av Carolina » mån 12.8.2013 18:54
Nu tänkte jag ta upp ett litet osynligt problem, ett problem som inte syns, men som leder till att folk blir missnöjda efter ett lajv.
Det första problemet är något som alla lajvare och spelledare borde inse, men som många kanske aldrig inser: alla lajv passar inte alla spelare och alla spelare passar inte för alla lajv. Spelare tycker mer om vissa saker och tycker inte alls om andra saker. Och det är helt naturligt. Det gäller bara att komma under fund med vad det är man gillar. Vad är det man själv vill få ut av lajv? Tycker man bäst om att slåss? Att spela på intriger? Springa runt i skogen och klara av quests? Är relationer det som är roligast? Tycker man mest om att göra praktiska saker, som att sy, snickra, hugga ved eller liknande i en trevlig miljö med människor i medeltida kläder runtomkring? Vill man bli 100 % immerserad i sin roll och i världen? Eller är det något annat man tycker bäst om? Och hurdana teman/stämning på lajv tycker man mest om? Tycker du bäst om mysiga värdhus där alla är glada eller tycker du bäst om lajv där allt är ångest och hemskt? Är du i ditt esse när det händer saker hela tiden överallt under ett lajv, eller tycker du bättre om när det inte händer ”något” och du har tid att spela på det du vill? Vad det är du tycker om spelar ingen roll, det är helt okej att gilla vad som helst med lajv och det finns inget som är bättre än något annat. Det viktiga är att vara medveten om vad man tycker om.
Personligen har jag kommit fram till det jag tycker bäst om att lajva är lågintensiva ångestfyllda relationsdraman med metatekniker, alltså lajv där det inte finns några ”stora händelser” där allting skiter sig för alla till slut oavsett vad man gör (playing to lose) och det som driver lajvet är relationerna mellan karaktärerna, och så lite metatekniker för att förhöja stämningen ännu mer. Det här utesluter kategoriskt alla Eloria-lajv jag någonsin varit på (De Perpetuo är det närmaste det jag tycker bäst om av de Eloria-lajv jag varit på). Och det är HELT OKEJ. Jag är medveten om att jag inte tycker om glada stämningslajv, så därför anmäler jag mig inte till sådana. Jag är också medveten om att jag inte tycker om att slåss under lajv, så jag anmäler mig inte till sådana lajv heller, eller ser till att jag anmäler mig till en roll som inte behöver slåss. Redan genom att inte anmäla mig till lajv som jag vet att inte passar min spelstil så undviker jag att fara på lajv som jag sedan blir missnöjd av.
Men hur ska man veta att ett lajv passar ens spelstil? Här har spelledarna ett ansvar. Det är på deras ansvar att vara tydliga med hurdant lajv spelarna kan förvänta sig. Oftast löser man det genom att skriva en visionstext för lajvet. Men det gäller att vara tydlig i sin vision, så att alla spelare förstår den. Om spelare inte vet vad spelledarna förväntar sig eller vill uppnå med lajvet kan de inte veta om lajvet passar dem eller inte. Och här kommer vi till nästa poäng: det är HELT OKEJ för spelledare att göra lajv som inte passar alla. Man behöver inte göra lajv som alla kommer älska. Vill man göra ett lajv som endast går ut på att döda alla monster som kommer emot spelarna är det helt okej. Vill man göra ett lajv där alla spelare är instängda i olika rum och inte har någon annan än sig själva att lajva med är det också helt okej. Vill man göra ett lajv med 360 graders illusion som folk ska immersera sig i är det helt okej. Vill man göra ett superabstrakt lajv där ingen får säga något och där ballonger representerar drömmar är det helt okej. MEN: man ska vara medveten om att alla inte kommer tycka att det är den bästa lajvidén någonsin och att alla inte vill komma på lajvet. DÄRFÖR ska man vara tydlig med att informera potentiella spelare exakt vad man vill åstadkomma med sitt lajv och till vilken sorts lajvare man riktar sig till. Det räcker oftast med en mening, men det ska vara en tydlig mening. Om man är otydlig i sin vision till spelarna kan det annars lätt bli att relationsspelarna först under lajvet inser att de inte har någon att spela relationer med för att alla springer i skogen och dödar orcher hela tiden. Eller att personen som tycker om att döda orcher hamnar på ett lajv där alla bara pratar med varandra och ”ingenting” händer. Och då tycker folk att lajvet var dåligt och att spelledaren antingen borde ha gjort något för att balansera tiden mellan relationsspel och händelsespel, eller att spelledaren borde kastat in NPC:er som skulle fått det att hända saker. Om man från början är tydligen med hurdant lajv deltagarna kan förvänta sig undviker man detta. Och därmed kommer vi vidare till nästa punkt:
