[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - Angående den rådande lajvfebern
Till Elorias hemsida

Angående den rådande lajvfebern

Allmänna seriösa diskussioner angående föreningen och lajvande

Angående den rådande lajvfebern

Inläggav Miyo » tis 20.7.2010 16:50

Få har väl missat den lajvboom som detta år fört med sig, och alla tecken tyder på att vi kommer att ha ett stort lajvutbud ännu i minst två år framöver. Detta kommer på diskussion allt emellanåt, och ibland uttrycks även frustration över att det är mer verksamhet på gång än man orkar med. Därför tror jag en sådan här diskussion/reflektion över vad allt denna rådande lajvfeber innebär.

För det första tycker jag det är POSITIVT att det finns mycket idéer och inspiration, och framför allt att många helt nya spelledare prövar vingarna! I och med att det finns så många lajv i luften så krävs det ändå viss SL-taktikering som inte har varit nödvändig förr:

1) Val av tidpunkt. Ju mer verksamhet det finns, desto större är risken att något krockar med någonting annat. En intressant och aningen jobbig tendens det här året har varit att lajv samlas på vissa månader (varannan eller liknande), medan andra är helt tomma. Som vanligt är det också färre lajv under vinterhalvåret.

2) Behov av tid och engagemang från spelare. Lajv som kräver lite av spelarna (många moderna lajv; SL skriver rollerna) lockar antagligen mera, för att de är mindre stressande. Om man på förhand är medveten om att det kommer att krävas en del av spelarna för att lajvet ska lyckas så finns det två saker att tänka på:
a) MEDDELA spelarna om precis vad som förväntas av dem i så god tid som möjligt. Överraskande krav är inte bara otrevliga, utan kan visa sig svåra för spelare att leva upp till och drar ner på entusiasmen.
b) Ha öga på den aktuella situationen och försök så långt som möjligt lägga ditt lajv då inget annat verkar vara gång. En workshop (om sådan behövs) kan med fördel ordnas på själva lajvdagen för kvällslajv, alternativt dagen före för lördags-/helglajv om man tror spelarna orkar med det. Att kombinera workshoppar för olika lajv är definitivt värt att tänkas på.

3) Planering planering planering. Det är så mycket att tänka på när man gör ett lajv, och med så mycket på gång blir det allt viktigare att faktiskt ha koll. En vision räcker bara så långt. Egentligen handlar allt om vettig planering, främst i fråga om tid. Meddela styrelsen i god tid om ditt projekt, bestäm datum så fort som möjligt så att andra spelledare kan ta dig i beaktande, fixa budgeten så att du vet hur mycket finansiellt svängrum du har och ifall det eventuellt behövs extrafinansiering. Med mycket på gång blir styrelsen naturligtvis strängare med fördelningen av föreningens resurser, och det är därför svårare att ordna ett större lajv med stora behov under en lajvtät period som denna. Du vill antagligen också höra av dig med webmasters angående lajvets hemsida (en sida sätts inte upp overnight), och kanske vill du också be om en planeringsavdelning på forumet. Allt kan ordnas så länge man är ute i tid.

Det är inte bara fun and games att leda ett lajv. Men vid alla lajvgudar vad det kan vara belönande när man väl är framme vid lajvdagen!




Som spelare då?

Fler lajv innebär naturligtvis att mer tid, pengar och energi går åt till hobbyn - vilket man kanske inte har till övers. Därför kan det vara skäl att tänka över hur man lajvar för att undvika onödig stress och irritation och framför allt LAJVTRÖTTHET (*fräs*), vilket kan göra att man slutar lajva helt och hållet för att man bara inte orkar.

Mitt första och största råd till alla spelare är att TA DET LUGNT. Jag vet att många är som jag och inte kan missa något kul (ni som inte har detta "problem" med det här - good for you!), men förr eller senare måste man prioritera. Jag vet med mig själv att jag rätt bra blivit van med hur mycket det är, även om jag som så många andra ännu beklagar mig över hur mycket det är, men ibland måste man säga nej - helst före man ens tänkt på att anmäla sig! Att spelare hoppar av ett lajv är bland det mest stressfyllda för spelledare, och ännu mera om detta sker av enkel lajvtrötthet.

