från att le)

Till Bengans och Kenneths dialog på morgonen då man låg i sängen och var off i väntan på att få spela sin nya karaktär.
något i stil med:
(K) -Jag tror jag skall ta solglasögonen på till lunchbuffen.
(B) -Varför, det är jo inte precis sol.
(K) - Nä men det kan vara bra att vara lite anonym.
(B) - Solbrillor hjälper nog int, tvärtom...
(K) -Det brukar fungera på film.
(B) - Varför vill du vara anonym, har det hänt något speciellt?
(K) - Jag.... pippa

Kenneth var underbar när han räknade på fingrarna hur många ligg han hade haft på samma kväll. (7 stycken).

Att få dricka riktig alkohol och bli påverkad istället för att dricka vatten och låtsas höjde stämningen avsevärt.


RIS:
Har egentligen inget att gnälla på men Tobbe och hans pappa är besvikna.

Ris nr. 1 ger Tobias (som sitter och gråter på ett moln) till Elin. "Du sa att du brydde dig... Du gapskrattade åt Bengan och Kenneth... 15 minuter senare kommer du gående mitt framför ögonen på Tobbe nöjd och nyknullad av Kenneth. USCH!

Ris nr.2 kommer från Tobbes pappa som fortfarande besviken på er pojkar för att ni inte ställde upp mera för Tobias. "Det enda ni tänker på är att festa och knulla! FY FAN!!!!"

Lite surt att sitta utanför lunchbuffen med en Red Bull och en banan när ni andra satt där inne och gottade er.


URSÄKTER:
Jag vill be be om ursäkt till Bengt för att Tobias förstörde din partyfeelis men skyll dig själv då du inte brydde dig mera om honom.

Jag vill även be om ursäkt till SL för att jag förstörde ert Lajv med en bomd men även ni får skylla er själva då ni skrev i rollen att om han skall ta sitt liv skall det ske med stil. (Glöm ert jävla svanhopp!!)

Ännu vill jag be om ursäkt till SL för att ni inte fick sova utan istället springa runt hela båten och jaga Tobias. (men vadå, vem går och sova klockan 2 på en kryssning?)

Ursäkta för att jag slängde din påse med nötter över dig Kristoffer.

Tack för ett fantastiskt lajv!
Replicant
Bonde
Bonde
 
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 17.5.2007 13:23
Ort: Vasa

Inläggav Elvea » tor 13.1.2011 22:21

Min tur då :)

Tack för att jag fick spela en så otroligt ytlig roll! Jag uppskattar ännu mer nu, att inte jämt och ständigt behöva gå omkring och oroa mig över att håret ligger rätt, att sminket ser osnyggt ut, eller att kläderna inte matchar med inredningen. Även om den andra dagen av lajvande nog var mindre intensiv - jag ORKADE t.ex. helt enkelt inte sminka mig före vi skulle i bubbelbadet :P
Tack också för initiativet till lajvet - jag hade själv en idé om att skriva ett kryssningslajv, nu behövde jag inte göra det själv ;)

ROS:
- Enkelheten. Bra att ni inte lagt in några skriptade händelser, för det fungerade så bra som det gjorde! Dedär små grejorna, som dryckesleken som Carolina förberett, och bubbelbadandet dagen efter, gjorde att det fanns helt passligt med "struktur". Det flöt på :)
- Lite samma grej som för VETS - det var ett roligt lajv och en rolig kryssning! Jag hade skoj, helt enkelt :)

RIS:
- Trots att det fungerade väldigt bra såhär simpelt, så skulle jag gärna haft några intriger att spela på.


Pöh, mer kommer jag faktiskt inte på att säga :) TACK!
Användarvisningsbild
Elvea
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1222
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:23
Ort: Vasa/Aarhus

Inläggav Pia » lör 15.1.2011 23:10

Jahapp, min tur då =)

Tar och börjar med rosor....
-Tusen tack till spelledarna för att ni ordnade ett kryssningslajv, jag tyckte det var väldigt roligt och annorlunda! Carolina, jag visste inte att det var första gången du var spelledare förrän nu efteråt, du var toppen!
-En ros vill jag också såklart ge till alla medspelare, och en extra ros till "Kenneth" vilken underbar roll alltså :):)

... och riset sen då...
-Som några andra här skriver så tycker jag också att rollerna kunde haft lite mera djup och intriger. Det hade också varit roligt om tjej- och killgänget hade haft flera kopplingar, så att det hade funnits mera att spela på.
- Tisdag eftermiddag blev lite tråkig, men vi var väl alla lite trötta(både In och Off)
- Det var rätså folktomt på båten, man skulle ha kunnat ha lajvet på en helg.

Annars tyckte jag att det här lajvet var en jättekul upplevelse!

... och FÖRRESTEN, jag blev av med min "In-lajv-sex-oskuld" DET NI ! (... och 3 gånger dessutom hahahaha...)
Pia
Hantverkarlärling
Hantverkarlärling
 
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 21.3.2007 19:49
Ort: Vasa

Inläggav Kristoffer » sön 16.1.2011 15:07

Kenneth tackar för sig. Tack vare polaren Bengan kom han ut ur dator-träsket, och om ryktena stämmer, så kommer han att få en arvinge om c:a 9 månader. :)

I lajvet fick jag spela en karaktär som var så fast i en fiktiv värld (World of Warcraft) att han ansåg den världen vara bättre (läs: mer lätthanterlig) än den "verkliga" världen. "I WoW-världen behöver man inte ta konsekvenserna gör sina handlingar. I WoW-världen kan man skapa en ny karaktär när man tröttnatpå, eller tagit livet av, den gamla. Och så vidare." Vilket är intressanta tankegångar i lajvsammanhang; man kan koppla ovanstående tankar också till en lajvvärld (de är oftast fiktiva).

