Till Elorias hemsida

Bordsrollspel

Allmänna seriösa diskussioner angående föreningen och lajvande

Bordsrollspel

Inläggav Anders » fre 27.1.2017 12:35

Bordsrollspel är ju en kär släkting till lajv och föreningen har i flera år försökt arrangera bordsrollspel med varierande framgång…

Det är nu hög tid att ta upp ärendet för diskussion bland medlemskåren: Hur kan bordsrollspel ordnas inom föreningen? Vilka fördelar har man att arrangera spel under föreningen istället för privat? Vilka behov har spelledare? Vilka behov har spelare? Och vad önskar DU som gärna skulle testa på bordsrollspel men aldrig fått chansen? Skall Eloria över huvud taget syssla med bordsrollspel…?

Vad är dina synpunkter och idéer?
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Re: Bordsrollspel

Inläggav Darulf » tis 31.1.2017 00:25

Anser att borsdrollspel kunde arrangeras vartefter och att det är dom som spelleder som skall ha störst möjlighet att påverka vad som införskaffas. Således; en person som dragit en längre kampanj (x antal sessioner) har rätt att begära något som skulle förstärka spelupplevelsen, eller en rollspelsbok som denna spelledare skulle vilja arrangera spel utgående från.

Allt som införskaffas på detta vis blir naturligtvis tillgängligt för alla spelledare.

Ett grundkit bestående av tärningar och papper och pennor och kanske någon rollspelsbok eller två kunde vara bra....

Det bästa med organiserat bordsrollspelande vore om det kunde resultera i att fler olika grupper prövar fler olika bordsrollspel. Dvs testar något nytt också utanför DnD (även om det är nog så kul det med).
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Re: Bordsrollspel

Inläggav meamela » tis 31.1.2017 09:21

En sak som jag upplevde innan jag började bordsrollspela var att ribban för en utomstående att komma in/börja bordrollspela är väldigt hög. På ett lajv kan man komma om man är intresserad, men man behöver inte nödvändigtvis känna någon från förut, medan för att börja bordsrollspela behöver man nästan känna någon som drar bordsrollspel/motsvarande människa som drar med en på det.
Jag har ingen aning om hur det skulle organiseras eller om det vore värt det, men jag skulle vilja öka möjligheterna för utomstående bordsrollsspelsintresserade att hitta Eloria/ hitta bordsrollspelskamrater/ nånting i den stilen (min tanke är inte så utvecklad ännu).
meamela
Knekt
Knekt
 
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 26.2.2013 17:59
Ort: Oravais

Re: Bordsrollspel

Inläggav Anders » tor 2.2.2017 09:57

Kommentarer till Darulf:

Införskaffandet av rollspelsmaterial är en sak...

...men en fråga som är mera angelägen, och som jag upplever alltid varit på bordet, är: Varför skulle någon välja att dra bordsrollspel inom föreningen? Man kan inbilla sig att det finns följande fördelar:

1) GM har i teorin tillgång till föreningens bordsrollspelsmaterial ...som är väldigt begränsat och undangömt hemma hos någon föreningensmedlem i en mörk bokhylla = det är inte tillgängligt när man behöver det. Dessutom har de flesta GM själva investerat i de spel som de vill arrangera.

2) GM har möjlighet att nå ut till spelare genom Elorias informationskanaler ...i teorin stämmer det, men rätta mig om jag har fel, men SL hittar nog spelare på andra sätt: Genom direktkontakt, djungeltrumma eller FB gruppen lajvare i Vasaregionen.

...för tillfället känns det som att det bara är nackdelar med att arrangera bordsrollspel inom föreningen eftersom GM då har en ""skyldighet"" att börja rapportera om sina spelsessioner vilket medför extra jobb... Så frågan kvarstår: Varför skulle någon välja att dra bordsrollspel inom föreningen (av andra orsaker än idealism eller pliktkänsla)? och Skall Eloria ha bordsrollspelsverksamhet och hur skulle den då se ut?

