[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - WITNESS - Aktuellt
Till Elorias hemsida

WITNESS - Aktuellt

Diskussionsavdelning för föreningens lajv

Inläggav postiljonen » mån 23.11.2009 17:28

EFTERLYSES: Witness berättelser :)

Efter att ha sett samma karaktärer i två lajv skulle jag vara nyfiken på att få veta lite mer om dem. Helt off skulle det vara kul att lära känna de karaktärer spelet snurrar kring när man monstruerar. Vilka är de? Vad händer i deras vardag och hur går de för dem i witnesserien? Kanske finns det nån möjlighet att posta delar av rapporterna till SL eller t.o.m. ordna nån bordsrollspelssession :) ???
Petter

"Fiction is evolutionarily valuable because it allows low-cost experimentation compared to trying things for real" -Dennis Dutton
Användarvisningsbild
postiljonen
Värdshusvärd
Värdshusvärd
 
Inlägg: 68
Blev medlem: mån 18.8.2008 10:43
Ort: vasa

Inläggav Miyo » tis 1.12.2009 21:50

Yo, ni som tog foton på förra Witness! Jag håller äntligen på att sätta ihop första kapitlets bilder (tog ett tag pga kamerabråk från min sida), och nu efterlyser jag bilder från kapitel 2. Skicka dem åt mig på webmaster(at)eloria.fi, tack!
Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

Inläggav Elvea » ons 2.12.2009 09:58

Kunde säkert lägga upp en kort beskrivning av min karaktär här efter att jag fått skrivet nästa karaktärsrapport. Vad säger ni andra, Minna, Pia?
Användarvisningsbild
Elvea
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1222
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:23
Ort: Vasa/Aarhus

Inläggav Adaira » ons 2.12.2009 15:55

sure sure... De kan vi säkert :wink:
Bild *Ditz*
Användarvisningsbild
Adaira
Magiker
Magiker
 
Inlägg: 523
Blev medlem: ons 28.5.2008 10:38
Ort: Jakobstad

Inläggav Miyo » ons 2.12.2009 18:10

Måste se med den saken, men det är ingen omöjlighet. :)
Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

Inläggav Chali84 » ons 6.1.2010 11:57

Det börjar dra ihop sig igen för ett nytt kapitel av Witness!

Spelledningen har jobbat hårt under julhelgen *host* :wink: , för att få ihop nästa kapitel i serien. Vi kan meddela såpass mycket att vi håller på och finslipar texter för hemsidan som bäst samt att vi kommer att släppa anmälningarna för kap. 3 nu på SÖNDAG KL. 12.00 lokal tid :)

Rollistor och övriga texter kommer förhoppningsvis att uppenbara sig på hemsidan tills dess. Om inte så kommer de så fort som möjligt. För mera information så håll ett öga på hemsidan och forumet de kommande dagarna \:D/

Må vi ha ett lajvigt år!

mvh

Spelledningen
Användarvisningsbild
Chali84
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1636
Blev medlem: tor 15.3.2007 13:13
Ort: Vasa / Kaskö

Inläggav Elvea » mån 11.1.2010 18:56

Ska kolla med SL innan jag gör nåt rash:
Är det okej om jag sätter ut min karaktärsberättelse (den jag skickat in hittills) här, eftersom iaf Petter ville veta nåt om vittnena?
Användarvisningsbild
Elvea
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1222
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:23
Ort: Vasa/Aarhus

Inläggav Elvea » fre 15.1.2010 08:53

Woohoo..? *pekar uppåt*
Användarvisningsbild
Elvea
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1222
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:23
Ort: Vasa/Aarhus

Inläggav Dejan » fre 15.1.2010 11:20

Användarvisningsbild
Dejan
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:16
Ort: Helsingfors

Inläggav dragonlady » fre 15.1.2010 14:28

Hm,det är visst nån som behöver ta bort lite tandsten *pekar uppåt*
misstänker att den har dålig andedräkt också...
*bjuder på ett tuggummi*
Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

Inläggav Darulf » fre 15.1.2010 17:28

50% av spelledningen är ok med linns förslag.

Vad anser andra halvan?

*bökar runt lite i en mörk och trång magsäck*
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Chali84 » mån 18.1.2010 19:04

Användarvisningsbild
Chali84
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1636
Blev medlem: tor 15.3.2007 13:13
Ort: Vasa / Kaskö

Inläggav Elvea » tis 19.1.2010 09:06

Aiight! Ifall det är något i texten SL motsätter sig att avslöjas (vad kan jag inte förstå, men you never know) så är det bara att censurera - Jag litar också rätt långt på folks sinne för Off-logik. Och vet, att det kan finnas en hel del detaljer som jag/Nova minns fel, så haka inte upp er på vem som sa var, och exakt vad, kära vittnes-kollegor :]


Karaktärsberättelse för Nova Sirén
Witness Kapitel 2: Över min döda kropp

Huvudvärken från gårdagens årsfest hade just gått om då jag kom uppför trappan påväg till Amarillos andra våning, där jag och Meya hade stämt träff. Jag hade bett om att inte ta det alltför tidigt, så att min eventuella bakfylla skulle hinna gå om, och det hade passat henne bra, eftersom hon tydligen lovat sin mor och syster att de skulle göra mat tillsammans.
Det var ändå hon som var först på plats, vilket jag märkte då jag irrade omkring för att försöka hitta henne. Hon satt vid en av borden nära bardisken och var, som vanligt, försjunken i nån av sina anteckningsböcker. Det var knappt hon märkte det då jag slog mig ner bredvid henne, förrän jag handgripligen tog tag i hennes arm. Hon lyste genast upp och vi kramades ordentligt, det var ju en par veckor sen sist.

