[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - Diskussion: Nya spelformer
Till Elorias hemsida

Diskussion: Nya spelformer

Allmänna seriösa diskussioner angående föreningen och lajvande

Diskussion: Nya spelformer

Inläggav Emil » sön 8.2.2009 17:11

Utveckling är aldrig en dålig sak. Det är däremot förändring för förändringens skull är, på samma sätt som fasthållna traditioner endast för sin egen skull. Vår värld är ständigt i förändring och tanken är kittlande att det finns en stor livskraft som har en riktning, en strävan till förändring.

Nåja, om vi lämnar livsåskådningen och går till rollspelandet. Även inom lajv måste saker förändras, och i synnerhet för Eloria som ännu är ungt måste vi hela tiden sträva till att rensa ut det som inte funkar och pröva nya saker för att hitta något bättre. Eftersom vi vill att spelet ska bli så bra som det är möjligt.

Frågan som följer och som jag därför öppnar till diskussion för, är vilket är vårt nästa steg? Vad är ännu oprövat? Vilka aspekter har börjat ruttna på sina lagrar och bör slängas ut med vårstädningen? Har man inte svaret så kan man åtminstone påpeka problemet: vad funkar och vad funkar ej?

För att kasta igång diskussionen fyrar jag av några stolpar jag observerat med fyra riktlinjer Elorias lajvande i framtiden bör följa:

- Transparens
Vad skulle hända om alla visste allt om alla? Om alla hemligheter skulle öppna innan lajvet? Visst förlorar man ett litet överraskningsmoment, men vad kan man vinna i kollektivt berättande? Min gissning är mycket mer än man förlorar, och överraskningar är ändå möjliga, eftersom karaktärer och historia lever och utvecklas från första stund.
Så att ingen missförstår mig så är det givetvis menat så att deltagarna är allvetande medan karaktärerna är endast så medvetna om helheten som kan finnas bäst för situationen.

- Minimalism
Det är bittert att jag inte kunde uppleva Abacus som jag uppfattat som ett minimalistiskt lajv. Men jag vill ändå framhålla detta som en väg Eloria inte vandrat långt på. Vad är det då jag syftar till med minimalism? Framförallt ett förenklat arrangerande för att sänka tröskeln och minska arbetsbördan, vilket förhoppningsvis leder till fler lajv. Med detta följer inte att man kan iscensätta vilken idé som helst som kommer upp, det måste finnas tanke och medvetenhet om vad man gör.
Konkreta exempel på ett minimalistiskt arrangerande är ett minskat informationspaket, i synnerhet fiktionsfakta och regler. Den senare kunde gärna övervägas att strykas helt. En annan aspekt som man starkt kunde överväga att ta bort är spelarförberedelser. Roller ges på plats eller improviseras. Rummet kan med fördel vara en blackbox med så lite rekvisita som möjligt, se även nästa punkt. Det essentiella är kärnidén och att den kan utföras i en så ren form som möjligt av engagerade och motiverade spelare.

- Anti-realism
Vad skulle hända om vi tog bort alla intriger och lät rollspelandet ske på en minimalistisk nivå, där varje liten rörelse och nyans skulle ha en inverkan? Ja, eller om vi tog bort rollkonceptet helt, hur skulle lajv då se ut? Om vi inte skulle spela enskilda roller utan endast delar i en större helhet? Om vi tog bort all rekvisita och kläderna inte var en del av diegesis (dvs. fiktionen, det som är in-game), i en hurdan verklighet befinner sig spelet då? Om tid och rum inte existerade som särskilt viktiga faktorer, eller om hela spelet gick i slow motion? Om vi endast uttryckte oss genom fysisk handling, inte för att alla var stumma, men för att rörelse är den metod lajvet kommunicerar på?
Jag tror att begränsningar öppnar upp kreativiteten, och att realism hämmar den. Lajv handlar om fantasi och lek. Låt inte den konkreta, realistiska, rationella världssynen begränsa dig. Ledorden är abstrakt, känsla, uttryck, form.

