[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - Think-thank
Till Elorias hemsida

Think-thank

Allmänna seriösa diskussioner angående föreningen och lajvande

Think-thank

Inläggav Darulf » ons 21.5.2008 21:55

Har länge funderat man skulle kunna fundera kritiskt på vad vi håller på med och kanske komma till nya tankar. Som en think-tank på lajv och lajvande om man så vill.

Funderade först på detta med vilka lajvuppbyggnader vi har/har haft. Allt började med värdshusbaserat lajv (FF1 & 2, DHP). Det är något att göra. En fast punkt som propellerar intrigerna runt om. Samma under VBS om jag inte minns fel. Centrerat först kring Uriel och senare magikern. Alltså ett centra.

Sedan hade vi BRM, centrerat kring inte ett, utan två värdshus. Konkurrens och skapande av intriger delvis genom det. I stort en roll delat på två.

Så kommer vi till temalajven. Omertá handlade om två krigande släkten. En intrig som borde propellera ett helt lajv. Om det spelas rätt. Här är det inte ett centrum, om det inte finns två starka ledare på var sida som dikterar.

IVS lajven har varit värdshuslajv. 4 lovar vara tredelat i olika läger. Men handlar det nu om tre världshus? Om det inte finns någon utsedd ledare, kommer då en sådan att framträda? Eller kommer demokrati att råda. Beror nog på gruppen tror jag. Men IVS 4 har ännu inte varit. Svårt att säga vad som propellerar lajvet framåt.

Skriptade temalajv tar bort centran, eller om man så vill så naglar det fast händelserna i spelledarens vision. Beroende på hur utarbetad visionen är, så tillåter den olika mycket frihet för spelarna. Icke desto mindre. Centrerat kring spelledningen på ett sätt OFF som också känns av IN. (Lyser min kritik månne igenom här?)

Men vad annat finns det? Är det egentligen möjligt att skapa ett lajv där alla spelarna är intrigdrivande?Är det möjligt? Eller är det ens önskvärt? Är kanske ändå värdshuslajv de bästa iallafall? I alla sina variationer.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Eco » ons 21.5.2008 22:32

Skyfall var ett inriglöst lajv, där alla spelare skapade sina egna intriger utifrån rollernas förutsättningar. På det sättet var varje spelare verkligen centrum för sitt egen lilla lajvuniversum.
Här fanns det inget centrum för hela lajvet så som ett värdshus eller en mäktig person, inte heller fanns det några skriptade händelser. Undantagen kan dock vara de två universitetskvällar som ordnades och de tre lördagar då alla demoner och änglar kom samman för att diskutera. Vid dessa tillfällen fanns det alltid någonting som stod i centrum för händelserna, vare sig roller/spelare var medvetna om det eller ej och ofta fanns det någon svagt skriptad händelse som borde ske. Men dessa fem kvällar (av en månad) var som små lajv i lajvet. De hade relevans för rollerna och hur de agerade, men resten av lajvet var helt oberoende av centran och skriptade händelser.

Detta är en lajvform som jag för övrigt gärna skulle pröva i Eloria någon gång. Att själv helt och hållet vara herre över sin roll och dess handlingar är en berusande känsla, men man måste vara alert på ett helt annat sätt än i andra slags lajv samtidigt som man kan tillåta sig att ta det lugnt eftersom det inte finns någonting som tvingar en framåt. Det är en helt annan nivå av rollspelandet. Det är verkligen rollen som står i fokus för mitt eget personliga lajvande samtidigt som alla spelare tillsammans väver ett intrignät så tätt och trassligt att vilken spindel som helst skulle bli grön av avund.
Användarvisningsbild
Eco
Biskop
Biskop
 
Inlägg: 306
Blev medlem: sön 25.3.2007 20:22
Ort: Umeå, Sverige

Inläggav Miyo » ons 21.5.2008 22:54

Dina utläggningar om centran är väldigt fina, Vicke. Jag håller med om mycket. Jag har inte tänkt på det förr, men att ha ett centrum är essentiellt för att ett lajv ska fungera utan att spelledarna lägger sig i, vad gäller den typens lajv som har bedrivits i Eloria hittills åtminstone. Den här teorin sviktar lite när det kommer till s.k. skriptade lajv.