Precis som för spelledare är det också viktigt som spelare att börja förbereda nästa lajv i god tid. Ordna det så lätt för dig själv och prata med SL för hur mycket tid och engagemang det kommer att behövas för din roll, ifall det på något plan är osäkert.

---

Får väl vara bra såhär för närvarande. Nu ska jag sluta pladdra och ge över munturen till vem som än vill nappa upp på det här. Jag hoppas det blir diskussion, eftersom det här i min åsikt är såväl aktuellt som viktigt.
Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

Inläggav Darulf » tis 20.7.2010 20:44

Nå, låt oss göra det till en diskussion då.

Är själv en dedikerad anhängare av att smida medan järnet är varmt. Vilket alltså innebär att när man just varit med om ett roligt lajv så är inspirationen till att skriva ett nytt som störst. I föreningens tidigare år så var det här som lajvidéerna till nästa storlajv föddes under det föregående storlajvet. Men då var det mycket färre lajv än vad det är i dagsläget.

I dagsläget är det mycket lajv på gång. Att behöva fundera på sådant som lajvinflation är nästan ett angenämt problem som jag ser det. I slutänden kommer det att isåfall att lösa sig själv om det inte kommer tillräckligt med deltagare på ett enskilt lajv. Icke desto mindre är det frustrerande för spelledaren som satt ner tid, pengar och själ i projektet.

Att det finns så många med så många bra idéer är defenitivt en RIKEDOM i vår förening. Återväxten är defenitivt tryggad på den fronten, såväl som variationen. Personligen tycker jag att det vore skäl att samla de "gamla" ringrävarna kring något större ambitiösare projekt, kanske i samklang med övriga finland och sverige/norden. De "nyare" skribenterna skulle då ges mera utrymme att testa och skriva en rikare variation av lajv för den lajvhungriga skaran hemma i österbotten.

Som Fru Ordförande nämde här ovan, så är det defenitivt en fråga om att planera det hela så att lajven som bjuds ut fördelar sig mera jämnt över året. På det sättet är spelarna också fräschare och har hunnit bygga upp lite hälsosam lajvabstinens mellan varven. Skulle förespråka "först till kvarn"-principen när det kommer till detta. Nackdelen är förstås att alla lajvprojekt inte blir av. Har det då bokats något till en viss månad, kanske den månaden då inte blir alls tagen för lajv. Men sådant får man väl räkna med, och det finns annat man kan göra.

Kommer ihåg att jag i något skede förundrades när jag hörde om hur mycket det lajvas på andra sidan pölen (Umeå- Sverige). Men nu undrar jag ifall vi inte är påväg dit själv. Inte mig emot dock, men det kräver större koordinering från föreningens sida, just för att ge rättvis och lika möjlighet för alla lajv att hållas. För föreningens mening ÄR ju trots allt att främja LAJVANDET här på släääton.

Vad jag spontant tänker i dessa lajvtäta tider är MERA SPELARE TILL FÖRENINGEN! LAJV FOR THE WÖRLD!
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Sorcerer » tis 20.7.2010 21:45

Darulf: Av ren nyfikenhet.... Vilka grupper i Sverige / Umeå är det som sysslar med lajv? :) Tänkte om man skulle prova svenskarnas variant någon gång....
"I became insane, with long intervals of horrible sanity." -Edgar Allan Poe

http://littlejohan.blogspot.fi/

"Tota potentia Tengil, liberatori nostro!"
Användarvisningsbild
Sorcerer
Adlig
Adlig
 
