[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - Ingenmansland
Till Elorias hemsida

Ingenmansland

Diskussionsavdelning för föreningens lajv

Ingenmansland

Inläggav Yachiru-chan » fre 15.1.2016 10:51

Hemsidan för Ingenmansland har nu äntligen kommit upp! Här är en länk till den, så ta en titt! :D
http://www.eloria.fi/lajv/2016/ingenmansland/

Genre: Fantasy med inslag av steampunk och pirater
Datum: 5-7.8.2016
Plats: Fagerbacka Fäbodställe
Deltagarmängd: 20-40 spelare
[b]Åldersgräns:[b] 15 år. Är du under 15 och vill delta så kan du med dina föräldrars tillstånd delta och ha en lajvfadder på lajvet.

Checka hemsidan, och har du frågor så tveka inte att ställa dem! :)
Jag är en trevlig liten nörd som vill ha en egen TARDIS.
Användarvisningsbild
Yachiru-chan
Äventyrare
Äventyrare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 21.3.2013 14:15
Ort: Korsholm

Re: Ingenmansland

Inläggav Shantina » fre 15.1.2016 10:57

Grattis till hemsidan :)

Första frågan till spelledarna:
På hemsidan står det: I deltagaravgiften ingår förutom själva lajvet och rollen även logi och mat för lördag och söndag. "Ingår" och "roll" i samma mening gör att det enligt min tolkning ingår en färdig roll... men sedan läser jag viktiga datum och där nämns "rollskelett" och "rollerna återlämnas till SL".

Mer än så står det inte om rollerna/rollskrivning. Så det jag undrar är: Hur mycket arbete förväntas spelaren lägga på sin roll? Får vi den? Skriver vi den själv? Är workshop 1 obligatorisk för att vi där ska skapa våra roller? Aningen förvirrad...
O ja ba:" E-hee!"
Användarvisningsbild
Shantina
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: tis 9.9.2008 19:03
Ort: Pedersöre

Re: Ingenmansland

Inläggav Yachiru-chan » fre 15.1.2016 11:50

Jättebra att du frågar och roligt att se att intresse finns! ^^

Tanken är nog den att man får ett rollskelett som man själv ska skriva vidare på, men det är också möjligt att be att SL skriver rollen åt en efter att man fått rollskelettet.

Workshop 1 är den viktigaste, ja, eftersom det kommer talas om kulturer och man kommer få chans att skapa relationer mellan roller. Så vi önskar att så många som möjligt kan delta på den.
De två andra workshopparna är inte lika viktiga, och kommer vara öppna för de som inte deltar i lajvet också.

Mera information kommer att komma per mail åt deltagarna. Dessutom kommer det sättas upp en blogg och en FB-sida inom snar framtid och där kommer också finnas mera information om lite allt möjligt.
Jag är en trevlig liten nörd som vill ha en egen TARDIS.
Användarvisningsbild
Yachiru-chan
Äventyrare
Äventyrare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 21.3.2013 14:15
Ort: Korsholm

Re: Ingenmansland

Inläggav Shantina » fre 15.1.2016 13:56

Ok. Tack för snabbt svar!
O ja ba:" E-hee!"
Användarvisningsbild
Shantina
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: tis 9.9.2008 19:03
Ort: Pedersöre

Re: Ingenmansland

Inläggav Alice Dunham » lör 16.1.2016 14:53

Hmm kanske det blir en lajv comeback.
Steampunk och pirattemat låter mycket intressant, iaf med tanke på kläderna :D
Användarvisningsbild
Alice Dunham
Råttjägare
Råttjägare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 20.5.2012 21:04
Ort: Kvevlax

Re: Ingenmansland

Inläggav Darulf » mån 18.1.2016 14:09

Hejsan!

Sitter och funderar på detta.

Vad är den meta-spelsituation som skall spelas? Är det kampen kring luftskeppet (som jag utgår från att inte existerar egentligen) eller stämningslajvande, eller vad? Var ligger betoningen (intriger, stämning, immersion, etc?) beroende på vilken grupp man väljer?
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Re: Ingenmansland

Inläggav Elvea » tis 19.1.2016 23:12

Vicke hann ställa min fråga åt mig :) Sådär, jag får inte så bra uppfattning av vad för typ av förväntningar man ska ha.