- Lajvande som motsvarar arrangemanget
Våra arrangemang börjar verkligen komma någon vart. Det finns en klart seriösare hållning från arrangörernas sida nu än under IVS1 (för att nu hacka på mig själv och undvika att göra någon annan ledsen). De båda arrangemang som nu är aktuella visar på att man tagit allt på större allvar, från regler till presentation till produktion och speldesign. Det som nu krävs är att lajvandet tar ett lika stort kliv framåt som arrangemanget. Jag talar om det faktiska spelet, de handlingar och interaktioner som spelarna utför under lajvet.

Jag märker att jag själv har mycket att orda om detta, så jag gör denna punkt till en egen tråd, som kan hittas .


Ett förtydligande:
I denna diskussion räknar jag bort de två lajv som just nu är under arbete. Min mening är inte att kritisera dessa arrangemang och påstå att de skulle vara bristfälliga, och jag har full tillit för att de båda kommer att vara både bra och utveckla lajvformen på många plan. Den här diskussionens fokus ligger på vart Eloria bör gå efter/utöver dessa arrangemang.
Jag hävdar inte heller detta som några nya sanningar. Men saker faller lätt i glömska och genom att ta upp dem på nytt, omformulera dem och sätta in dem i nya sammanhang hittar vi det som är viktigt.
Senast redigerad av Emil mån 9.2.2009 17:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil
Biskop
Biskop
 
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 20.3.2007 17:40
Ort: Stockholm

Inläggav Darulf » sön 8.2.2009 19:06

Hej Emil!

Intressanta saker detta. För att specificera, så ämnar du alltså hålla en Tink Tank i detta ämne snart? När och var isådall? Är alla intresserade inbjudna?

Kommer gärna och diskuterar personligen.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav PaxMayne » sön 8.2.2009 20:19

Intressanta tankar, och kommer gärna och delger mina åsikter ifall nå't diskussionstillfälle ordnas.
Maple. Maypole. Catch and carry. Ash and Ember. Elderberry. Woolen. Woman. Moon at night. Willow. Window. Candlelight. Fallow farrow. Ash and oak. Bide and borrow. Chimney smoke. Barrel. Barley. Stone and stave. Wind and water. Misbehave.
Användarvisningsbild
PaxMayne
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön 25.3.2007 01:37
Ort: Råskisen bak Brändö Esso.

Inläggav Emil » sön 8.2.2009 21:36

Alltså nej så långt har jag inte tänkt, det var nu mest en rubrik för ett nytt diskussionsämne, det fanns ju en tidigare think-tank-tråd. Kanske man kunde ordna nåt tillfälle men främst tänkte jag nog att diskussionen skulle ske här på forumet.
Användarvisningsbild
Emil
Biskop
Biskop
 
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 20.3.2007 17:40
Ort: Stockholm

Inläggav Darulf » mån 9.2.2009 14:06

Tja, ok: En forum-diskussion.

Men kalla det då helst inte Think tank. Ifall du läser på blandade biblioteket så har vi satt upp en uniform för ordnande av Think tanks. (Denna kom till efter att think tank-tråden blidde till här på forumet)

Think tanks blir till enligt tesen att viktiga frågor gärna får diskuteras öga till öga där de tillåts studsa mellan de närvarande (diskussion föder diskussion). Kontentan av diskussionerna måste komma ner till pappers och därifrån vidare till den stora allmänheten (via hemsidan) så att alla kan ha nytta av dem.

Skulle personligen hellre se att man kunde hålla ett arrangerat tillfälle och diskutera dessa viktiga frågor du har lagt fram här. Skulle liksom ge mera. I think. Du bestämmer själv hur stort eller litet det skulle bli. En eftermiddag i köket eller kring en öl på pubben, eller i bastun lördag kväll med 2 promille i vänstra foten. What say you?
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Emil » mån 9.2.2009 17:37

Ok, my bad. Har fått begreppet om bakfoten. Rättar det genast.