Jag kom dock att tänka på en sak i talet om VBS' centra. I min åsikt borde centrat ALDRIG vara en karaktär. Ingen karaktär ska få bli lajvets "huvudroll", även om "viktigare" och "mindre viktiga" karaktärer alltid existerar. Jag avser alltså att spelledarna ämnar en person att vara centra, inte om en person utvecklas att bli ett centra under lajvets gång. Detta anser jag är helt okej.

I övrigt vill jag mena att centrat under VBS var kvarnen. Allting cirkulerade runt den.

Här kommer jag att tänka på en annan sak. Borde ALLA karaktärer vara bundna till lajvets valda centrum eller är det möjligt att ha karaktärer som är helt oberoende av centrat? (temat?) Jag är själv tveksam. Tror att de oberoende karaktärerna i så fall måste vara väldigt väl skrivna och ha något annat "stort" som binder dem till lajvet.

Hur skiljer sig centran från teman? Jag skulle vilja säga att centrat (nästan) alltid är en konkret sak, och något som är intimt sammanlänkat med lajvets tema. Temat är dock fastslaget och välkänt av alla spelare, medan centrat kan skifta, även om detta inte sker ofta. Finns det andra skillnader eller är det någon som helt och hållet förkastar det jag nyss skrivit?

En följdfråga: Bör centran skifta under lajvet? Mitt svar är "inte idealiskt". Lajv med fasta centran - t.ex. ett värdshus som är byns medelpunkt och/eller alla intriger utgår ifrån - fungerar mycket bra och försäkrar ofta att spelarna hittar varandra och kan spela ut sina intriger. Det kan dock förekomma, om än jag vill påstå att det är sällsynt, att en person "tar över lajvet" till så stor del att han eller hon kan anses bli det nya centrat. Hittills vill jag påstå att detta inte har förekommit i något Eloria-lajv annat än för korta tider, då all uppmärksamhet varit centrerad runt en viktig individ, varefter lajvet återgått till sin vanliga gång. Ex: magikerns ankomst under VBS.

Nu blev det mycket på en gång, och en del av idéerna kan vara lite obearbetade. Jag har nog mera att säga, men ger nu över munturen till någon annan.
Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

Inläggav Darulf » fre 23.5.2008 19:26

Äh låt aldrig bearbetningen av idéerna hindra från att uttrycka vad du tänker. Det är så mycket bra man går miste av på vägen.

Det lät mycket intressant vad jag läste om Änglar och Demoner-lajvet. Och spelidén är superb. Enastående. Min ända invändning är förbindelsen till lajvet som sträcker sig över så lång tid. Om man inte har dedikationen att sätta ner månader, kommer man då känna att man lajvat dåligt?

Hur mycket tid är för mycket tid på lajvande? Svaret måste variera, men istort. Är det skäl att lajva intensivt i ett par dagar och sedan återvända till verkligheten? Håller man balans på det sättet?

Själv anser jag att centrar KAN vara en karaktär om karaktärens syfte inte är att utveckla sig själv. Centrat kan också vara en instans/plats (värdshus) eller en händelse (Dårarnas dag och natt). Om en person stjäl strålglansen och dikterar villkoren en stund tror jag inte att det kan konstateras att denne är centrat. När denna person inte längre lyser starkast är det centrat som tar över igen. Tror att det i lajv för illusionens skull är viktigt med en fast punkt, dvs. något som spelaren kan lita på. Är det sedan regler, en person (SL) eller ett tema (Deckargåta, whodidit).

Sedan är jag lite fundersam över lajv som så att säga får eget liv och propellerar sig själva framåt. Är det faktist möjligt? Förutsätter det inte att det finns många kreativa MOTIVERADE individer? Är vi som spelare redo att ta ansvar för vårat lajvande? Speciellt om det gäller att på stående fot skapa sina egna intriger? Har ni märkt hur svårt vi emellanåt har med improvisationsövningarna? Tänk om man hade lika svårt under ett helt lajv, skulle det bli till någonting isåfall?