Inlägg: 488
Blev medlem: fre 16.5.2008 08:11
Ort: R'lyeh

Inläggav Shantina » ons 21.7.2010 08:53

Jag tycker också att dethär med att det kommer så många lajv är en bra sak. Men visst känner jag själv redan av hur de börjar krocka med varandra. Både för mej som spelare och spelledare. Jag har redan fått hoppa över några lajv för att jag inte orkat/haft tid och jag har fått skjuta upp lajvidéer för att jag känner att de skulle konkurera för mycket med varandra om de hölls under samma sommar. Men i slutändan ser jag det inte som något negativt. De som sätter sina lajv tätt måste helt enkelt acceptera att folk inte orkar och kommer att välja mellan dem. Detta är egentligen ett ansvar som spelare har till sej själva. Ni måste välja bort lajv om ni känner att det börjar bli jobbigt för vi vill ju inte att ni ska tröttna och sluta, och det tror jag inte att ni själva vill heller. Så om det fortsätter såhär så måste ni se till ert eget bästa för att inte tappa inspirationen. Att anmäla sig och sedan hoppa av pga lajvtrötthet ser jag som ett stort misslyckande. Tänkt dej för innan du anmäler dej och anmäl dej till saker du faktsikt vill delta i :)

Sedan spelledarnas roll i det hela. Det är jättebra att man skriver denna "SLAG", men jag hoppas också att det kommer att komma någon typ av "checklista" i denna var man enkelt kan se vad som borde göras/lämnas in och vem man ska kontakta för detta. (Här tänker jag just på budget, bestämmande av datum osv) Denna lista skulle sedan också kunna peka ut var i guiden du ska läsa för att få mer information om just det ämnet. En liten tanke bara, och självfallet måste ju varje spelledare sedan också komplettera sin egen lista, men alla spelledare måste ju just göra en budget och anmäla sitt lajv.

Anmäla lajvet ja, här har jag ett förslag. Först till kvarn är något som jag också tycker låter som en bra idé och här skulle jag vilja ge projektansvarige en större roll inom föreningen. Vad jag har förstått tidigare så har dennes uppgift varit att se till att SL arbetar med sina lajv, ger det ett datum osv osv. Men nu skulle jag vilja vända på steken. Att projektansvarige är den du ALLTID kontaktar när du har bestämt dej för en lajvidé. Det är denne som får den första sammanfattningen om lajvet och det är denne som SL ska boka datum för lajv och workshoppar hos. Detta skulle ge projektansvarige mycket mera ansvar, men det skulle också ge föreningen mer struktur. Styrelsen skulle med säkerhet veta vilka lajv som är på gång och vilka datum som är fastslagna. Inget bråk och gnäll om att "men jag hade ju tänkt ha då". Den som är i tid och gjort sin hemläxa är den som blir belönad med sitt datum. OBS! Här skulle det också gälla att det är spelledarens och inte projektansvariges ansvar att fastställa ett datum, även om du först kom med en idé och lämnade datumet öppet och någon annan sedan kommer och tar "ditt" datum så är det ditt eget fel.
O ja ba:" E-hee!"
Användarvisningsbild
Shantina
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: tis 9.9.2008 19:03
Ort: Pedersöre

Inläggav Miyo » ons 21.7.2010 10:19

Tanken om checklistan till SLAG framkom faktiskt på det styrelsemöte då vi diskuterade saken. Kommer inte ihåg om du var med då, Tina. :)

Understöder att projektansvarige ges mer ansvar, eftersom det numera blir allt viktigare att hålla koll på allt som händer för att kunna organisera verksamheten effektivt och någorlunda jämt. Och givetvis ska ansvaret att kontakta projektansvarige för att boka datum m.m. alltid ligga hos spelledarna själva. Projektansvarige ska INTE behöva konstant jaga efter spelledare att "hörni, har ni fixat det här och det här?".

En sak som jag också vill poängtera här, som kanske inte gäller alla spelledare men som kan vara värd att tänka på, är att alla kanske inte klarar av att fullt ut skriva egna lajv medan man också deltar i andras väldigt ofta. Själv har jag börjat ha vissa problem med att få tid för att skriva DOG då det ständigt finns förberedelser att göra inför lajv jag måste delta i. Mest är det väl Witness som tagit ut sin rätt, då jag verkligen vill vara engagerad i den serien, men för min del gäller det att sortera ut prioriteringarna nu, och när man väl bestämt att skriva ett lajv så bör det absolut få högre prioritet än lajv man deltar i. Om det är någon som misstycker så hör jag gärna motargument.