Vi småpratade, och jag fick se foton på Meyas nya kissekatt på telefonen, och allt skulle ha varit som vanligt, om det inte var för bekymmersrynkan mellan hennes ögonbryn. Jag undrade förstås om allt var okej, och hon suckade.
- Nej, allt är inte okej. Det hände något på tåget hit...
Hon fortsatte att berätta att hon befunnit sig i en av vagnarna, då hon plötsligt såg hur folk omkring hennes förändrats. Jag förstod henne inte riktigt, men tydligen såg de inte mänskliga ut, vad det nu sedan skulle betyda... Jag försökte lugna henne, och berättade samtidigt om de saker jag själv upplevt, eller snarare inte upplevt – minnesluckorna jag haft sedan den där kvällen på Gullaxa, och mina underliga känsloutbrott. Mycket av det var ändå sånt som skulle gå att bota med en ordentlig elementrening och lite chakra-balansering, nåt jag haft dåligt med tid för de senaste veckorna.
Eftersom vi kommit in på ämnet så fortsatte diskussionen där, och jag berättade om de underliga drömmar jag haft, tyvärr var det inget som Meya kunde hjälpa med. Hon berättade istället att hon läst på lite om Gullaxa gård, och tydligen hade vi båda slagits av tanken att vi borde ta oss tillbaka dit, att det var nåt som inte blev avslutat. Jag var mitt i en mening då jag märker att nån står och ser på mig, jag vänder på mig och finner mig stå och se på Jonas. Vi ser båda förvånade ut, eller jag antar att jag ser lika förvånad ut som han, och jag ber honom slå sig ner. Tydligen befann han sig i närheten. Jag och Meya höjer lite på ögonbrynen över slumpen att vi ska träffas på samma plats, men tänker inte desto mer på det. Istället drar vi med Jonas i vår diskussion. Han har ändrats från vad jag minns honom; tidigare var han inte direkt den som satt ner för att prata, men jag antar att det ändrar nån, att vara med om sånt vi var med om.

Meya undrar, med något underligt i blicken, om jag minns vad som hände i slutet av kvällen på Gullaxa, och jag inser att jag inte är riktigt säker. Vi stod alla i detdär rummet och så minns jag att jag tog upp detdär halsbandet som låg i cirkeln. Så tog vi ju oss ut på något sätt, jag minns inte detaljerna. Här påpekar Meya att jag skulle ha sagt att dörren var öppen, och att vi sedan alla gick ut, och att jag fått något konstigt i blicken. Vad underligt, det här minns jag inte? Samtidigt, vi lider ju alla av minnesluckor från den kvällen. Och den sida av mig som läst psykologi menar att det antagligen är nån form av copingmekanism; hjärnan stänger av för att inte överbelastas...
Knappt hinner jag tänka ordet psykologi förrän jag ser ännu ett bekant ansikte i mängden – Psykologen Sara står och ser på oss en bit bort. Nu börjar det här bli weird på riktigt. Jag ser mig över axeln och väntar mig att se Benny och Viola vid närmaste bord, men de syns inte till. Än i alla fall. Lätt avvaktande bjuder vi henne att slå sig ner, och även hon konstaterar att hon bara hade vägarna förbi. Vi återberättar åt henne vad som sagts, och hon fnyser men säger i alla fall inte emot. Jag passar på att be om folks telefonnummer, eftersom jag ju försökt få tag i folk den senaste tiden, men utan framgång. Vi byter alla telefonnummer. Innan Sara går för att beställa kaffe påpekar hon att det kanske vore en idé att tala ut om saker med henne privat nån gång, hon är ju ändå utbildad, och jag är i alla fall inte emot idén. Trots att jag ju egentligen är mera för alternativ självterapi så ska inte de traditionella metoderna underskattas.

Sara råkar på en vän vid baren, och vi fortsätter vår viskande diskussion, tills jag fäster ögonen vid flickan som irrar omkring nära ingången till rewel Center.
- Alltså det är inte Sant! Är inte det där Viola?...Viola!
Hon hör mig inte först, men då jag ropar pånytt så svänger hon sig åt vårt håll, och visst är det hon. Hon håller krampaktigt i en plastpåse, och ser ännu mer nervös och osäker ut än vad jag minns. Jag skrattar nervöst och ber Meya att förvarna mig då hon ser Benny. För vid Artemis, vad är väl chansen att vi alla ska råka träffas på samma plats, egentligen?
Viola går först fram till Meya och räcker henne plastpåsen, mumlande något om att det var hon som skulle ha den. Meya rynkar pannan men vecklar upp påsen och kikar snabbt in. Lika snabbt åker hennes huvud upp igen, och hennes ögon är runda som fullmånen, och hon börjar snart vara lika blek också. Jag undrar förstås vad som finns i den, och makar mig närmare. Det jag får en skymt av är den gamla stenyxan som vi fann i Tant Sofies kammare på Gullaxa. Jag svär snabbt och högt och undrar var Viola fått tag i den, varvid hon berättar att hon stötte på Benny på handelsesplanaden. Han gav den åt henne, och menade att Viola skulle träffa Meya senare samma dag, för att ge den åt henne.
I det här skedet stiger jag upp och undrar om de alla skämtar med mig, men deras miner säger allt, de är alla lika förvånade och oroliga. Jag känner mig, konstigt nog, nästan arg, men jag kan inte förklara varför...

Så ringer min telefon, det är Matilda från klassen. Timing, tänker jag, men svarar ändå. Jag hör inte vad hon säger, för hon talar för snabbt, och det är för mycket folk inne i restaurangen, så jag travar kvickt ut i Rewel Center.
- Nova? Nova! Hör du mig?! Du måste komma till Solf lågstadium! Alla dör!
Jag tror att jag fått fel på öronen, och ber henne upprepa medan någonting smäller i bakgrunden.
- Du Måste komma hit! Alla är döda, Nova! Kom *duns* snälla! *bang*....Solf lågstadium! Snälla Nov...
- Pip pip pip -
Jag blir stående och stirrar på telefonen I en par sekunder förrän det blir liv I mig. Att skämta om nåt sånt här är inte likt Matilda. Jag rusar fram till vårt bord, och undrar om nån har bil, att jag måste ta mig till Solv lågstadium. Ingen har bil, förutom Sara, som nu sitter vid ett annat bord med sin bekanta. Jag rusar fram och tänker inte ens på att jag stör, då jag hasplar fram en förfrågan om att få låna hennes bil. Hon ser irriterad ut, hennes vanliga min, men går med på det efter en kort stund. Mannen hon sitter på lägger sig i det här skedet i, och undrar om han kan hjälpa på något sätt. Han visar sig vara polis, och erbjuder sig att skjutsa oss, han med. Jag tackar snabbt ja, och som det sedan blir så följer jag och Meya med honom medan Sara och Jonas följer efter i Saras bil. Jag menar att Viola kan följa med dem, men hon tar min hand och vill inte släppa taget, så vi tar med oss henne. I efterhand undrar jag varför Sara egentligen följde efter oss, eftersom hon inte verkade vara för idén, men jag antar att hon, liksom jag, kände att det här var något som var tänkt att hända. Varför skulle vi annars ha samlats där ikväll?

