Till Elorias hemsida

Tala är silver- tiga har någon redan snott...

Slå dig ner, ropa på värden och låt munlädret ljuda!

Inläggav sharon » tor 15.1.2009 19:05

Jag ville bara säga att jag nyss har kommit på värdens idee. Eller tja, snarare har jag kommit på att man borde förverkliga den istället för att bara tänka. Jag ska göra ett kreativt fotoalbum med foton från det här året. Och sen får jag ångest över att jag inte har gjort det tidigare. Jag har massor material hemma som jag tänkte använda till samma syfte. Då menar jag MASSOR. Det har liksom bara legat där och väntat några år nu.

Ända jag egentligen kom mig för att göra på riktigt så var Idas 18års album. Det känns ju lite dumt att släpa allt hit men nu skulle jag gärna ha släpat åtminstone en del av det hit. Men, tja, man får väl använda vad som finns tillgängligt. Må kreativiteten flöda....
För mitt inre öga ser jag skogens stammar höga vid den plats som för mig kan kallas hem.
Användarvisningsbild
sharon
Adlig
Adlig

Inläggav Anders » fre 16.1.2009 18:45

Vad gör man inte för lajv-relaterat hantverk. . .

Det krävdes tre timmars slit, ett nerdammat kök, två koppar espresso, sönderfilade naglar, benflisor i fötterna och krampande händer...

Men nu! Äntligen är mästerverket färdigt! Jo:s nålbindningsnål av älgben! ^^

Detta var nu en gentjänst, men egentligen... med en timlön på ska vi säga 8 € så borde man ta 24 € för den ynka nålen... :P
Det är sant som dom säger; "Hantverk återbetalar sig aldrig."

...men å andra sida, själva hantverkandet har ju ett egenvärde! :)
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig

Inläggav Darulf » fre 16.1.2009 22:04

Jisses Anders, det där är hardcore. Men se det från den ljusa sidan, nu kan du ju börja masstillverka! Bra va?
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel

Inläggav Judith » lör 17.1.2009 10:31

Är månne besatthet smittsamt?
Jag håller på med lajvrelaterat hantverk på heltid. Och självklart tre halvfärdiga projekt på gång samtidigt. Handsyr en medeltisklänning, syr en "leili" i läder (min svenska blir lidande här) och nålbinder ett par vantar.

Min nålbindningsnål är också av älgben men den tog inte så lång tid att tillverka, tack vare en bandslip...
Judith
Riddare
Riddare

Inläggav Adaira » lör 17.1.2009 12:40

Anders: Tsiisus... Va du e duktig!

Judith: Nej hemska saker... *tankeverksamhet på HÖG nivå* vad i all världens tid heter det? Vesileili... Äsch... Nu måste jag riktigt ringa och fråga Erik! Hur gör man en sån förresten??????
Bild *Ditz*
Användarvisningsbild
Adaira
Magiker
Magiker

Inläggav Alikai » lör 17.1.2009 15:11

Är inte "Vesileili" en vattenlägel?, ne? 2:blink:
Welcome to my Realm of Madness! Have some tea and try not to choke on the cupcakes.
Användarvisningsbild
Alikai
Biskop
Biskop

Inläggav sharon » lör 17.1.2009 17:08

Åh Anders! Herregud... och fint gjort! Hantverk och alla andra omsorgsfullt handgjorda prylar har mer värde än alla pengar i världen...
Besatthet smittsamt? Jag vet inte riktigt vad du menar men älskar man vad man gör (tillverkar) så lär man nog fortsätta med det tills det blir... besatthet.
Vesileili? Vad är det? För mig å andra sidan (landsgränsen) blir finskan lidande och då har jag aldrig ens kunnat den innan.
För mitt inre öga ser jag skogens stammar höga vid den plats som för mig kan kallas hem.
Användarvisningsbild
sharon
Adlig
Adlig

Inläggav Adaira » sön 18.1.2009 16:38

Sharon: Vesileili är en sån där "läder påse" som man dricker vatten ur ^_^
Bild *Ditz*
Användarvisningsbild
Adaira
Magiker
Magiker

Inläggav sharon » sön 18.1.2009 19:24

Bra svenska Pia! =D> Jag gissade på det, ett vattenskinn alltså, men skrev inte ut det eftersom ologiken i att ni inte kallade det hela för direkt översättning Vesinahka... kanske det bara är jag som tycker att Vesinahka låter helt okej? :shock:
Användarvisningsbild
sharon
Adlig
Adlig

Inläggav Adaira » sön 18.1.2009 19:52

nja... vesinahka låter liksom lite fel...
Ja men vattenskinn ja! De e klart!!!! :P Det är ju waterskinn på engelska oxå! Varför tänkte jag inte på det :oops:
Nåja... Har alltid blandat på finska och svenska och har alltid varit lite starkare på att SKRIVA finska... Skrev båda språken som modersmål i studentskrivningarna och fick samma vitsord i båda! *happyhappy* 8)
Bild *Ditz*
Användarvisningsbild
Adaira
Magiker
Magiker

Inläggav sharon » ons 21.1.2009 14:56

Gratulerar. :D Själv fasar jag över att ens få bra i modersmålet. Finskan är.. tja, ännu värre för att säga det på ett lugnt sätt. Engelskan ska väl nog gå helt bra däremot. ...Jag vill också göra ett vattenskinn, eller få in ett i min ägo på annat vis.
Användarvisningsbild
sharon
Adlig
Adlig

Inläggav Sonja » ons 21.1.2009 18:07

Enkelt, jag beställde en av min syster :D
Användarvisningsbild
Sonja
Präst
Präst

Inläggav Miyo » ons 21.1.2009 18:17

Köpte mitt vattenskinn från Svarta Katten (egentligen brännvinsskinn på [0,5 l], tyckte vattenskinnen [1,5 l] var för stora). Men ack och ve, under IVS4 gick korken sönder och for ner i skinnet och följande kork gick också sönder och lämnade i halsen. Jobbighet! :cry:

Vad gäller vitsord så kan jag se på mitt utdrag på studieprestationer varför jag höll på att få burn-out under hösten. Vitsorden för de fyra av höstens kurser som hittills registrerats (skala 1-5!) är: 5 5 5 4.
Jag behöver sänka takten. Det är inte enbart bra att ha höga vitsord, speciellt när de i slutändan spelar marginell till noll skillnad i chansen att få arbete senare i livet.

Det är egentligen en hemskt konstig skala om 5 är det "bästa", men 3 eller 4 egentligen skulle vara mest önskvärt, eftersom för dem behöver jag inte bust my ass off.
Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig

Inläggav Darulf » ons 21.1.2009 20:25

En kompis till mig som studerade samtidigt hade en intressant filosofi. Vi fick nämligen vitsord enligt resultatet i tenten. Kurser och sådant gav egentligen bara tilläggspoäng till tenten.

Hur som helst, hans tanke var: "Ge inte dom jävlarna mer än nödvändigt." Dvs ifall du fick mer än bara just och just godkännt, då hade du jobbat extra utan betalt. 8)

Helt och hållet håller jag inte med, men ändå. Det är så att säga från andra änden. Själv har jag alltid hållit mig någonstans i mitten.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel

Inläggav Darulf » ons 21.1.2009 20:26

Vattenskinn ja. Själv har jag ett svarta kattens 1 o 1/2 liters. Det är lite klumpigt att bära på, men defenitivt bra att ha. Go katten!
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel

FöregåendeNästa

Återgå till Välkommen, lämna hjärnan i förmaket