Fast min erfarenhet som GM är nog ytterst begränsad, så det skulle vara trevligt att höra åsikter av någon som för tillfället GMar inom föreninger eller av en föreningsmedlem som valt att GMa utanför Eloria :)



Kommentarer till meamela:

Det stämmer att ribban är hög. Men om Eloria skulle börja bra lättillgängliga bordsrollspel för folk som vill pröva på så krävs det GMs som är villiga att göra det. Det är underbart att vi har folk som är intresserade och engagerade när det kommer till att arrangera lajv för barn och nybörjare, men det skulle behövas motsvarande för bordsrollspel.
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Re: Bordsrollspel

Inläggav Anders » tor 2.2.2017 13:08

kul... såg just att det fanns en ny artikel i Blandade Biblioteket om det här ämnet... det är inte lätta att hänga med när man halkar efter... :lol:

http://www.eloria.fi/biblioteket/visa-artikel.php?id=60
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Re: Bordsrollspel

Inläggav Shantina » mån 6.2.2017 19:43

Som GM så skulle jag väldigt gärna dra inom föreningen. Men som du säger, just nu finns det inga fördelar med det. Så att skapa dessa fördelar skulle ju vara en grej.

Som Anders sa så det mesta i materialväg så har en GM antagligen redan införskaffat. Böcker finns att hittas online om man inte vill köpa dem själv och tärningar tenderas införskaffas av spelarna själva (om man inte drar för helt nya spelare såklart. Men åtminstone vi i jeppis börjar ha så pass många set privat att det inte är aktuellt att låna av föreningen).

Så det jag kan tänka mej skulle locka GMs att leda ett bordsrollspel inom föreningen så skulle ju vara saker man kanske inte direkt skaffar. Men som skulle vara Å så roligt att ha. Följande saker kan jag tänka skulle vara en fördel:
1. Tillgång till printer. Många har faktiskt inte en fungerande printer och om någon i området kunde vara "printansvarig" så skulle man kunna få utprintat karaktärspapper o liknande om man drog under föreningen.
2. Rabatt på någon kontorsmaterials-butik. Det går åt (åtminstone här i jakobstad) mycket plastfickor för karaktärspapper och nog skulle det ju vara snyggt att ha såna där dubbelsidiga plastfickor. Men de kostar en del och jag skulle absolut dra under föreningens flagg om jag visste att mina spelare kunde få tag på dem billigare någonstans.
3. Gridmaps. SÅ mycket roligt man kan göra med dem. Och det leder till
4. Miniatyrer. Det här är dock rätt kostsamt. Men redan om man skulle få ett sett med hjältar så skulle det vara hur kul som helst.
5. Teknik. Vill man dra på distans så behövs åtminstone hörlurar och mikrofoner samt en webkamera. Det här är absolut något som skulle vara åtråvärt och passa väldigt bra med tanke på att vi är aningen utspridda i avlånga österbotten.

Det var vad jag kom på på rak arm som man som relativt erfaren GM fortsättningsvis önskar att man hade mer tillgång till ;) Sen håller jag nog med Vicke om att det är onödigt att skaffa in sådant som inte används, så vartefter något behövs så kan man införskaffa det. Men, nu till en början borde det göras på klart VAD det är okej att införskaffa.
O ja ba:" E-hee!"
Användarvisningsbild
Shantina
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: tis 9.9.2008 19:03
Ort: Pedersöre

Re: Bordsrollspel

Inläggav Darulf » mån 6.2.2017 21:42

Nå om vi nu får sitta och drömma lite, så vore det rätt kul med en 3D-printer. Också en laserprinter (bra begagnad) kunde vara bra. Det är dock frågan då var den skall vara. Vore det inte lättare att ha ett kort till någon printfirma då, och bara ta ut så många kopior man behöver?

Jag har för eget bruk letat efter en printfirma som man kunde printa ut köpta pdf-böcker från. Alltså låta trycka upp själv. Tänker mig att de kunde se ut som slutarbetena man skrev någon gång i tiden... Är det någon här som vet om något motsvarande ställe i Vasa eller Jakobstad?

För visso kunde föreningen införskaffa en gridmap. Den skulle isåfall behöva vara portabel och det kunde finnas figurer till den, dock sådana som är så pass neutrala att de kan symbolisera olika karaktärer. Allt skulle behöva finnas i en väska isåfall.