Jag håller mig nära Meya då vi småspringer mot polismannens bil, han sa sitt namn men jag glömde bort det. Jag berättar utan vidare krusiduller om samtalet jag fått, och han berättar att de fått liknande samtal under kvällen, att folk varit där för att kolla upp saken, men inte sett något out of the ordinary. Jag undrar än en gång vad det är som är på gång, och hoppas vid alla Gudar jag nånsin dansat för att det här är något konstigt skämt som en hittills för mig okänd sida av Matilda hittat på. Det lät dock absolut inte som nåt skämt för mig. Vi hoppar in i polismannens (icke-blåvita) bil och kör iväg. På vägen dit får han ur oss berättelsen om vad som hände på Gullaxa, i korta drag, och han ringer och gör nån form av anmälan om saken. Vi råder honom att inte gå in i huset, men han verkar inte riktigt lyssna. Han verkar ändå ta oss på allvar, något som jag inte väntat mig, men som klarnar då han berättar att han är intresserad av ockultism och paranormala fenomen.
Min mage kniper av dagen-efter, oro, nervositet och överlag har jag också en dålig magkänsla över hela alltihopa. Håller något på att hända nu igen, och varför?

Vi kommer fram, och jag är snabbt ute ur bilen. Viola skriker till, och säger att hon ser något skymta i ett fönster då Saras bil-lyktor blixtrar förbi, men jag ser inget. Jag ropar efter Matilda, och vi testar en del dörrar, men alla verkar vara låsta. Jag försöker igen att ringa Matilda och den här gången svarar hon.
”Nova? Var är du?”
Hon låter fortfarande panikslagen och utmattad, och jag kan knappt höra hennes röst pga. något som dunsar och smäller i bakgrunden.
”Vi är på utsidan, men inga dörrar är ju öppna! Var är du, och vad är det som har hänt? Vad är det som låter?”
Matilda fortsätter med att förklara att hon är inlåst i nåt rum, och att någon försöker ta sig in. Jag lovar att vi ska ta oss in efter henne, bara vi hittar en dörr, och jag hoppas att jag ska kunna hålla mitt löfte...

Polisen hittar en dörr som står öppen, och vi går försiktigt in alla på en gång, nån av oss har tänkt på att ta med en ficklampa från bilen, jag registrerade aldrig vem. Någonstans i den mörka byggnaden dunsar något, och jag ropar Matildas namn en par gånger, utan svar. Vi tar oss försiktigt uppför en nerskräpad trappa, och kommer in i ännu en korridor. Jag hör förskräckta utrop framför mig, och ser hur polismannen står böjd över en man med blod på skjortan och i ansiktet. Utan att tänka desto mera går jag fram och tar hans puls, och känner den mycket mycket svagt, just och just märkbar, och svagare för varje slag... Vi kan inget göra då han börjar krampa och till slut blir liggande stilla på golvet, ett sista andetag som ett rosslande ur hans sargade bröstkorg. Vad i helvete är det egentligen som hänt här? Matilda sa ju något om att folk dött, och även om jag ju inte trodde att hon skulle skämta om något sånt, så började jag mer och mer hoppas på det...
Vi hinner knappt räta på oss och oroligt se oss omkring förrän mannens till synes döda kropp hävs uppåt, och hans likbleka ansikte vilt stirrar rakt framför sig då han lyfter överkroppen och kastar sig efter närmaste person, som råkar vara polismannen. Vi andra skriker högt och backar undan, och polisen sätter en par skott i bröstet på... mannen, eller vad han sen är! Det verkar först inte ha nån inverkan, men efter ett tag ligger tingesten pånytt på golvet utan att röra sig.

Det är svordomar och panik och flackande ficklampsljus, och tydligen hade polisen blivit biten för han blöder, men någon är redan påväg vidare och jag följer efter. Matilda, sen ut. Jag klarar inte av sånahär galenskaper. Vad var detdär för något, det som just hände?!
”Det finns fler av dem!”
Jag hör Jonas skrik i samma sekund som jag kommer runt ett hörn och höjer ficklampan, och ser tre stycken... varelser, kommer gående mot oss. Med väsande andetag, höjda armar, torkat blod på varierande ställen och bleka, döda ansikten närmade de sig långsamt, och vi behövde inte samsas för att komma till ett beslut – Ut härifrån! Vi rusar tillbaka samma väg vi kom, och finner ytterdörren låst. Jag svär vanligtvis inte men Satan i Helvete, vad Fan är det som pågår?!

Det tar oss inte länge att inse att skolbyggnaden är full av dehär omkringvandrande, väsande mänskoväsena. Vi försökte tala med en av dem i trappan, men hon (den?) verkade inte kunna svara, om hon ens förstod. Vi försökte försvara oss bäst vi kunde, med stålrör och knivar som jag inte vet var de dök upp ifrån, och utforskade skolans rum samtidigt som vi flydde. I ett rum som vi tillfälligt låser in oss i hittar vi en halvt uppäten tårta, omkullvälta stolar, och jag kommer att tänka på det som Matilda sa i telefon, nåt om att de haft ett föräldramöte. I ett annat rum verkar någon ha gjort sig en tillfällig sovplats/toalett, och i något skede finner jag mig själv stå i en mörk korridor, med Matilda 2 meter till höger om mig. Vi kramas snabbt och för en viskande diskussion om vad som hänt, tydligen flydde hon från sin förföljare, som jag bara antar vara samma som våra.

