Jag håller i stort sett med vad föregående talare redan sagt, så jag håller mig till vad jag vill säga förutom det.
Jag hade inte förväntat mig några som helst övernaturliga element i detta lajv...
Baserat på hemsidans texter trodde jag detta skulle vara en naturalistisk djupdykning i riktiga människor ondska och vansinne, vilket jag också skulle ha uppskattat betydligt mera än änglar, demoner och tidsloopar.
Detta är visserligen en högst personlig fråga om smak och därför är min kritik främst riktat mot det att informationen på hemsidan inte gav en korrekt beskrivning av lajvet.
Nicholas bodde i de snälla pojkarnas rum vilket ofta blev ganska långtråkigt. En idé inför nästa Asylum (eller liknande lajv) är att man kunde blanda om lite bland patienterna så att det skulle ha funnits åtminstone en "våldsam" i varje rum för att ge grogrund för lite mera konflikt och dynamik.
Många har redan påpekat att vi blivit bättre på att hålla korta debriefings vilket jag till viss del kan hålla med om. Två konkreta saker som jag dock önskar att vi ännu kunde arbeta på att hålla till ett minimum under våra debriefing sessioner är:
OM jag/du skulle ha gjort så, så skulle... / OM detta skett, så skulle... / OM... / OM... / OM...
och överlag utläggningar om karaktärers bakgrund.
Jag personligen skiter i vad SL (eller du själv) skrivit i din bakgrund, det kan jag ju läsa till pappers om jag ber om det, eller vad du skulle ha gjort annorlunda. Jag är intresserad av vad som faktiskt hände i spelet.
Det talades redan om att vi kunde införa ett kodord för att trappa upp intensiteten i en situation; typ i motsats till "ELORIA". Jag upplevde under detta lajv att det var extremt svårt att provocera såväl patienter som sköterskor under detta lajv och ett dyl. ord kunde eventuellt bättra på detta.
Sedan så vill jag öppna lite debatt om "den elorianska immersionisten", men det gör jag senare ikväll i en annan tråd...
Tack för ett bra lajv ändå!
Dr. Cross tackar för sig