Å andra sidan så står jag starkt för att grabba tag i goda idéer när de uppenbarar sig, vilket i Vickes fall visst brukar vara "medan järnet är varmt". För mig kommer inspirationen att skriva ett lajv oftast inte direkt efter ett bra lajv, utan kan komma under de konstigaste tidpunkter. För några dagar sedan fick jag bl.a. en riktigt bra tanke inför mitt och Pias lajv nästa år, och var bara tvungen att börja skriva på en stämningstext eller två. Detta trots att jag har lovat mig själv att det lajvet ska ha lägsta möjliga lajvprioritet för mig just nu... Men om man inte ger idén tid när den kommer så kan den försvinna, och det vill man ju inte.
Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

Inläggav Dejan » ons 21.7.2010 10:59

Jag vill kommentera det här att lajv planeras för 2 år (eller mer) i framtiden. 2 år är en väldigt lång tid och mycket kan hända på den tiden. Eftersom det är en sådan lajvboom just nu verkar det ju som om man som spelledare måste boka in sin idé nu för att få rum med den i lajvkalendern under de närmaste två åren (iaf när det är frågan om sommarlajv).

Jag skulle uppmana spelledarna att inte börja fundera på preliminära datum förrän lajvprojektet är såpass långt framskridet att man faktiskt har producerat konkret material. En idé tycker jag inte räcker för att man ska få säga att jag vill hålla mitt lajv då och då. Alla har vi idéer och om alla följer denna kutym finns risken att 50% av "lajven" faller bort och andra inte längre får inbokade sina projekt i tid.

Så jag skulle gärna se att det finns minimikrav på när man kan preliminärt boka in sitt projekt. Jag ser ingen orsak till varför detta inte skulle kunna vara samma krav som krävs för att få en budget för lajvet godkänd av styrelsen. Då har man ett färdigt utarbetat koncept och mycket av det praktiska på det klara, och allt till pappers dessutom. Det betyder också att det är ett seriöst lajvprojekt som i mån av deltagare också kommer att bli av. Exakt datum behöver man inte veta, men på en månads noggrannhet.

Sammanfattande: Först till kvarn ja, men i den ordning som budgetansökningar lämnas in till styrelsen för övervägning (det är ju inte skrivet i sten att budgeten ens godkänns). Fram tills dess är lajvprojekten bara idéer vars förverkligande man inte kan vara säker på. Tidpunkterna för dessa är därmed också väldigt preliminära, i ordets sanna bemärkelse.

Jag ser nog också att det är en positiv grej att det sprudlar med lajvidéer i föreningen och Shantinas förslag att den projektansvariga skulle hålla koll på dessa låter vettigt. Visst kan man fråga av denna om någon annan har nåt på gång samtidigt som man planerar förverkliga sin idé, dock är allt öppet tills man lämnat in budgetansökan. Först då har man rätt att på riktigt göra anspråk på ett datum.

Användarvisningsbild
Dejan
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:16
Ort: Helsingfors

Inläggav Darulf » ons 21.7.2010 11:14

Understöder också att Tobbi (projektansvarige 2010) skall ringa folk i tid och fundera kring deras lajvidéer. Att slå fast ett datum för ett lajv är ju faktiskt ett stort steg mot att det verkligen blir av. Annars har jag sett många som bara skjutits på en distant framtid (vissa av dem är jag själv inblandad i).

Tror att serier av lajv kräver saker och ting på ett helt annat sätt än ett enskilt lajv. Men det var också en av grundidéerna när Witness skapades. Spelarna skall engageras i den PÅGÅENDE storyn.
Kan dock vara värt att tänka på när det kommer till framtida lajvserier och hur ofta dessa planeras hållas.