Under denhär mardrömstiden hittar vi också fler mänskor som verkar vara vid vettigt tillstånd; En lärare från skolan som trots den pågående situationen lyckas gå mig på nerverna, nån annan sorts akademiker som förklarar att tårtan är grunden till allt dethär, att det fanns nån form av gift i den, och en tredje mansperson som jag bara hinner utbyta några korta meningar med i korridor utan ljus. Jag ser honom för sista gången 5 minuter senare, då hans skrik fyller korridoren och vi med våld slår oss igenom väggarna av bleka väsningar för att undvika säker död. Mitt samvete skriker ikapp med honom, men det fanns inget vi kunde ha gjort, det var för sent...
Värre ändå är insikten av att jag inte sett Viola på en tid, och någon i vår grupp flämtar fram att hon blev biten och sackade efter. Både hon och Jonas. Jag klarar inte av tanken, jag skjuter undan det, jag måste ta mig samman, försöka ta mig ur den här situation, få mig och Meya och Matilda ut härifrån. Den del av mig som läst psykologi meddelar att det här knappast bådar gott för mitt psykiska välmående, men jag är för nära att kräkas att orka eller hinna bry mig.

Vi inser att det inte finns nån väg ut, och vi måste försöka hitta en plats att samla oss på, komma på en bättre lösning än att slå oss fram. I brist på bättre låser vi in oss i en toalett, och håller oss tysta. Jag förvånas över Sara sätt att låta mig få ordet, då vi viskande försöker komma fram till något, och det är till slut den yrande läraren (Jag tror han hette Brun) som kommer på att det ska finnas nån gammal väg ut härifrån, men han minns inte hur. Om vi kan ta oss till lärarrummet borde han kunna hitta ut, så vi väntar tills det verkar tyst utanför och smyger, haltar och snyftar oss sedan hand i hand genom källar-korridorer, uppför trappor, och håller oss alltjämt tysta, medan vi tar oss uppåt och finner lärarrummet. Där märker vi att dörren har ett ordentligt lås, varvid vi smäller igen dörren och får några minuters konstgjort lugn.
Jag försöker här lugna ner mig själv, slår armarna om mig och nynnar för mig själv, tills Meya skriker till och undrar vad jag sjunger. Jag svarar att jag inte vet vad det är, bara något som fastnat på min hjärna, och hon menar att det är sången som Tant Sofie sjöng på Gullaxa gård. Då hon säger det så minns jag det, men jag kan fortfarande inte förstå vad hon blir så upprörd över, hon vill inte komma mig nära, och backar undan så fort jag försöker lugna ner henne. Till slut får hon ur sig att jag ser Fel ut, på samma sätt som hon sett mänskor vara ”fel” på tågstationen häromdagen. Jag ser misstroende på henne och förstår inte vad hon menar. Hon snyftar fram att jag inte är mig själv, att det är något konstigt med mig, och jag brister i gråt. Vad är det här? Jag är ju jag, det vet jag ju själv, och det försöker jag förklara. Om jag inte har Meya med mig i denhär kalabaliken, vad har jag då? Till slut verkar hon lugnad, men ändå avvaktande. Vi försöker reda ut det, men kommer inte så långt. Läraren Brun känner också igen sången och påpekar att den har en rysk melodi. Meya reagerar också på det här, och vi får idén att försöka sjunga melodin för de omkringvandrande sakerna i korridorerna – ifall det skulle ha nån effekt. Jag försöker flera gånger, men det verkar inte fungera överhuvudtaget.

En plan tar form, då de två lärarna inser att det ska finnas en gång ut härifrån via källaren, men nycklarna finns i rummet med tårtan. Den längre av männen, som lyckats hålla varelserna borta med ett bobollsslagträ, erbjuder sig modigt att söka reda på nyckeln, och han ger sig av. Efter jag vet inte hur lång tid kommer han tillbaka, men svärande, utan nyckel. Tydligen måste vi försöka hitta den tillsammans, eller helt enkelt slå oss igenom dörren.
När vi, och jag minns inte hur det gick till, tagit oss tillbaka till tårtrummet, är varelserna oss hack i häl, och det är knappt vi kan hålla fast dörren längre. Jag hittar nyckeln på golvet i samma veva som dörrvakten ger efter, och de myllrar in som myror. Jag sveps omkull på golvet av en kraftig vind, och vad jag förstår så verkar den komma från en av dehär varelserna, även om jag inte förstår hur det går till. I paniken som uppstår splittras vår grupp upp, och jag är för första gången under kvällen skiljd från Meya. Vi flyr åt olika håll, och jag försöker hålla mig tyst och snabb, springer ifrån de ensamma varelser som jag stöter på, och tänker försöka hitta rätt rum, för att sedan ta dit de andra. Det är dock omöjligt att försöka läsa rummens siffror utan ficklampa, och jag ger rätt snabbt upp. Jag stöter på de andra på andra våningen då de blir anfallna, men jag minns inte riktigt vad som hände; ena sekunden grabbar en iskall hand tag i mig, och nästa står jag och hämtar andan, medan varelserna verkar ha flytt undan från mig. Meya undrar skrikande vad jag gjorde, och jag skriker tillbaka att jag inte vet. Nästa minut är vi skilda åt igen, och jag känner mig fram längs väggarna i källaren. Då jag försöker lyssna efter väsanden viskar jag försiktigt mig fram genom rummen, och finner Patrik, den långa mannen, Brun, långt in bakom några hyllor. Jag berättar att jag har nyckeln, och han berättar att han blivit av med slagträet, och vi försöker tillsammans hitta dörren ut, dock utan framgång, särskilt som vi var och varannan sekund tvingas stå blick stilla och knappt vågar andas, då någonting går förbi med släpande steg.

En ljuskälla flämtar till i dörröppningen, och Meya står plötsligt där tillsammans med en okänd man, som ser mänsklig nog ut för mig. Han muttrar något om att han nyss kommit till platsen, och att han försöker hjälpa oss ut. Vi visas till dörren som ska leda oss ut, och får med skakande händer upp låset. En lång korridor breder ut sig framför oss, och jag, Meya och Patrik springer framåtböjda genom den medan mannen som presenterat sig som Markus säger att han ska gå för att söka efter de andra. Vi når till slut en ståldörr, trycker upp den med gemensamma kvinnokrafter, och tar oss ut...
Användarvisningsbild
Elvea
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1222
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:23
Ort: Vasa/Aarhus

Inläggav Anders » tis 19.1.2010 14:04

Gah! Mitt i allt känner jag mig jättepepp på W3!