Nu tror jag förstås att improvisation och påhittighet är en muskel. Därmed kan den tränas och trimmas.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Miyo » fre 23.5.2008 23:02

Det är ju därför jag försöker peta på med improvisationsövningar/-lekar varje chans jag får. :lol:

Skyfall var ju i allra högsta grad ett självpropellerande lajv, inte sant? Svenskarna är mycket bättre på det här än vi. I allmänhet tror jag att vi har börjat bli för slöa som spelare. Det finns ingen orsak att uppmuntra lättja, så därför förespråkar jag mindre skriptade* lajv, där så mycket som möjligt är i spelarnas händer. När Händelser serveras på silverfat och spelarnas kreativitet kan begränsas till reaktioner på det som sätts framför dem blir lajvandet nästan för "lätt". Ok, det där var kanske att förenkla lite för mycket, men lata spelare kan lätt surfa genom ett lajv på vågorna som SL rör upp utan att någonsin komma på en kreativ idé i tidigare nämnda fall.

*) Nu har jag märkt att även termen "skriptat", liksom "immersion", kan förstås lite olika av olika människor. Jag vill påstå att skriptat innebär allt som är bestämt på förhand att hända under lajvets gång, även om tidpunkten kan vara till viss del öppen. Oftast är spelledarna personligen involverade, men då och då sätts det i en spelares händer att se till att något sker. Dock är skriptat INTE t.ex. "Det här halsbandet var din moders, det är unikt. Om du får syn på det kommer du att känna igen det som sådant.", men nog "När alla har samlats i lobbyn tillsammans med SL1 smyger SL2 fram och släcker alla ljus samtidigt som helvetesljud spelar." Det här blev kanske lite flummigt, men jag hoppas jag gjorde mig förstådd. Jag vill gärna veta om nån inte håller med mig.

Här vill jag ännu påpeka att jag inte menar att skriptade händelser i lajv borde slopas helt. De har också sin plats. Lajvet bör dock alltid sträva efter en balans, det får inte finnas för mycket skriptade stimuli så att spelarnas egen kreativitet mattas. Spelledarna måste sätta tillit till lajvarna att ansvarsfullt ta tag i degen som är lajvet och knåda till den - det är spelarnas fel om inte lajvet går framåt då, inte spelledarnas. Som sagt: lathet bör inte uppmuntras. Lajv är inte som att se på film; där man kan mumsa på popcorn under tiden och kanske t.o.m. somna framför TV:n på en mjuk soffa.

--

Tänkte här ännu hoppa till början av föregående inlägg för några kommentarer. Du har nog en poäng angående att lajvet kan kännas väldigt långt, Vicke. Men Eco nämner också att man bra kan ta det lugnt allt emellanåt. Ingen är heller in-lajv hela tiden under den här typens lajv, vem i hela friden skulle orka med det? Jag förstod att många Skyfall-spelare tog flera dagars pauser allt emellanåt och Eco själv var ju hemma en hel vecka mitt i lajvet.
Kanske borde man ändå börja med ett kortare lajv; max en vecka. Samma principer gäller dock; lajvet är inte tänkt att vara konstant intensivt, vågorna går höga. Eftersom spelplanen för den här typens lajv är hela staden är det viktigaste att ha en drivkraft som för spelarna samman och kan skapa konflikt mellan dem. I Skyfall var detta det regelrätta kriget mellan änglar och demoner på jorden, vilket ändå skulle hållas hemligt för människorna. Spelarna for på ängla- resp. demonjakt i grupper för att skapa konflikt. Spelledarna tog mycket sällan initiativen; det var spelarna själva som, in-lajv förstås, kom överens om att samlas och gå på jakt (ett företag med en hel del spelmekanik involverad, och det fungerade tydligen väldigt smidigt).
Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

Inläggav Darulf » tor 3.7.2008 22:24

Tror att självpropellerade lajv behöver en aktiv kärna spelare som kommer på och är tillräckligt dedikerade. Den stora massan lajvare är lata. De lever upp till händelsen och situationen, men sträckan emellan är inte särskillt intressant. Här är jag själv knappast något undantag.
Men det spör frågan om det är de enskilda minnena eller helhetsbiten som är det intressanta? Kommer man ihåg att medeltidsmänniskan hade jäkligt smaklös mat exempelvis, ifall detta är ens lärdom från ett lajv? Har detta intriglösa upplevande något mervärde? Blir man klokare och känner sig ha upplevt något om man gör upp eld genom att gnida pinnar mot varandra?

Immersion.

Tänker här fritt hoppa förbi diskussioner som jag inte är tillräckligt intresserad av och hävda rakt av att immersion i en roll är fullt möjlig, samt att det innebär att man ändrar sitt tankesätt och adapterar en personlighet som är annan än den man tidigare haft. Man blir rollen för en begränsad tid, och känner och gör som den skulle ha gjort. Immersionen är olika djup, beroende på vem som gör den och hur bra förutsättningarna är.