Sorcerer> Gå in på www.lajvsverige.se och hitta dig till forumdelen. Finns hur många som helst.
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Shantina » ons 21.7.2010 11:38

Jag tycker däremot inte att det är projektansvariges sak att ta kontakt med spelledarna i första hand. Visst kan denne ringa om det inte hörs något från spelledarna, men det också främst för att se efter att lajvet faktsikt blir av.

Jag tycker inte heller att det promt måste vara budgeten som ska vara inne först och en text skriven för att man ska få fastställa ett datum. Men däremot så anser jag att när man har preliminärt satt ett datum för lajvet så ska saker hända efter det. Det får inte gå tre månader utan varkendera just budgeten eller texterna har börjat komma in. Så jag tycker att man ska få fastställa ett datum (månad) om man vill i ett tidigt skede. Men för att få behålla det så måste man också göra något konkret sedan den närmsta månaden för att visa att lajvet blir av, annars kan projektansvarige ta upp det med styrelsen och helt enkelt stryka datumet från listan.

Och sedan tycker jag ju att om man planerar något som ska vara först till 2012 (vilket ju Nettie och jag gör) så är det helt ologiskt att vi redan ska paxa ett datum när vi knappast kommer att skriva på lajvet aktivt denna vinter, utan där stannar det på "helg-lajv sommaren 2012". Om det sedan kommer fler som säger "hey, jag planerar också att göra ett lajv till 2012" så får programansvarige helt enkelt börja sammanställa en lista på dessa lajv och denna ses mer som en intresselista än att någon faktiskt fastställer något. Så när det sedan byter personansvarige (om det nu sen byter, det vet man ju aldrig) så ges listan till den nye personansvarige som DÅ får kolla ifall det faktiskt kommer att gå av stapeln eller om det har svalnat bort. Visst, det kan fungera lite som "först till kvarn" att ifall det blir för många lajv till sommaren 2012 så skalas det av från de som anmält sej sist, men något mer än så kan vi faktiskt inte börja spekulera för två somrar frammåt, det är helt onödigt.

(nu skriver jag "sommaren" 2012 eftersom det oftast är där som lajven hopar sej)
O ja ba:" E-hee!"
Användarvisningsbild
Shantina
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: tis 9.9.2008 19:03
Ort: Pedersöre

Inläggav Darulf » ons 21.7.2010 11:52

Senast när spelledarna väljer att releasa sin idé, torde denne tala med projektansvarige. Understöder tanken på att det måste finnas något konkret att komma med först innan det blir officiellt bokat. Så många bra idéer blir aldrig till något då det skjuts upp och skjuts upp. Men vad är kriterierna?

En offentlig lista i vart fall som helst. Så man ser vad som är på g.

Sommaren är helt klart en högtid för lajv och vintern är relativt tom. Sedan skall man komma ihåg att folk har olika mycket att göra vid olika årstider. Bara att se vad som händer, skolstarter etc.
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Anders » ons 21.7.2010 12:18

Mycket av det som sagts är sådant som jag själv tänkt komma med, men jag kan i vilket fall som helst säga att jag understöder...

...idén att Projektansvarige får större ansvar i koordinerandet av föreningens samtliga projekt. (Tycker inte att projektansvarige skall behöva ringa runt. Det är spelledarna som skall ha ansvar att ta kontakt med projektansvarige.)

...idén att spelledarna bör ha något konkret att presentera åt styrelsen innan man kan börja göra anspråk på tidpunkter, projektmedel och dyl.

En budget utkristalliseras relativt sent i en lajvskrivarprocess, så jag tror inte den är bra för ändamålet, men någon form av Projektplan ?

För tillfället kan folk gå omkring och säga: "Nästa år arrangerar Eloria mitt lajv...", utan att styrelsen har en aning om det. Visst är det bra att man talar om sina idéer, men man bör vara försiktig med att ta ut saker i förskott.


Dessutom; Basti nämnde det redan, men i egenskap av kassör vill jag att det skall skrivas utanför parentesen:

Man kan inte ta för givet att man får de pengar man vill ha för sitt projekt!