Skall raida loppisar idag och hamstra gamla jeans!
Sedan skall jag sys ys y!

Och så skall jag börja karva i älgben! :D
(om jag hinner)

*dansar med vargar*
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Inläggav Sonja » tis 19.1.2010 14:47

Här kommer också Viola Wiiks karaktärsberättelse från Witness kapitel 2. Vill bara sätta in att jag skrev den utspritt på ungefär en månads tid, så den är väldigt... flummig. Hann inte heller läsa igenom den innan jag skickade iväg den och orkar inte göra det nu heller ^^

Inte nog med att Viola hade träffat Benny som gett henne en påse med hammaren från Huset och sedan försvunnit innan hon hunnit säga någonting. Han hade sagt att Viola skulle träffa Meya, hur kunde han veta det? Varför gick ha inte själv och gav hammaren åt Meya?
Hon gick långsamt mot Rewell Center. Hon skulle ändå kunna gå omkring där lite innan de stängde. Sedan skulle hon gå hem och göra en teckning åt mamma och ett Krya på dig-kort åt Sophie.
Det var vackert, stjärnklart, fastän man knappt såg dem i centrum hoppades hon att de skulle synas vid hennes mammas lägenhet. Det var kallt ute, men när Viola gick in till Rewell Center kände hon sig varm och tog av sig sin halsduk och satte den i väskan.
Hon bestämde sig för att gå igenom Amarillo för att inte behöva gå runt hela shoppingcentret. Det var mycket folk där. Och mycket ljud. Men det som drog upp Violas uppmärksamhet till sig var ett bekant ansikte som stirrade på henne med en lika förvånad min som Viola förmodligen hade. Nova.
Nova ropade Violas namn och Viola gick långsamt dit med plastpåsen med hammaren i hårt i handen. Meya var också där. Och Jonas. Och Sara. De såg alla smått misstänksamt på henne. Viola gick fram till Meya och bad henne komm med, hon hade någonting hon måste säga. Meya steg ner från stolen och de gick någon meter bort så att de andra inte skulle höra.
Viola gav Meya, plastpåsen och sade att Benny hade gett den åt Viola och bett henne ge den åt Meya. Hon brerättade också att Benny hade sagt att Viola skulle träffa Meya ikväll och att han verkat rädd. Meya verkade smått fundersam när hon gick tillbaka till bordet, Viola följde med. Hon ville inte sätta sig bredvid Jonas som satt och blängde omkring sig utan gick smått tveksamt fram till Sara och satte sig bredvid henne. Sara frågade Viola varför hon såg så rädd ut, Viola svarade inte utan såg ner i bordet.
Meya berättade för Nova om vad Viola hade sagt och de diskuterade det för en stund. Sara sa sedan att hon behövde en kopp kaffe och gick fram till disken där hon stod en stund och pratade med en lång man ett tag innan de gick till ett annat bord och fortsatte att prata med varandra.
Viola och de andra diskuterade en stund och funderade sedan om de borde be att Sara skulle komma tillbaka till bordet så att hon kunde vara med i diskussionen. Fast mannen var kanske en av hennes klienter, sade Nova eller Meya.
På det muttrade Viola att ”Om han är en av Saras klienter tror jag bara att han blir väldigt glad om vi tar bort henne därifrån...”
Någon skrattade smått åt Violas kommentar och blev förvånad att se att Jonas småskrattade och log. Kanske var han inte så farlig som hon trott, iallafall såg han inte lika farlig ut när han log.
Nova fick ett samtal och hon gick utanför Amarillo för att prata. Hon kom snart tillbaka, märkbart blekare och pratade något om att hennes vän hade ringt från en skola och att alla var döda, att vi måste hjälpa henne. Nova gick fram till Sara och de andra följde med.
Mannen som suttit och pratat med Sara gick med på att köra dem till skolan. Viola ville hellre fara med Meya och Nova än både Jonas och Sara så hon följde med dem två ut där de gick fram till mannens bil. Nova sa åt Viola att hon kunde väl fara på framsätet? Lite tveksamt gick Viola fram till främre passagerardörren och satte sig i bilen och satte fast säkerhetsbältet.
Det första hon märkte var att mannen rökte. Inte för att hon kunde vara helt säker om han rökte inne i bilen men hursomhellst var det inte bra för honom.
Viola var inte säker på om hon kunde lita på mannen som sade sig vara polis. Ändå pratade Nova och Meya på om allting som hänt den där natten i Huset. Polisen upprepade allting i sin telefon han antagligen hade satt på ”record”. Sedan pratade han i telefon, högst antagligen med någon annan polis.
De kom ut ur Vasa, vägen blev slingrig och mörk. Stora granar växte på båda sidor om vägen. Viola fick en snabb glimt av stjärnorna. De var iallafall vackra, hon kände sig väldigt orolig, om det var för att hon var på väg till Solf med en grupp personer hon bara träffat en gång förut eller på grund av Bennys bekymrade ansiktsuttryck och det konstiga som hänt idag var hon inte säker på.
Viola blundade en stund för att lugna ner sig själv och sade sig själv att det bara var hennes vilda fantasi som galopperade iväg igen. Ingenting farligt skulle hända, inte nu när mamma skulle bli frisk och pappa inte var arg på henne. Inte nu.
De kom fram till Solf. Polisen saktade in och vände in till en byggnad som påminde om en skola. Inget ljus syntes i fönstren, ändå såg Viola någonting i ett fönster på andra våningen som fick henne att stelna av skräck. En skepnad stod i fönstret och såg neråt på bilen. Någon stod där helt stilla och bara tittade. Och den någon verkade se henne rakt in i ögonen.
Violas hjärta bankade hårt mot revbenen som en skrämd fågel när hon äntligen lyckades slita bort blicken och ropa: ”Det stod någon där i fönstret!”