Tusen tack till SL för att jag fick spela den här rollen.

Kryssningslajv är en ny genre, jag tyckte det funkade bra att lajva på en båt. Jag har upplevt mera immersion i andra lajv, men det var iaf väldigt lätt att spela den här rollen. även om jag inte är någon "datanörd" så kände jag igen mig i utanförskapet. Kenneth hade många intressanta diskussioner med Bengt, Tobbe och Janne om dittan och dattan. Kenneth försökte få Tobbe av med självmordstankarna och så försökte han få Bengt att minska med drickandet.


En mycket minnesvärd händelse inträffade kl. 04:30 när två väktare (spelade av Carolina och Maria) väckte oss genom hårda knackningar på hyttdörren. Därefter tog de oss (Bengan och mig) på förhör i hytten bredvid (som av någon anledning stod öppen) och frågade ut oss om Tobias. Det kändesbåde IN och OFF väldigt överraskande, Kenneth upplevde frustration och ångest, Kristoffer fick den där känslan av "Yes! Nu är jag i en spännande situation!".

Ris: Som redan nämnts så kunde det ha varit mera förbindelser (alt. rivalitet?) mellan de båda gängen. Rollerna kunde ha spetsats med mera intriger. Ibland upplevde jag att lajvet stod stilla, jag klarar inte av att "bara" vara Kenneth hela tiden, jag vill ha ibland ha lite action.

Ros: Förstås så ska spellederna få varsin megastor ros, främst för att det här var "SL-debut" för båda två. Jag har varit SL (en gång) så jag vet vilken ångest man går igenom - Ska allt klaffa? Kommer alla att vara nöjde med sina roller? etc.

Det var också bra att ni hade program under lajvet för karaktärerna, så att händelserna inte stagnerade utan flöt (!) på. Bra även att debriefen hölls innan vi steg iland.
Watch 'em run amuck,
Catch 'em as they fall,
Never know your luck
When there's a free for all,
Användarvisningsbild
Kristoffer
Riddare
Riddare
 
Inlägg: 115
Blev medlem: ons 11.4.2007 22:40
Ort: Åbo

Inläggav Elvea » fre 25.3.2011 16:38

Hohoo! Snygga Lajbilder! ;)

En grej dock - jag hade inte märkt ut det skilt, men alla foton på Kristoffer som sjunger i blårutig skjorta tror jag är Efter lajvet - Det var nog kris och Ia som sjung duett :] Måhända det var fler än dem, men det minns jag tyvärr inte.
Användarvisningsbild
Elvea
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1222
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:23
Ort: Vasa/Aarhus

Inläggav Ia » fre 25.3.2011 21:31

Jepp det stämmer! Det är nog jag och Kristoffer som sjunger duett, den bilden är rent off!
Ia
Präst
Präst
 
Inlägg: 250
Blev medlem: sön 6.9.2009 10:23
Ort: Åbo

Inläggav Sorcerer » lör 26.3.2011 00:05

"I became insane, with long intervals of horrible sanity." -Edgar Allan Poe

http://littlejohan.blogspot.fi/

"Tota potentia Tengil, liberatori nostro!"
Användarvisningsbild
Sorcerer
Adlig
Adlig
 
Inlägg: 488
Blev medlem: fre 16.5.2008 08:11
Ort: R'lyeh

Inläggav Elvea » mån 20.8.2012 10:43

Hej Åbofolk, och alla andra!

Jag fick helt just ett förslag från Tapio, en finsk rollspelskompis från Tammerfors (ni som var på Ropecon och/eller Solmukohta kanske känner honom som Tapsa eller Lauras pojkvän - han var en av dem som höll workshopen i dramatik kring lajvstrider), att vi skulle ordna ett kryssningslajv mellan Åbo och Stockholm.
Jag tänker ju förstås direkt på Isabella, och inser att det skulle kunna vara aproligt att ordna ett nytt båtlajv, och dra med våra finska lajvkompisar från Södra Finland! Sådär lite lättsamt passa på att testa på att lajva med nytt folk :) Dock befinner ju jag mig inte i Åbo, och det behöver ju iofsig inte vara ett problem eftersom det ju finns internet, men jag undrar nu ifall folk skulle vara med på en sån här grej, nån gång i höst mayhap? Det kunde vara en re-run av Isabella, eller en helt egen grej, det kunde vi ju komma överens om med Tapio också.

Nnånånånå? :D
Användarvisningsbild
Elvea
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1222
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:23
Ort: Vasa/Aarhus

Inläggav Sorcerer » mån 20.8.2012 20:14

Hmmmm, jag är djupt frestad att erbjuda mig att skriva roller, bara för att då får jag köra med en massa perversa idéer... XD
Men jag har så mycket att göra samtidigt.... Gack! Livet är svårt! :D
"I became insane, with long intervals of horrible sanity." -Edgar Allan Poe

http://littlejohan.blogspot.fi/

"Tota potentia Tengil, liberatori nostro!"
Användarvisningsbild
Sorcerer
Adlig
Adlig
 
Inlägg: 488
Blev medlem: fre 16.5.2008 08:11
Ort: R'lyeh

FöregåendeNästa

Återgå till Lajv

cron