I synnerhet inte om det är många som konkurrerar om understöd.
Att söka om enskilt projektmedel från andra instanser är också ett möjligt, men fonder är väldigt svårflörtade när det kommer till, för dem, kufiska projekt som "lajv".
Enskild ansökan har gjorts en gång av undertecknad till URAEL. Den gången fick vi en hel del pengar, men då var också ansökan dränkt i smör och vi tog fasta på högdragna element såsom religionskonflikter, moral, etik etc.
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Inläggav Shantina » ons 21.7.2010 12:53

Understöder Anders i att man ska ha något konkret att framföra innan man gör anspråk på något. Och att budgeten kommer så pass sent att det inte är att föredra att den ska vara inne innan datum och liknande fastställs.

En annan sak som Anders fick mej att tänka på, och som också gör att dethär med projektansvarig är något vi ska fortsätta spinna på, är att just nu kan det vara att EN eller TVÅ personer i styrelsen vet om att ett lajv ska ordnas. Och hur roligt är det nu sedan att själv planera ett lajv om man sedan får höra "men han där tänkte ju hålla sitt lajv då". Genom att sätta detta på projektansvarige så kan man enkelt också ta reda på om något annat lajv är planerat till samma tillfälle och göra det möjligt för andra att ändra tidpunkt i så fall. För närvarande finns det ingen att fråga för att man ska veta säkert.

Sen är det ju viktigt att komma ihåg just att det är ju inte garanterat att man kan få hur mycket stöd som helst från Eloria (som Anders sa). Att innan man faktiskt har fastslagit en budget så SKA man vara beredd på att kunna justera budgeten enligt det stöd som man får från föreningens sida.

En annan fråga som också borde behandlas. Vem är det som bestämmer sedan vilka lajv som alls får hållas? Under vinterns lopp så var vi ju egentligen tre stora lajv som hade velat haffa sommaren 2011, nu löste det ju sej så att Nettie och jag sköt upp vårt för att det inte skulle bli för trångt (och för att Nettie inte skulle behöva stressa med DOG). Detta är nu bara ett exempel, men hur gör vi när det faktiskt kommer för många stora/dyra lajv och det helt enkelt inte räcker till. Vem är det då som får genomföra sitt lajv och vem får inte göra det? Detta är en fråga som tyvärr måste tas upp om lajvinflationen fortsätter och pengarna sinar.
O ja ba:" E-hee!"
Användarvisningsbild
Shantina
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: tis 9.9.2008 19:03
Ort: Pedersöre

Inläggav Miyo » ons 21.7.2010 13:09

Ett ännu obehandlat problem, som kan orsaka ett lajv att inte bli av, är att minimum deltagarmängd inte nås. Personligen ryser jag alltid till när jag ser en minimisiffra för antalet deltagare, då spelledningen anser att lajvet inte kan bli av utan minst så mycket människor. Förstår hur vissa lajv kanske kan kräva en viss mängd deltagare för att bli bra, men detta kriterium innebär alltid en risk för lajvet (och kalendern), och tyvärr visar det sig ofta väldigt sent om tillräcklig deltagarmängd inte nås. Hur borde man alltså förhålla sig till sådana här lajv i en tid då det konkurreras om lajvdatum och ett plötsligt uteblivet lajv kan innebära jobbig obalans för allas tidsfördelning?
(Obs: Numera kan en minimigräns på 20 spelare anses realistisk för de flesta lajv, men börjar vi gå uppåt därifrån så blir det genast svårare.)

Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

Inläggav Shantina » ons 21.7.2010 13:22

O ja ba:" E-hee!"
Användarvisningsbild
Shantina
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: tis 9.9.2008 19:03
Ort: Pedersöre

Inläggav Darulf » ons 21.7.2010 13:48

Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Shantina » ons 21.7.2010 13:55

O ja ba:" E-hee!"
Användarvisningsbild
Shantina
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: tis 9.9.2008 19:03
Ort: Pedersöre

Nästa

Återgå till Föreningen och lajvande

cron