Men när hon åter vågade lyfta blicken mot fönstret var det tomt. Ingen stod där, det var som om ingen någonsin hade stått där. Men Viola visste att det hade hänt, hon fantiserade inte ihop någonting. Det hade stått någon där.
Hon var inte lika säker på att ”ingenting farligt skulle hända”. Vad gjorde en människa förresten inne i en stängd skola?
Hennes ben bar knappt henne när de steg ut ur bilen. Men hon mådde lite bättre när den kyliga kvällsluften slog emot hennes ansikte. Kanske det bara hade varit någon som skojat med Nova och de skulle få fara hem snart.
Bilen med Sara och Jonas körde in på parkeringen. De andra gick mot den enda dörren som verkade vara olåst. Viola ville inte gå in, men hon ville inte heller bli lämnad kvar där ute, så hon gick långsamt efter de andra.
Inga lampor var på i skolan och det var helt tyst. Sakta lugnade Viola ner sig själv igen.
En skugga tornade upp sig högst uppe på trapporna på deras högra sida. En människa. Någonstans längre bort i skolan hördes någonting som lät som om någon gick med väldigt tunga steg nerför en metalltrappa.
Mannen högst uppe i trappan började vinglande gå nerför trapporna. De andra försökte prata med mannen men Viola var rädd och sade ingenting. Mannen var blodig, blod hade runnit ut från hans mun och hans haka var täckt av blod.
Någon skrek till, och polisen drog framen pistol och riktade den mot mannen som gav ifrån sig ett konstigt ljud från långt nere i strupen. Polisen sköt. Skotten ekade i korridorerna och den blodiga mannen sjönk ihop.
Viola stirrade både på polisen och mannen som låg på golvet.
Polisen... Hade precis dödat en människa mitt framför hennes ögon. Mannen måste ha haft en sjukdomsattack eller någonting i den stilen då han uppförde sig så konstigt. Men allt det där blodet...
Borde inte Polisen ha försökt hjälpa mannen istället för att ha skjutit honom?
Mannen på golvet ryckte till och började ropa. Viola hoppade högt och ropade av rena förskräckelsen. Polisen sköt några skott på mannen som fortsatte att röra på sig.
Nerför trapporna kom en grupp människor gående, vinglande, väsande. Blodiga.Polisen och Viola sprang båda fram till ytterdörren och försökte få upp den. Men den rubbades inte ur sitt läge. De slapp inte ut. Det här var som huset. Men bara mycket, mycket värre.
De försökte springa längs en annan korridor. Där kom det blodiga människor vinglande också. Det påminde Viola om någon fånig Zombie-film hon sett på för någon vecka sedan. Men hon fick ändå inte tanken: ”Gengångare” ur sitt huvud.
Viola och de andra vände om och sprang, på något sätt kom de upp för trapporna. Men när Viola bara hade några steg kvar av trappan kände hon hur någonting tog tag i henne och drog ner henne. Hon föll ner i trappan och hann inte tänka på att hon slog i käken i trappstegen eftersom en av gengångarna salängde sig över henne och försökte frenetiskt bita sig igenom det tjocka tyget i hennes jacka.
Viola ropade högt och försökte komma upp, till slut fick hon tag en av pinnarna bredvid trapporna och lyckades dra sig upp med hjälp av den och komma upp de sista trappstegen.Hon var lite vinglig.
Viola stannade vid andra väggen och vände sig om bara för att se att en av gengångarna hade kommit upp för trappan. Hon hörde att någon drog argt efter andan och sprang framåt. Jonas slog till gengångaren med sin knytnäve så att den bokstavligen flög bakåt. Viola visste inte riktigt vad hon precis hade sett. Hade Jonas slagit till en gengångare så att den flög bakåt? Hon bestämde sig för att inte tänka på det. Det viktigaste var nu att faktiskt komma ut härifrån. Hon ville hem. Varför hade hon egentligen låtit sig dras med i det här? Fastän hon visste egentligen redan svaret. Hon skulle inte ha kunnat låta dem fara ensamma. Fastän hon inte kunde göra någonting för att hjälpa kunde hon iallafall stöda de andra så att de klarade sig? Eller hur?
Någon slängde upp en av klassrumsdörrarna och ropade åt dem att snabbt komma in. Viola stod en stund inne i klassrummet och försökte få sin anding att jämna sig. Mannen som släppt in dem i klassrummet verkade vara någonstans i närheten av 30 och smått råddig. Gengångarna var utanför dörren, de försökte få upp den.
Polisen verkade inte må bra, han var ostadig på benen och verkade väldigt yr. Han mumlade någonting om att: ”Den jäveln bet mig.”
De kunde inte vara där inne länge till. Brun hade ett slagträ han använde som vapen när de skulle ut.
Viola själv satt i ett hörn så långt ifrån dörren som möjligt, hon ville inte ut i de mörka korridorerna igen. Inte med gengångarna bultande utanför dörren.
Hon kröp ännu mer ihop och blundade hårt när dörren slogs upp och gengångare vällde in i rummet. Av någon anledning brydde de sig inte om henne där hon satt ihopkrupen i hörnet. Precis som om de inte såg henne. Nova grabbade tag i Violas arm och drog upp henne på fötter. Någonting sade Viola att gengångarna såg henne nu.
”Kom nu Viola!” ropade Nova och de sprang ut ur rummet.
För Viola kändes det som om skolan endast var ett virvarr av korridorer och rum, hon hade ingen aning om var någonstans i skolan hon var ibland såg hon gatulamporna utanför skolan eller ljusen från husen mittemot skolan. Hade ingen hört skotten? Hur skulle de lyckas ta sig ut?
Då kom hon ihåg att polisen hade ringt efter förstärkning innan de hade gått in i skolan. Polisen. Violas strup snördes ihop när hon tänkte på honom. Han hade kollapsat, något hade hänt med honom, var det för han hade blivit biten av en gengångare?
Sedan hade han själv blivit som en av gengångarna, Viola hade sprungit iväg efter det.