Men kan man gå för djupt? Tanken kan säkert studeras på (riktiga) personer i vardagen också. Spioner exempelvis. Ifall de agerar andra personligheter tillräckligt länge, BLIR de då inte dessa personligheter? Är det längre någon skillnad. Om du tänker i nya banor, och detta tänkande blir tillräckligt frekvent, kommer du då inte att övergå till detta?

Vidare kan man fundera ifall man skulle leva många olika personligheter, kassera vissa, leva andra, ändra och dirigera om. Skulle det finnas någon ursprungspersonlighet att återvända till till sist? Blir man tvungen att förankra sitt jag vid någonting ifall man ger sig ut för att gestalta något annat?

Är det kanske en orsak att begränsa lajv tidsmässigt? Det blir automatiskt så här i Finland där lajvbudgeten är låg, men är det bättre så? Är kvaliten jämte den spenderade tiden bättre? Om man hade massor med mera pengar att sätta ner i ett lajv, vad skulle vara det man satsade mer på? Skulle personer exempelvis producera bättre lajv ifall de fick lite ersättning? Om man livnärde sig på att skriva lajv, skulle lajven som man skrev bli bättre? Eller skulle det vara bättre att satsa i props och omgivning. Kanske levande musik och specialeffekter som heter duga? Eller BYGGA en lajvplats.

Funderat på det sista gällande Western-lajv. Det finns inget ställe här i Finland som skulle fungera för något sådant. Men en gammal lada och en del talko. Mitt ute på en åker llååååångt från allt annat. DÄR kunde kanske western ta form. Bara som exempel.

Lajv förutsätter nog ro och dedikationen att väva illusionen. Och vissa illusioner är svårare att uppnå än andra. Ändå är det de djupgående illusionerna som är lättare att ta till sig och uppleva. Det skapar kanske känslan av att "detta är något Heeelt annat", och således är det lättare att släppa hämningarna och ge sig hän sitt tillfälliga nya liv.

Kanske en förklaring på fantasy-lajvens popularitet?
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Darulf » mån 7.7.2008 19:07

Duktiga skådespelare är i allmänhet bra på att sjunka in i sina roller. Funderar på sådana som Dustin Hoffman, Jim Carrey och Christian Bale som har ett imponerande djup och bredd. Men vad är det som gör att de kan sjunka så fullständigt in i sina roller att man är berädd att tro på varje ord de säger? Kunde man, om man bara satt och tänkte tillräckligt länge på det, ändra sitt sätt att tänka och röra sig och reagera? Är det bara det att man inte satt undan tillräckligt med tid före ett lajv som gör att det är svårt att komma in i rollen direkt från början.

Det har naturligtvis större betydelse när det är frågan om korta lajv, så kanske längre flerdagarslajv inte har problemet att träda in i rollen på samma sätt.

Vad är betydelsen av riktigt bra props? Kan det förhöja spelupplevelsen? Det är klart att någonting vackert hantverkat kan ge en känsla av mervärde. Fast å andra sidan skall det vara ganska dåliga props för att föra med sig en negativ känsla. Det är klart ifall man har allting äkta ända ner till kalsongerna och det kommer en med jeans på sig och sätter sig bredvid, så nog tänker man OFFiga tankar genast. Men när det kommer till latexvapen, vilka trots allt har ett ekonomiskt värde i sig, så blir det något som man inte vill ta till eftersom det finns en uppenbar risk att de går sönder.

Boffervapen... Det kan aldrig tränas för mycket på strid. Och boffervapen är nog det bästa sättet att göra det på. Men om man tänker på syftet med lajv så är nog uppvisningen det som är det bästa och mest viktiga. Om det inte handlar om utgången av en strid som avgörande av en intrig exempelvis. DÅ är det utgången som räknas.

Gör det speciellt svårt när det är frågan om folk som spelar karaktärer som skall vara bra med svärd, medan de själva som spelare suger på sådan strid. Det är väl därför HP existerar. Men det ser inte särskillt professionellt ut direkt oberoende.