Mera frågor!
På vilket sätt kommer steampunk-element in i historien, eller världen, eller konflikter, eller något annat? Jag kan inte påstå att jag läst alla böcker inom genren, eller ens en bråkdel, utan jag undrar främst om steampunken främst gett inspiration till det estetiska eller om det faktiskt är del av världen på ett mera grundläggande sätt?
Sedan en kanske jättedum fråga, men var på kartan ligger alltså ingenmanslandet? Det stod att det var i nordost, är det alltså innanför de streckade linjerna till öster om ruinerna?

Sedan, med tanke på internationell publik, så skulle ni kunna ändra "Shortly in english" till "Briefly in english", annars betyder det att infon är på kommande inom kort, och då kanske folk väntar sig mera texter på engelska.

Hejaheja!
Användarvisningsbild
Elvea
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1222
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:23
Ort: Vasa/Aarhus

Re: Ingenmansland

Inläggav PaxMayne » ons 20.1.2016 12:43

Hej Vicke!

Bra fråga, tack för den och ursäkta för sent svar! Vi vill med det här lajvet skapa något för alla, så att alla ska få ut något av det oberoende av om de gillar intrigspel, stämningslajvande eller gameism. Vi satsar främst på berättelsen, dvs narrativism, men vissa spelelement finns med i leken tack vare element som skattjakten, exempelvis. Något som är viktigt att säga redan nu är däremot det faktum att vi INTE kommer satsa på konflikter mellan grupperna så mycket som intrigspelande inom grupperna. Vi uppmuntrar tvärtom till spel över gruppgränserna.
Maple. Maypole. Catch and carry. Ash and Ember. Elderberry. Woolen. Woman. Moon at night. Willow. Window. Candlelight. Fallow farrow. Ash and oak. Bide and borrow. Chimney smoke. Barrel. Barley. Stone and stave. Wind and water. Misbehave.
Användarvisningsbild
PaxMayne
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön 25.3.2007 01:37
Ort: Råskisen bak Brändö Esso.

Re: Ingenmansland

Inläggav Darulf » ons 20.1.2016 15:01

Om jag alltså förstår dig rätt Fredrik, så råkar grupperna mer eller mindre vara på samma ställe, men de spelar olika lajvscenarion sinsemellan? Dvs. vi har tre minilajv på gång här, och en gemensam historia som binder samman i viss mån?

Om så:

1. Hur stor del av intrigerna/spelet kommer från spelledarna och hur stor del är det tänkt att spelarna själv skall bidra med?
(Traditionellt var det ju så att 100% skrevs av SL och sedan blandade ju sig spelarna i andras intriger också o.s.v, men nu tänker vi kanske annorlunda, vilket är ok, bara man vet vad man skall vänta sig).

2. Vilka är spelsituationerna för de olika grupperingarna? Vad kan man förvänta sig för slags spelstil om man väljer en grupp framom en annan? Eller för att vara praktiska: Vad är spelsituationen för Delanjerna? (eftersom det är den enda gruppen som inte blivit fylld mer eller mindre). Och förstod jag att det inte finns några egentliga slitningar mellan grupperna till att börja med, dvs det är mer eller mindre kum bay ya hela vägen?

3. Jag är också intresserad av svaret på Linns fråga ovan; dvs. vad gör Steam punk-elementet under lajvet annat bidrar med props (kläder, flintlåspistoler och luftskepp)? Kommer industrialismens värderingar därmed också? Kommer det att finnas magi också och vad är isåfall magi vs teknologi-förhållandet? Hur skiljer sig temat Steam punk från traditionell fantasy enligt er?

4. Vem får paviljongen? Är man bekvämo-lajvare så är man.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Re: Ingenmansland

Inläggav Yachiru-chan » tor 21.1.2016 11:40

Linn: Jag har inte heller läst särskilt mycket steampunk, så jag ska inte heller låtsas veta fruktansvärt mycket om det. Men det kommer finnas med främst estetiskt. I världen existerar det i form av luftskepp och gammal och under detta lajv o-åter-upptäckt teknologi. Dessutom vill jag tro att några delanjanska uppfinningar räknas dit, t.ex. en kamera. :)
Jag insåg faktiskt efter att hemsidan satts upp att kartan är ganska bristfällig jämfört med många andra vackra lajvkartor som funnits tidigare. Ingenmansland är alltså hela den del som finns norr om Delanja och Gokra. Och jag inser i skrivande stund att det var dumt att skriva "nordost" då allt på kartan inte visas. Ja.


