*slår sig hårt och många gånger*
Snart så händer nog nåt allvarligt med mig, jag blir bara allt mer disträ för varje solvarv. ... eller heter det dag på svenska?
...missade helt att det redan fanns en filmtopic...
---
Dune (1984)
En mycket retroaktiv och för sin tid bra gjord sci-fi film, basserad på Frank Herberts roman om planeten Arakkis.
Det hela kretsar kring striderna mellan de stora husen Atreides och Harkonen, och den eviga striden om universums största skatt, KRYDDAN!
Kryddan, som är av sådant värde att den i princip håller igång allting i hela universum.
Kryddan existerar dock endast på planeten Arakkis, Dune, en sanplanet. Våldsamma strider härjar, och politiska konflikter och mitt i allt detta talas det om en frälsare, Mahdin!
3/5, sandmaskar
Dune (2000)
Detta är en nyinspeling av samma film som jag tidigare nämnt, och handlingen är i princip den samma, med några kritiska undantag. Den är mycket mer välgjord och avsevärt längre (drygt 4 h), men den har sannerligen den där episka känslan som den gamla filmen saknar.
Det enda minuset är Mua'dibs fanatism och övermänsklighet som de gör alldeles för överdriven.
Jag rekomenderar denna film starkt för de som tycker om episka historier och annorlunda sci-fi, för den betonar allt annat än teknologi.
Kläderna är underbara och filmen är en god inspirationskälla för modedesigners och de som planerar stora politiska intriger till lajv...
4/5, fremer
Children of Dune (2003)
Detta är uppföljaren till den tidigare nämnda filmen och handlar om Mua'dibs barn. Den är en episc efterföljare av den förra filmen och en mycket god en. Den har kreativa inslag av intriger och koncept, men tyvärr även de tjatiga profetsiorna och "magiska" sakerna.
Även denna rekomenderar jag för lajvare som planerar att göra excentriska kläder och som tänker skriva stora politiska intriger...
Kan också nämna att jag grät i slutet av filmen då alla intriger löstes upp. Jag led med Alia, det var så synd om henne... hon kunde inte rå för det...
4/5, Bene Gesserit häxor