Nu sprang Viola ensam längs en av korridorerna med gengångare efter sig, hon tvärstannade när någon hon inte kände riktade en ficklampa mot henne. Några bråkdels vågade hon inte röra sig men när figuren framför henne ropade: ”Kom hit!” sprang hon vidare in i rummet vars dörr kvinnan höll öppnad. De båda slog igen dörren precis innan gengångarna kom ifatt dem.
Viola och kvinnan som presenterat sig som Matilda höll så hårt de kunde i dörrhandtaget när gengångarna bankade och drog i dörren. Hon var inte säker på hur många gengångare var där utanför. Men de var mycket starkare än henne. När gengångarna drog i handtaget lyckades inte Viola hålla emot utan hon drogs med dörren när den drogs upp en halvmeter. Men då kom Matilda och hjälpte Viola att dra fast dörren igen.
De kom överens om att om de alls skulle kunna komma ut var de tvungna att på samma gång springa ut. Och om den ena blev fast skulle den andra inte stanna. Viola visste inte im hur det var med Matilda, men Viola var säker på att hon inte skulle kunna fortsätta springa om Matilda skulle bli fast av gengångarna.
När bultandet på dörren upphörde för en liten stund slängde de båda upp dörren så hårt som möjligt och sprang ut. Viola var redan i obalans och när någon tog tag i henne bakifrån tappade hon balansen. Fler gengångare slängde sig över henne och hon kunde till slut inte ta sig framåt utan föll ner på golvet. Hon blev biten. Gengångare försökte komma igenom tyget men lyckades inte alltid.
Vassa tänder sjönk in i hennes knä, rev upp blodådror , skrapade emot benet. En annans tänder sjönk in i hennes axel. Viola ropade så högt som hon bara kunde, ropade på hjälp.
Någon stod framför henne. Hon hörde att personen som stod framför henne ropade: ”Bort från henne!” någonting ven över hennes huvud, gengångarnas tyngd var borta.
Mannen drog upp Viola på fötter och drog in henne i ett av rummen. Viola föll ner på knä. Hennes knä var redan helt blodigt, hon kände sig yr. Mannen som räddat hernne stod kvar vid dörren, gengångarna bultade på den.
”Ge er iväg!” ropade mannen, efter en stund tystnade det och mannen gick fram till Viola.
”Hur är det med dig?” Frågade han. ”Kan jag hjälpa dig?”
Viola var inte helt säker på vad hon svarade, hon var fortfarande väldigt chockad, men tacksam över att den okända mannen hade räddat henne.
Viola tog fram sin halsduk ur sin axelväska, den var ganska ren så hon band den hårt runt sitt ben för att försöka stoppa blodflödet. Det fungerade ganska bra, men hela hennes ben bultade av smärta. Viola bet hårt ihop tänderna och lät mannen hjälpa upp henne på fötter. Mannen lät Viola luta sig mot honom när hon var en stund tvungen att försöka få världen att sluta snurra.
Det var väldigt svårt att gå, eftersom smärtan sköt igenom hennes knä varje gång som hon böjde på det. Mannen stödde henne och hjälpte henne att gå och de gick långsamt ut ur klassrummet.
Viola visste inte vem mannen var, men antagligen var han en av lärarna. Fastän de inte kände varandra brydde han sig tydligen om henne. Det gjorde Viola smått lugnare. Hon hoppades på att Matilda klarat sig, vilket kvinnan antagligen hade gjort.
De hittade de andra. Viola började till sin förskräckelse märka att hon höll på att få tungt att andas, det var som om hennes lungor skulle vara fyllda med bomull. Hon började hosta också, och när hennes hostanfall började var det svårt att sluta hosta. Mannen, som tydligen hette Patrick, lät henne fortfarande luta sig mot honom för att hållas bättre på fötter och bättre hänga med i de andras takt. Smärtan från knäet hade gått lite bort men hon kände sig varm i hela kroppen och hennes huvud var lite dimmigt.
Meya uppförde sig också lite konstigt, hon såg så rädd ut när hon såg på Viola och vågade inte komma nära. Viola var själv också rädd. Polisen hade blivit biten, han hade blivit som en av gengångarna. Var hon själv på väg att bli en? Skulle hon anfalla sina vänner och Patrick som hjälpte henne? Hon var rädd, rädd för sig själv.
Viola märkte att Jonas inte var med dem, men hon tänkte inte mycket på det just då.
De alla gick int till ett av klassrummen. Gengångarna var utanför dörren igen, den här gången lyckades de få upp dörren. Viola stod tryckt mot väggen när gengångarna vällde in i klassrummet, Patrick stod bredvid henne och höll hårt i hennes arm. En av gengångarna höjde plötsligt sin arm. När gengångarens hand pekade i Violas rikting slog en vind henne hårt mot väggen. Hon försökte dra efter luft men vinden var så stark att det nästan var omöjligt. Gengångaren förde handen vidare och vinden upphörde. Patrick tog hårdarei Violas arm, ropade: ”Kom!” och drog snabbt ut henne ur rummet, förbi gengångarna.
Snart kom de andra också ut ur rummet, tillsammans sprang de vidare genom korridorerna.
Gengångarna jagade dem fortfarande. De sprang in i en wc och låste dörren. De vågade inte ha på lamporna i rädsla att gengångarna skulle hitta dem. Det var mörkt, trångt och dålig luft. Viola sjönk långsamt ihop på golvet och rätade försiktigt ut sitt skadade ben. Sårskorpan sprack och lite blod sipprade ut ur såret. Men som tur var blödde det knappt längre.
De andra pratade om hur de skulle slippa ut. Viola satt m est och lyssnade på de hasande ljuden och smällarna utifrån när gengångarna slog i dörrar. Hon kände sig fortfarande yr och hade svårt att andas. Hon hoppades mest på att hon inte skulle få något hostanfall igen.
Efter att hon suttit en stund kände hon sig inte lika yr mera och drog sig försiktigt upp på fötter. Hon såg knappt någonting men hon hittade Patricks hand och höll i den.
Brun föreslog att de skulle ta sig ner till lärarrummet och inte ha sina lampor tända för att inte gengångarna skulle hitta dem lika lätt. Viola höll Patrick i handen och hade hammaren (hon var inte säker på när hon hade tagit den) i den andra. Meya eller Nova höll i remmen på hennes axelväska. Viola hade smått svårt att hänga med eftersom hennes knä kändes väldigt stelt. De gick längs vindlande korridorer och kom till en del av skolan som verkade väldigt full av bråte och annat skräp. Det var lågt i tak och kyligt.