Tänker också att det där med att skaffa medlemsskap till en site där det finns bra bakgrundsljud till rollspel skulle kunna vara väl värt det. En annan sak är dessa Kickstarter-grejer, där man med ett dataprogram enkelt kan planera ihop en katakomb bara med att "drag and drop".

Tänk om man kunde ordna ett bordsrollspelsmaraton någon gång (gammal dröm) där ett antal rollspelsgrupper träffas för att spela dygnet igenom. Som ett dungeoncrawlers pyjamasparty. Man kunde rentav växeldra med olika DM.

Tror nog att man kunde göra det attraktivt att dra bordsrollspel i föreningens regi.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Re: Bordsrollspel

Inläggav Tagrita » mån 6.2.2017 22:58

Själv har jag bara provat på bordsrollspel några gånger (en gång på ett sportlov, i Vörå i Elorias regi + på Ropecon 2015 och 2016), men skulle jättegärna syssla med det. Frågan är bara denna:

Var finns en lämplig nybörjargrupp?! (Eller grupp att börja i?)

Så oberoende av om det är Eloria eller ej, aktiv information om (nya) grupper skulle vara bra. :) (Om jag förstod dottern min korrekt, så var det bordsrollspel en gång i veckan på en bibba i Esbo! Så ofta behöver det förstås inte vara, eller beroende på var det är förstås...)

Sedan skulle nog en bordsrollspelsmaraton kunna vara kul, men kanske spelarna tappar nerverna med nybörjare, som allt måste förklaras för? (=> skilda grupper då kanske vore en lösning?! Men räcker det till då, med spelare och spelledare?)
'Den som går sina egna vägar behöver ingen karta'
- Drottning Kristina
Tagrita
Riddare
Riddare
 
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 8.5.2013 18:33
Ort: Åkertyget

Re: Bordsrollspel

Inläggav Anders » tor 9.2.2017 11:05

Okej det var ju en fin önskelista :)

...men om vi nu istället går över till lite 'skyldigheter' istället för möjligheter:

Är det tillräckligt att en GM drar ihop en grupp med sina närmaste vänner och drar rollspel för dem?
Eller borde man aktivt 'tvinga'* GM att ta in nya spelare?

Hur kan vi skapa fler nybörjargrupper? Hur kan vi motivera GMs att dra spel för nybörjare?

Skall spel/kampanjer/sessioner på något vis publiceras på hemsidan? Är det värt det?
Skall spelsessioner synas i händelsekalendern? I så fall varför?

* Det går bevisligen inte att tvinga någon till någonting...
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Re: Bordsrollspel

Inläggav meamela » tor 9.2.2017 12:20

Det här svarar ju inte riktigt på någon redan befintlig fråga, men:
Angående nybörjargrupper har jag en "dröm"/outvecklad tanke om att dra Verald-bordsrollspel för unga, eventuellt några som varit på nåt av barnlajven, men jag har aldrig lett bordsrollspel förut.
Kunde en workshop kring att leda bordsrollspel vara något som föreningen kunde ordna?
så...
Emma out
meamela
Knekt
Knekt
 
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 26.2.2013 17:59
Ort: Oravais

Re: Bordsrollspel

Inläggav Darulf » tor 9.2.2017 23:46

Tycker ju lite försynt att det vore i varje GM's egna intresse att inkludera nya spelare om möjligt. Annars blir pölen fort grumlig och samma idéer flyter runt... Samtidigt är det lätt för GM att ta med erfarna spelare som håller koll på regler och har spelöga. En blandning torde vara bäst.

Man skall komma ihåg att vi fortsättningsvis önskar nya spelare till föreningen. Således är det inte oskäligt att tänka att det kunde erbjudas fördelar för GM som drar med nya spelare till sin grupp. Ifall GM dessutom drar in nya över språkgränserna torde detta vara extra bra. Engelska klarar vi av de flesta av oss.

Anser att allt som syns i föreningens kalender är hemåt.
Anser att all PR är bra.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf


Återgå till Föreningen och lajvande

cron