[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - Inipi
Till Elorias hemsida

Inipi

Diskussionsavdelning för föreningens lajv

Inläggav Emil » tis 29.6.2010 19:55

Frågor som uppstod under läsandet av kulturtexten, olösta knutar eller bara nyfikenhet:


Varifrån kommer det onda i världen?

Är drömlandet slutmålet, likt nirvana, eller är livet, vandringen mot drömlandet, den huvudsakliga orsaken till vår existens?

Hurdan är synen på sexualitet, när blir man sexuellt aktiv, är homosexualitet ok, hur privat håller man sexlivet och den egna sexualdriften?

Flyttar man på sig eller är boplatsen densamma under hela livet?

Vad är Inipi? ;)

Hur kommer vi att prata under lajvet?

Kommer du Anders att vara andemannen?
Användarvisningsbild
Emil
Biskop
Biskop
 
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 20.3.2007 17:40
Ort: Stockholm

Inläggav Anders » tis 29.6.2010 20:51

Tack Emil! Frågor gör oss alla glada och jag skall besvara dem med största nöje :)


Ondska
Lakaí förstår sig inte på gott och ont. Så länge saker är som det alltid varit så kan man kalla det för gott. Folk blir sjuka och dör, folk blir rivna av vargen, människor strider ibland med varann, svält, tårar, ormbett... allt detta är naturligt och någon djupare analys av ondska finns inte hos Lakaí.

Existentialism
Livet är människans huvudsakliga existens. I livet äter man, sover man och skaffar man barn. Man njuter av livet men fruktar inte döden.
Den döde vandrar till Drömlandet för att bli en del av de levandes drömmar och ledsaga sin avkomma.
(Observera att Lakaí i första hand idkar dyrkan av djur och natur och inte sina förfäders andar.)

Sexualitet
– Man blir sexuellt aktiv så fort de egna drifterna sätter igång. Det finns ingen nedre gräns för vad som är acceptabelt, men vanligt är väl mellan 12 och 20 år.
– Homosexualitet har aldrig agerats ut inom Lakaí och därför är människorna inte medvetna om att den finns. De som bär på dylika känslor känner sig kanske förvirrade, men några resor till Drömlandet brukar reda upp inre förvirring. De som är har en avvikande läggning skaffar barn likt alla andra.
– Lakaí är öppen med sin sexualitet. Visserligen utförs aldrig akten framför andra människor, men man gör ingen hemlighet av att en förening skett. Älskog är något att celebrera eftersom det kan leda till mera barn åt byn.

Migration
En by flyttar aldrig på sig, men en del av människorna rör sig ibland mellan olika byar. Exempel på orsaker som kan leda till att folk flyttar är:
– Sökande efter en man/kvinna
– Brist på män/kvinnor i byn
– För nära släktband inom byn (inavel)
– Förvisning *

* Exempel: Dråp är sällsynta, men straffas om de inträffar ofta med förvisning. Den förvisade får aldrig återvända till sin by, men hittar ofta en annan by att bosätta sig i där illdådet inte nått bybornas öron.

Andemannen
Ja, jag kommer att spela byns relativt unga, andeman. Det är min uppgift att ledsaga ni vilsna själar in i Drömlandet där ni skall söka svaren på era innersta frågor.

Talet
Jag visste att jag glömde bort något under workshopen, men det skulle typ låta såhär:
Lakaí pratar kort. Lakaí talar enkelt. Lakí har enkelt språk. Språket är kort. Talet är sparsamt. Många upprepningar finns. Vi är Lakaí. Namn används ofta. Jag, du, han, hon, används sällan. Lakaí talar med ögon, talar med kroppen, talar med själen. Lakaí gör sig förstådd. Lakaí är vänner med Lakaí.

Inipi
.. är det enda ord som är lånat från nordamerikas indianer och betyder hos vissa folk "svetthydda" ;)
Detta ord är endast lajvets namn och används inte IN-lajv.


Hoppas detta svarade på Emils funderingar!
Mera frågor välkomnas!
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Inläggav Anders » tor 1.7.2010 20:38

Anmälningstiden till Inipi utgick för knappt ett dygn sedan och det har visat sig att det blir endast en spelomgång.