Men hur mycket bidrar striderna till lajvet egentligen? Förutom som stämningshöjare? Gissar att det finns lika många åsikter om detta som det finns lajvare.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Miyo » mån 7.7.2008 19:49

För mig är rätt sorts props väldigt viktiga. (Den grad av petighet jag uppvisar i val av klädmaterial till medeltida lajv är nästan större än graden jag bryr mig, men det är nog för att jag har något dunkelt behov av överdriven petighet.)

Det första som sker när jag tar på mig mina lajvkläder är att jag faller in i min rolls "posé". När jag sedan rör mig påverkar kläderna rollens fysiska uttryck så de skiljer sig från mina, om än bara en aning. Första gången jag tar mina kläder på mig kan jag alltså upptäcka någonting nytt om min karaktär som jag inte alls har tänkt på i skrivskedet.

Det kan vara en så liten sak som att det är mycket bekvämt att sitta bredbent i mina dheraikläder, vilket gör det lättare att minnas den saknad av elegans (och könsmedvetenhet) som beteendet bör uttrycka.

Vad gäller latex- vs. boffervapen är jag lite tudelad. När det kommer till den skrämmande aspekten av vapen är det stor skillnad på latexfärg och jesustejp. På samma sätt som kläder känns rätt på kroppen känns latexvapen mycket sköna i handen, och vad det gör för karaktären är att det höjer den egna tron på sin karaktär. Grovt uttryckt vill jag alltså påstå att jag är mera krigare med ett latexsvärd än med världens maffigaste morgonstjärna virad med silvertejp.

Poängen med lajv är att vi fantiserar, så varför göra det svårare för sig? Goda props ger mer äkta WYSIWYG och frigör spelaren att koncentrera sig på att göra karaktären (och sina medspelares karaktärer) rätta.
Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

Inläggav Darulf » sön 21.9.2008 22:44

Allmänt gällande Think Tanks, så är det måhända av intresse för föreningens medlemmar att veta att styrelsen har diskuterat ordnande av officiella Think Tank tillfällen ute i periferin. Dessa kommer att följa ungefär följande mönster:

1. En person har en intressant fråga/ämne han/hon tycker att man behöver diskutera kring. Denne person bestämmer sig för att vara värd för en Think Tank.

2. Värden bjuder in folk (valfri mängd) till sig eller någon annanstans där man kan träffas. Ifall värden vill ha stort deltagande kan han skriva in på forumet, eller sätta det på hemsidan genom webmastern. Isåfall föreslås att ämnet/frågan specifieras på förhand. Eventuellt ordnar värden med förfriskningar och annat under själva Think Tanken.

3. Ämnet börjar diskuteras. Värden är vanligen den som funderat lite mera på frågan, och denne lägger fram frågor och sådant och är slutligen den som ser till att alla får rätt att säga sitt i ärendet. Några direkta mötesregler finns dock inte.

4. Värden antecknar det som sägs under mötet (väsentliga). I slutet av Think Tanken kommer värden att sammanfatta det som sagts. Deltagarna får då komplettera.

5. Värden tackar deltagarna för deras deltagande och skriver sedan ner sammandraget (max ung. 1 A4). Texten skickas åt Webmastern och sätts upp på blandade biblioteket.

6. Världen är en bättre plats.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Darulf » ons 12.11.2008 12:15

Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Dejan » fre 14.11.2008 21:49

Väldigt intressant att läsa och mycket användbart vid planerandet av nya lajv! Jag ser fram emot att läsa vad fler think-tanks åstadkommer!

Keep up the good work! 2B)
Användarvisningsbild
Dejan
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:16
Ort: Helsingfors

Ny Think Tank

Inläggav Darulf » sön 4.10.2009 20:49

Think tank – “De som kan, skriver lajv”

En Think Tank som behandlar den kreativa processen bakom skrivandet av lajv, med tillvägagångssättet som fokus. Genom att jämnföra erfarenheter och olika synsätt hos deltagarna, eftersträvas djupgående diskussion i ämnet. Syftet är att diskussionsunderlaget senare skall fungera som stödande text till kommande skribenter, samt förhoppningsvis ge deltagarna av Think Tank:en nya förutsättningar vid kommande projekt.

Detta är alltså en think tank främst riktat för dem som skrivit eller är i färd med att skriva lajv. Inte nödvändigtvis endast för Elorias räkning.

Tidpunkt:
Torsdag 8.10.2009, kl. 18:00 – 21:00
Plats:
Hemma hos Calle Tengman, Kyrkoesplanaden 2 A4, Vasa.


