av sharon » sön 25.1.2009 17:54
Jag hörde också en rolig historia, när jag var hemma på jullov, om hur tyskar badade bastu, troligen för ett tiotal år sen men ändå. Det var en bruksanvisning som man mycket väl kunde skatta åt. Bastun var typ sextio grader och alla vet ju att man inte ens kan basta i sån värme. Nåjaa, enligt bruksanvisningen skulle man alltså vara inne två minuter och sen skulle man gå ut några minuter för att det inte skulle bli för varm och sen in två minuter och sen ut och så vidare.
Dessa tyskar blev då förvånade över en man som satt inne i bastun i minst tio minuter utan att stiga upp. De frågade honom varifrån han var och förståss var det en finne. Finnen hade ju förståss slängt vatten på kamin för att det skulle bli varmare, vilket enligt bruksanvisningen var totalförbjudet. Dessa tyskar testade då det finska systemet en stund och sedan försvann de och kom nog inte tillbaka på flera dagar. Innan hade de väl varit där två, tre dagar i rad.
För mitt inre öga ser jag skogens stammar höga vid den plats som för mig kan kallas hem.