Men visst kunde man träffas och snacka om saken. Personligen diskuterar jag bättre skrivande och då är det ju färdigt nerskrivet. Men inget blir sämre av att göra båda två.

Inte spelar det någon roll hur stort det är. Kanske man kunde kombinera det med någon annan verksamhet, finns något planerat, eller något man hastigt kunde smälla ihop. Filmkväll, brädspel, rollspel?
Användarvisningsbild
Emil
Biskop
Biskop
 
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 20.3.2007 17:40
Ort: Stockholm

Inläggav Anders » mån 9.2.2009 18:11

Om knappt tre veckor så är det URAEL-workshop, så då finns möjlighet och säkerligen också intresse att hålla en think-tank. Men det är ju som sagt tre veckor dit.
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Inläggav Emil » mån 9.2.2009 19:42

Inte har vi väl så bråttom heller? Om ni inte har helgen fullplanerad så varför inte?
Användarvisningsbild
Emil
Biskop
Biskop
 
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 20.3.2007 17:40
Ort: Stockholm

Inläggav Darulf » mån 9.2.2009 20:26

För visso, båda låter sig säkert göras. Varför inte specificera frågan och frågeställningen här på forumet och utgående från den ha ett diskussionsunderlag tills det blir dags att träffas och fundera vidare?

Känns som själva frågan kommit i bakgrunden här.

Känner influenser här från Turku School och En kväll med familjen (har just läst om det i Playground Worlds).*känner sig påläst*

Minimalism ja. Ser gärna fler sådana lajv. De är i sig experiment och skulle antagligen ge lika mycket ifall de misslyckades. Abbacus misslyckades iallafall inte. Sant är att man kan skala av mycket runtomkring och bara koncentrera sig på det unika i situationen.
Experimentiella lajv av denhär typen kan bli mycket intensiva. Eller hellre: borde vara intensiva. Det är knappast något som kan hålla på någon längre stund, eftersom djupgående intrigen INTE är tyngdpunkten för dem. Istället är det experimentet som väger upp.

Anti-realism. Well... Denna typ av lajvande tilltalar säkert en viss typ av lajvare, kanske speciellt den scenkonstinriktade typen. :D Visst kan man ha kul på detta sätt, men jag vet inte om man (läs jag) skulle orka lajva så någon längre tid. Kanske max en halvtimme. Det kräver ständig ansträngning i det att man inte kan slappna av i rollen nämligen. Kanske är detta en styrka med "maskeraden" och rekvisitan. När man inte orkar lådsas så bär den en liksom vidare med farten.

Motsvarighet till arrangemanget. Visst. Varje lajv skall gärna föra framåt och testa nya ting. Vi lär oss av våra misstag. Samtidigt finns det sådant som är tryggt och fungerar. Ifall lajven vore alldeles för radikala varje gång skulle nog många känna sig osäkra med ifall de skall delta eller inte. Och varje förändring är samtidigt ett risktagande. Det KAN skita sig. Bättre då att endast några delar skiter sig än att alla gör det.

Utvecklandet av det gemensamma lajvandet på egen tråd jo...
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Emil » fre 20.2.2009 01:35

Hmm, jag är borta den helgen som det är workshop så det fungerar inte med think-tank då. Jag måste se, kanske man kunde fundera på en skild grej, eller så ordnar man nåt annat småroligt på samma gång då.

Men jo ämnet är ju det viktiga i denna tråd. Och min tanke var inte att vi skulle fastna i dessa mina förslag, det var mest för att komma igång. Jag vill att alla ideer, stora som små, för hur man kunde utveckla lajv och rollspel kommer fram här. Vad har ni inte själva upplevt ännu i ett lajv av Eloria som ni tror eller drömmer om kunde vara skitcoolt?
Användarvisningsbild
Emil
Biskop
Biskop
 
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 20.3.2007 17:40
Ort: Stockholm


Återgå till Föreningen och lajvande

cron