Brun stannade och visade vartåt de skulle gå och att han skulle fånga gengångarnas uppmärksamhet.
Viola hade hjärtat i halsgropen när hon gick framåt och gick endast några meter från gengångarna som bultade på en dörr som de för en stund sedan gått förbi. De gick uppför en trappa och kom till slut fram till vad som tydligen var lärarrummet.
När alla hade kommit in stängde de dörren och låste den. Dörren hade ett glasfönster och gengångare stod utanför dörren. Viola vände snabbt bort blicken och gick längre in i lärarrummet och sökte igenom det ifall hon skull hitta någonting användbart. Hon hittade nog någonting, men knappast särskilt använbart, ett kors gjort av två ihopspikade träbrädor. Hon hade tidigare hittat en bibel ett annat rum. Hon undrade om det fanns någon annan i den här skolan.
Hon kände sig yr igen och satte sig ner och lutade sig mot ett tomt skåp och fick ett hostanfall igen. När hon lyckades sluta och försökte andas normalt märkte hon att Meya såg förskräckt ut och såg på henne.
Viola undrade hur länge hon skulle klara sig, knappast långt. Det hon mest nu hoppades på att hon inte skulle anfalla någon av sina vänner.
Brun hade berättat att han hade en nyckel som de skulle kunna slippa ut med. Och att den kunde vara i lärarrummet, men de hittade den ingenstans. Då kom Brun på att han kunde ha lämnat den det rummet som de hade haft föräldramöte i.
Patrick skulle gå ensam dit för att söka igenom rummet. Viola ville inte släppa iväg honom ensam bland alla gengångarna utan ville följa med honom för att kunna hjälpa till. Men de lät inte henne fara med honom utan Patrick for iväg ensam, med endast ett slagträ att skydda sig mot gengångarna.
Viola var smått arg, skulle hon inte ha varit skadad skulle hon säkert ha kunnat hjälpa Patrick att hitta nyckeln. Men nu var hon tvungen att stå hjälplös och se på när någon skickas iväg ensam för att hitta en nyckel och på samma gång slippa undan gengångare.
Hennes fot slog emot någonting som låg på golvet, förvånat såg hon neråt och lade märke till en stor kniv som låg på golvet. Hon lyfte försiktigt upp den. Den var inte riktigt en kniv. Själva eggen var lika lång som hennes underamrm, metallen var mörk och såg gammal ut. Eggen hade hack i sig, men ändå verkade den vara väldigt vass.
Viola stod kvar vid dörren och såg på gengångarna som försökte ta sig igenom, en flyktig tanke for igenom hennes huvud, hade Jonas dött, eller hade han sluppit ut? Sara gick fram till henne och började säga någonting åt Viola, att hon borde gå och sätta sig ner. Sara sträckte sig fram för att ta tag i Violas arm.
Viola var trött , stressad och rädd. Hon kunde egentligen inget åt det att ilskan bara bubblade upp inom henne och hon vände sig hastigt om och höjde omedvetet handen hon höll i kniven med. Hennes hela arm skakade.
”Du. Rör mig. Inte.” väste hon. Sara såg faktiskt rädd ut. Snabbt lutade kvinnan sig framåt och sade någonting åt Viola som hon inte egentligen uppfattade.
Genast ångrade Viola att hon blivit så arg. Hon borde kunna kontrollera sina känslor bättre än så här. Nog för att Sara kunde vara smått irriterande ibland, men det gav inte Viola någon rätt att uppföra sig såhär. Hon sänkte blicken och bad om förlåtelse. Sara lade en hand på hennes axel och föreslog att hon skulle sätta sig ner en stund och vila lite. Viola gick och satte sig ner och lutade sig mot ett skåp. Hon var fortfarande rädd, men kände sig på något sätt mycket lugnare.
Hon andades lite lättare nu. Men det var fortfarande svårt att sluta hosta.
Hon hörde någon ropa att Patrick kom tillbaka. Viola steg hastigt upp och grimaserade när sårskorpan än en gång revs upp. Hon skyndade sig fram till dörren med kniven i handen.
De slängde upp dörren, Viola försökte hålla undan gengångarna medan Patrick tog sig in igen. Han var arg. Han hade tydligen sökt igenom hela rummet utan att hitta en enda nyckel.
Viola var glad över att han klarat sig oskadd tillbaka.
Brun var tvungen att fundera ett tag var nyckeln kunde vara. Viola var lite irriterad men tyckte mest synd om Brun när Patrick hade ropat så åt honom.
De andra pratade om vad de nu skulle göra. De kom fram till att de alla skulle tillsammans ta sig upp från lärarrummet, mycket mera uppfattade Viola inte. Hon fortfarande hosta och smått tungt att andas. Men det hade iallafall inte förvärrats.
Viola höll sig nära Patrick men efter att de sprungit nerför en trappa hörde Viola att någon ropade bakom henne.
Nova hade blivit nerdragen av några gengångare, ingen av de andra verkade reagera på det. Men Viola sprang uppför trappan och fram till Nova. Hon tog tag i Novas arm för att dra upp henne på fötter och var precis på väg att smälla till en av gengångarna med kniven när det var som om en kraftig stöt for igenom hela hennes kropp och fick henne att kippa efter luft. Gengångarna slängdes iväg men Viola lade inte märke till dem. Hon vacklade bakåt och lyckades på något konstigt att inte falla i trapporna.
Viola föll ner på knä, hela hennes kropp skakade. Hon hostade, men inte den hosta hon haft tidigare, utan en kraftig, rosslande hosta. Till sin förskräckelse märkte hon att hon inte hostade upp slem, utan blod.
Hon märkte att de andra sprang iväg. Men hon märkte också att det var någon som satt på knä bredvid henne och hade armen om hennes axlar. Patrick var kvar bredvid henne.
Hon var ledsen över att hon inte kunde träffa sin mor eller far och Marika, Isak, Emilia. Sophie. Men hon kände en djup tacksamhet över att Patrick stannat kvar hos henne även när de andra sprungit.
Hon ville inte dö, det fanns så mycket ogjort i hennes liv. Men ihågkommen, det var hon säker på att hon skulle bli. Det gav iallafall lite tröst.
”Tack, för allt.” försökte hon säga åt Patrick. Hon fick inget ljud från sig, men hoppades andå att han förstod att hon var tacksam över att han var där med henne.
Det var hennes sista tanke.

Användarvisningsbild
Sonja
Präst
Präst
 
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 26.5.2008 20:11
Ort: Vasa

FöregåendeNästa

Återgå till Lajv

cron