Utgångspunkter;
• Stort till medelstort lajv (enligt finländska mått mätt)
• Skrivet av medlemmar av Eloria
• För att hållas i Finland
• Författare av lajvet är också spelledare
• Självklart är att alla har olika sätt att göra saker och att ingenting är absolut rätt eller fel

Inbjudna;
De som har skrivit eller är i färd med att skriva ett lajv för Eloria:
Värd: Victor Svarvars


Syfte;
Det kommer att skrivas en guide till spelledare under Elorias regi, ett manifest om man så vill. Denna text kommer att vara stödtext till detta manifest. Syftet är att se vad förutsättningarna är för att skriva ett lajv, samt vad en ny lajvskribent behöver ha “bakom örat” för att kunna genomföra sitt lajv.


Frågor;
• Vad är en bra lajv-idé?
• Kan bra lajv skrivas ur vad som helst / mot vad som helst / om vad som helst? (med hänvisning till tidigare think tank är utgångspunkten “JA”)
• Finns det lajv-idéer som är dåliga/ogenomförbara?
• Omedelbart förvaltande av nykläckt idé? Hur blir en tanke till en lajv-plan?
• Hur många spelledare är tillräckligt många?
• Vad klarar en person av ensam?
• Kan spelledarantalet bli för stort?
• Hur är det med spelledarhjälpare (assistenter, NPC-spelare, utomstående hjälpare)?
• Den logistiska biten, vem borde sköta denna? (Spelledare, assisterande spelledare, Elorias styrelse/medlemmar, utomstående)
• Hur länge tar det att skriva ett lajv?
• Författarens del: Själva skrivandet av lajvet och bakgrundsmaterialet
• Spelarbundna förberedelser (anmälan, rollskrivning, övriga förberedelser)
• Förberedelser för genomförandet av lajvet
• Dead line-tänkande?
• Dead line succession? En eller många?
• Hjälper eller stjälper?
• Vad är det viktigaste när det kommer till att skriva ett lajv?
• Vilka element bollar man med? Vad allt innefattar ett lajv (arbetsrubriker)?
• Tillvägagångssätt och prioriteringar? Vad skall man helst börja med och vad är utfyllnad?
• Vad om lajvskrivandet inte går som det skall?
• Writer’s block?
• Hur gör man ifall spelledarna inte kommer överens?
• Finns det sätt att rädda ett sjunkande projekt?
• Går det att ta in andra spelledare senare?
• När skall lajv senast ställas in ifall det ser ut att inte lyckas?
• Ordet fritt; Hur skrivs lajv bäst för att få bästa möjliga lajv? Generella tips och trick?



Värden för Think Tank:en är medveten om att innehållet är extensivt och tre timmar är på tok för lite tid för en diskussion av denhär magnituden. Beroende på deltagarantalet kommer det också att dra ut, ju fler deltagare desto längre. Värden gör sitt bästa för att hålla tempo på diskussionen. Ifall allt inte hinner behandlas, kommer utelämnade delar att flyttas över till ny Think Tank för ett senare tillfälle. Deltagare uppmanas fundera över dessa frågor på förhand, så att inget lämnar osagt under think tanken.


Meddela gärna på förhand om ert deltagande här på tråden.
Senast redigerad av Darulf sön 4.10.2009 21:53, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav dragonlady » sön 4.10.2009 21:08

Kommer!






Med på köpet kommer en hund(även om den vovven inte kommer att ha så många åsikter egentligen,och absolut inte kommer att börja skriva på ett lajv)som moraliskt stöd.
Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

Inläggav Miyo » mån 5.10.2009 08:40

Mm, kan nog förväntas att jag kommer.
Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

Inläggav PaxMayne » mån 5.10.2009 15:59

Dyker i mån av möjlighet upp!
Maple. Maypole. Catch and carry. Ash and Ember. Elderberry. Woolen. Woman. Moon at night. Willow. Window. Candlelight. Fallow farrow. Ash and oak. Bide and borrow. Chimney smoke. Barrel. Barley. Stone and stave. Wind and water. Misbehave.
Användarvisningsbild
PaxMayne
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön 25.3.2007 01:37
Ort: Råskisen bak Brändö Esso.

Nästa

Återgå till Föreningen och lajvande