Spelledare måste alltid fundera på vem som är målgruppen för lajvet de ordnar. Detta är något jag upplever att inte görs inom Eloria. En del kanske kan säga att målgruppen för Elorianska lajv är ”elorianer” eller ”vem som helst”, men då missar man poängen. Poängen med att som spelledare ha klart för sig vem man riktar ett lajv till betyder att man som spelledare aktivt gör designval utgående från den målgrupp man har. Att ha ”vem som helst” som målgrupp, och vara medveten om, gör att man som spelledare tvingas göra val som man inte gör om man inte är medveten om att man ens borde ha en målgrupp. Har man ”vem som helst” som målgrupp, och är medveten om det, är man medveten, på ett helt annat sätt, om att det kan komma folk som aldrig varit på ett lajv tidigare och man tvingas därmed göra designval utgående från det. Den fantastiska idén man hade om att ballonger ska representera drömmar kanske inte riktigt går hem hos personer som aldrig tidigare varit på ett lajv. De kanske till och med blir avskräckta från lajv. Men också annars är det viktigt att fundera på sin målgrupp. Om målgruppen är ”relationsspelare” sätter det andra krav på arrangören än om målgruppen är ”boffertomtar”. I det första fallet måste spelledaren se till att det skapas tillräckligt intressanta relationer mellan karaktärerna för att spelarna ska ha något att spela på under lajvet, medan spelledaren i det andra fallet inte behöver bry sig om relationer lika mycket, men däremot behöver hitta ett gäng personer som kan spela NPC-roller och kan dö hur många gånger som helst.
Men då dyker nästa problem upp: tänk om jag har en fantastisk lajvidé och det behövs 20 spelare för att det ska bli bra, men den finns bara 5 personer som har en sådan spelstil som lajvet har? Då får man antingen skriva om lajvet så att det går att spela på 5 personer, eller så kan man skapa olika grupper inom lajvet enligt vilken spelstilspreferens deltagarna har. Det kan till exempel finnas en grupp ädlingar med betjänter för relationsspelarna, en krigargrupp med stark ledare för de som bara vill slåss, en krigargrupp med lösare styre för de som tycker att lägerliv och att sitta på vakt hela natten är det bästa som finns, en kock med hjälpredor för de som vill syssla med praktiska saker, några häftiga roller för de som vill spela ledare, några ”stöttande” roller för de som vill vara med där det händer men inte vill slåss, några roller för de som vill immersera, och så vidare. Genom att ha olika grupper för olika spelstilar kan spelare också välja vilken sorts spelstil de ska ha under ett lajv (ibland kanske till och med relationsspelaren tycker det är kul att bara döda orcher) och de som spelar i samma grupp vet att de andra är med på att spela på det man själv också är intresserad av att spela på. Så slipper en relationsspelare fundera på om spelaren, som ska spela karaktären hon ska ha den viktigaste relationen med, kommer vilja spela på deras karaktärers relation eller inte.
Så, summa summarum:
Spelledare: tänk på för VEM era lajv är och var TYDLIGA med vem era lajv riktar sig till. Alla behöver faktiskt inte vilja komma på era lajv.
Spelare: tänk på vad du TYCKER OM att lajva och se till att fara på sådana lajv, eller se till att välja sådana roller där du kan spela det du vill. Du behöver inte fara på alla lajv. Och ordnar ingen i Eloria sådana lajv du tycker om är det kanske dags att snegla på lajven som görs på andra sidan pölen, eller i de finska urskogarna.
(Om någon tycker att tanken på ett abstrakt lajv med ballonger som symboliserar drömmar låter helvrickad, så kan jag meddela att ett sådant gjorts, och att det var awesome!)