Vi är nio (tio om en viss kvinna kunnig i forntida hantverk kan komma), inklusive spelledaren, som lajvar i höftskynken den 10:e juli.

Jag vill härmed påminna alla om att betala sina deltagaravgifter och skicka in eventuella karaktärsönskemålsmail mail.

Karaktärerna kommer att skrivas med mycket stress när Witness IV är förbi, så deltagarna kan förvänta sig att få sina karaktärspapper i mitten av nästa vecka.
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Inläggav Anders » tis 6.7.2010 15:40

Utskick #2

Ett mail ang. det som sker efter lajvet, möjlighet att tvätta sig m.m. har skickats ut.
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Inläggav postiljonen » tis 6.7.2010 18:30

fmi:s löften om fortsatt högtryck o 25 grader infriar mina första förväntningar på detta lajv. he bliiir sveittot!
Petter

"Fiction is evolutionarily valuable because it allows low-cost experimentation compared to trying things for real" -Dennis Dutton
Användarvisningsbild
postiljonen
Värdshusvärd
Värdshusvärd
 
Inlägg: 68
Blev medlem: mån 18.8.2008 10:43
Ort: vasa

Inläggav Anders » tor 8.7.2010 15:01

Utskick #3
a.k.a. Rollutskick

Alla deltagare borde vid det här laget ha mottagit sina rollpapper (om man kan sträcka sig så långt att man kallar det så). Ett utskick som presenterar samtliga karaktärer kommer att anlända senare idag.

Väderuppdatering: FMI lover visserligen stekhett, men samtidigt väldigt mulet.[/b]
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Inläggav Anders » tor 8.7.2010 17:34

Utskick #4

Nu har jag skickat ut ett dokument där samtliga karaktärer presenteras i korthet.
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Inläggav Emil » fre 9.7.2010 09:09

Efterlyser mera info om vägvisarna och svettritualen. T.ex. hur väljs vägvisaren, när och av vem?

Och vad händer exakt under ritualen?
Användarvisningsbild
Emil
Biskop
Biskop
 
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 20.3.2007 17:40
Ort: Stockholm

Inläggav Anders » fre 9.7.2010 10:18

Tack Emil! Jag vet att jag varit lat på den punkten och inte skrivit det jag borde, men här kommer nu viktiga detaljer:

Vägvisare
– Vägvisaren är en djurande som ledsagar varje vuxen Lakaí i drömlandet. Drömlandet är en enigmatisk plats och Vägvisaren är både guide och tolk.
– Man får sin Vägvisare vid 10-15 års ålder (för kvinnor vanligtvis efter första mensen). Övergångsritualer i allmänhet hos Lakaí kan ske vid väldigt olika ålder.
– Vägvisaren kan man finna på många olika sätt, men gemensamt för dem alla är att personen själv är inblandad och att man på något vis vandrar in i Drömlandet. Det är inte Andemannen som väljer vägvisare åt folk.
– Transvandringen under vilken man finner Vägvisaren kan antingen ske spontant, t.ex. mitt ute i skogens ensamhet, eller påtvingat, t.ex. genom Svettvandringen. Oftast har varje Lakaí en unik historia om hur han/hon fann sin Vägvisare.
– Man talar om att man hittar sin Vägvisare och att Vägvisaren hittar en. Ungefär som två tvillingar, separerade från födseln, möter varandra när de är vuxna.
– Efter att man funnit sin vägvisare håller man en stor fest i byn!

Svettvandringen
– En grupp människor med spirituella behov vandrar en längre sträcka in i skogen ledd av andemannen. Under vandringen kontemplerar man de frågor man har i sitt inre.
– När Andemannen säger att man är framme börjar de praktiska förberedelserna. El eld skall startas och en hydda skall börja byggas.
– Könsrollerna i fråga om arbete är inte lika strikta under ritualen.
– När hyddan är rest tillreds mat.
– Man firar den färdiga hyddan med sång och dans.
– Man äter maten för att få styrka.
– Sedan inleds svettningen:
–– Heta stenar bärs in i hyddan, alla människor går in och dörren stängs.
–– Någon form av "mässande" hörs och den första skopan doftande vatten kastas på stenarna.
–– Deltagarna börjar sin vandring i Drömlandet sökandes svaren på sina frågor.
–– Det är helt tillåtet att spontant ge utlopp för ord bilder och känslor som kommer till en i Drömlandet; detta för att vi skall hjälpa varandra att försöka uppleva någonting "högre".
–– När stenarna börjat bli kalla lämnar alla deltagare ett märke i Drömlandet så att man senare hittar tillbaka.
– Ovanstående process görs sammanlagt tre gånger, d.v.s. man går in och ut ur hyddan tre gånger.