Vicke: 1. SL kommer att skriva ut en del intriger, men det önskas att spelarna också skriver en del. T.ex. Vill du att din roll har något groll med en annan roll så får du diskutera med den andra personen och ni får komma överens om er intrig, eller så får du önska intriger av SL.
2. Delanjanerna är utsända av drottningen för att utforska och om möjligt hitta något användbart. De kommer också ha en del politiska intriger inom gruppen.
Mellan gokrerna och delanjanerna kommer finnas en del spänning, för att inte säga gräl, redan från början pga den politiska spänningen mellan länderna. Dessutom om någon i grupperna har personliga agendor för eller mot varandra. Men ja, vi försöker frångå "OMG, ALVER FRÅN SKOGEN, VAD SKA VI GÖRA?!" med telmarerna, och istället ha mera genuint intresse i kulturer och att försöka lära sig av varandras kulturer.
3. Se ovan.
4. Det har vi ännu inte bestämt. :)

Jag hoppas detta svarar på båda era frågor! :)
Jag är en trevlig liten nörd som vill ha en egen TARDIS.
Användarvisningsbild
Yachiru-chan
Äventyrare
Äventyrare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 21.3.2013 14:15
Ort: Korsholm

Re: Ingenmansland

Inläggav Miyo » tor 25.2.2016 23:24

Hörni, skulle det vara möjligt att skaffa läder till lajvet via Eloria? Det gjordes ju redan en gång till fina priser, men det var förra året det. Själv kommer jag att behöva drösar av läder för vad jag har planerat, och åtminstone för telmarerna och gokrerna tror jag läder passar extremt bra till många delar av utstyrseln. Svart läder, brunt läder, mjukt läder, hårt läder - läder leder (k)läder. :)

En läderauktion kunde ev. passa in i samband med lajvskrivningshelgen/vårmötet, alternativt på lajvets första workshop.
Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

Re: Ingenmansland

Inläggav Darulf » fre 26.2.2016 22:10

Kan säkert tänkas.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Re: Ingenmansland

Inläggav Darulf » mån 14.3.2016 08:20

Nåja, har kontaktat läderleverantören. Han meddelar att det finns svart, brunt, rött och vitt läder av 2-3 sortering. Det kostar 2,25-2,50€+moms/fot. Ett skinn är 7-8 fot. Vad gäller detta läder så är det frågan om mjukt läder som används med fördel till kläder.

Det går också att få styvare knivläder (till rustningar exempelvis), men det är en separat sak och kräver att folk vill ha någon form av mängd av det.

När ni börjar få klart för er hurudana kläder ni vill ha, går det bra att göra beställningen. Tänker mig att vi samlar ihop en del beställningar först innan vi börjar skicka efter något. Betalningarna för lädret görs direkt till Elorias konto, dvs inga kontantbetalningar denna gång. Absoluta slutdatum för detta är 31.5.2016, vilket isåfall innebär att ni hinner få lädret tills workshop 2: Sömnad och utrustning. Vill man ha lädret snabbare än så, är det bara att meddela om det.

Beställningar tas som sagt emot fortlöpande. Skicka mig ett PM så skriver jag upp på listan.

/Vicke
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Re: Ingenmansland

Inläggav Eldar » mån 14.3.2016 11:54

På tal om kläder så undrar jag när det kommer att komma upp information om klädsel?
No doubt - endings are hard. But then again... nothing ever really ends, does it?
Användarvisningsbild
Eldar
Präst
Präst
 
Inlägg: 291
Blev medlem: ons 20.5.2009 22:09
Ort: Sundom

Re: Ingenmansland

Inläggav Yachiru-chan » mån 14.3.2016 12:26

Angående klädsel så kommer texterna sättas upp så fort de är färdiga. Vi är försenade med dem och jag kan tyvärr inte ge ett datum, men vi SL håller möte idag och klädtexter och rollskelett är vår prioritet nujust.
Jag är en trevlig liten nörd som vill ha en egen TARDIS.
Användarvisningsbild
Yachiru-chan
Äventyrare
Äventyrare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 21.3.2013 14:15
Ort: Korsholm

Nästa

Återgå till Lajv

cron