av Carolina » fre 5.7.2013 01:51
Jag tittade tidigare idag på en föreläsning om arrangörsteknikaliteter (jag länkade till den i tråden Hur ordnar man ett lajv?) och där sa de att visionen med ett lajv är till för att dels ge spelarna en inblick i vad de kan förvänta sig av lajvet, men också hur spelledarna förväntar sig att spelarna ska spela (eller vad de ska spela på under lajvet). Jag insåg ganska snabbt att jag inte minns vad visionen för Mörka stigars ände är, så jag läste den och blev förvirrad. Som jag förstod är det tänkt att vi ska spela på motpolerna att det finns ingen mening med livet och att det finns ett öde och allting har en mening. Sökandet efter mening med livet tycker jag också kommer fram som ett viktigt tema i visionstexten. Det verkar också som att egen överlevnad, sekundär moral och egoism mot pliktkänsla och medmänsklighet är ett viktigt tema, liksom att gå från det "mörka" (ingen mening med livet, egoism, överlevnad) mot det "ljusa" (det finns en mening med livet, medmänsklighet). Så hur vill ni att man ska spela på det? Vill ni att man ska börja på den mörka sidan och under lajvets gång gå mer mot det ljusa eller ska det vara en konstant kamp mellan de båda sidorna? Eller är det okej att koncentrera sig helt på antingen det mörka eller det ljusa? Eller har jag totalt missuppfattat er vision och er vision är något helt annat?