Mycket av detta blir att improvisera under lajvet. Må Andarna ledsaga oss!
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Inläggav Anders » fre 9.7.2010 11:43

Ta med
...om man kan och vill

I förberedelsernas vimmel kommer jag på några saker som det vore bra om folk kunde ta med. Det är ingen fara om det inte går... vi får bara försöka vara mer kreativa.

Dessa ting är:
Träsked, var och en borde ha med egen träsked att äta med såvida man inte vill äta med händerna (vilket torde vara helt möjligt).
Kniv, vi behöver IN-lajviga knivar!
– Benflöjt, ni som fått benpipor av mig till 18-års present, om ni hittar dem får ni mycket gärna ta med. Övriga passande instrument kan man också plocka med.
– Yxa, om någon råkar ha en passligt IN-lajvig yxa liggandes så får den gärna medtagas.
– Övriga stämningshöjande saker som passar in och som ni har liggande i era lajvskåp...

P.S. Molnen ligger tunga över Mådersöur, men inget regn faller ur dem. Jag uppmanar alla att dansa regndans för att regnet skall falla och göra marken våt. Brandrisken ni vet...
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Inläggav Miyo » fre 9.7.2010 12:32

Vad ska vi äta?

Hur fina får knivarna vara? Är det inte väldigt begränsat med metall hos Lerfolket? Min vikingkniv kanske kan fungera rätt bra då den är av järn istället för stål (har jag för mig)... men den är lite sönder. :P
Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

Inläggav Anders » fre 9.7.2010 13:13

Maten

Maten kommer att bestå av halstrad lax/forell, kokt potatis och morötter samt en röra av svamp och annat lustigt. Och möjligtvis en liten symbolisk brödbit. Ingenting kommer att vara rinnande och kan således ätas "för hand"...


Järn

Det ÄR väldigt begränsat med järn hos lerfolket, men VI klarar oss inte utan.
Skillnaden mellan järn och stål är obetydlig.
Knivarna bör inte vara för fina, men ta med vad ni har så kan vi sortera bort överflödig rekvisita på plats och ställe. En kniv tar ju inte så mycket plats i packningen.
Om någon har en kniv av flinta så de givetvis ta med en sådan...
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Inläggav Darulf » fre 9.7.2010 18:29

Låter smaskig den där maten. Kanske kan man tälja sig en sked på plats och ställe. Tar med knivlajvigIN-stycke att tälja med.

Jo nej, har inte ALLA en kniv av flinta? Jag håller den alltid i bokhyllan bredvis min fladdermusskalle och burken med glödande vulkanaska... ^^ :lol:

Tyvärr är enda yxan jag kan få tag på med plastskaft, så den vore nog ingen höjdare. Kommer vi annars att göra upp eld på plats? Kan nämligen ta ett tag... Eller kommer någon bärandes med den?

Måste tälja åt mig ett träspjut på plats och ställe.
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Anders » fre 9.7.2010 20:56

Elden kommer att göras på plats. Vi försöker med eldstål, men har tändstickor som reservplan.
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Inläggav Darulf » lör 10.7.2010 23:50

Tack Anders för detta underbara stycke lajv. Kändes primitivt och svetthydda och eldgrop blev i mitt tycke mycket lyckade. Och när man drog höftskynkena på sig, kletade in sig i tjära och lera och började tala som om IQ gjort en djupdykning, så infann sig stämningen genast.

Dakh såg björn i drömmar,
såg den stora björnen rusa,
genom drömmen åter lufsar,
river trädens stammar råa,
brölar uti djupa skogen,
visar Dakh den starka vägen,
jägarstigen smal och farlig,
Dakh att gå den smala stigen,
jaga på den villebrådet.
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

FöregåendeNästa

Återgå till Lajv

cron