[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - Säkerhetsord
Till Elorias hemsida

Säkerhetsord

Allmänna seriösa diskussioner angående föreningen och lajvande

Säkerhetsord

Inläggav dragonlady » tis 18.3.2014 18:52

Ämnet jag vill diskutera är säkerhetsorden inom Eloria.
Vi har ju orden som "HOLD" och "Eloria" inom elorias lajv, men ett ord som man har börjat sakna mer och mer under lajven är motsatsordet till "Eloria", dvs det ord som betyde: "sluta vela, kom på bara, puscha mer, jag kan ta det!"

Det jag är ute efter nu är förslag på vad det ordet skulle vara.

Eller på ren dialekt: Lät koma bara!
Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

Re: Säkerhetsord

Inläggav Vivi » tis 18.3.2014 22:36

Äsch skrev just ett inlägg, men det tycktes ha försvunnit i tomma intet. Sammanfattad verison av det jag skrev:

Jättebra idé! Tror det finns nåt ord som används ute i världen, men vet inte var själva ordet är. Vi får väl komma på ett eget. Tycker egentligen Eloria borde vara ordet som betyder "kom på bara" och så får vi hitta på nåt annat ord som betyder backa undan :lol:
Användarvisningsbild
Vivi
Magiker
Magiker
 
Inlägg: 577
Blev medlem: mån 19.3.2007 17:58

Re: Säkerhetsord

Inläggav Darulf » tis 18.3.2014 23:29

Finns ju en sådan meta (nordiclarp.org) som går ut på att du säger kodmeningen och därefter vad du vill ska ske:

Exempel:

"Nåd! Ni får absolut inte slänga mig i väggen och misshandla mig i grupp."

.., varpå motspelarna vet exakt vad de skall göra.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Re: Säkerhetsord

Inläggav Anders » ons 19.3.2014 07:18

Jag håller också med om att många av våra lajv skulle må bra av ett sådant ord/system. Till skillnad från ELORIA och HOLD som faktiskt är säkerhetsord och bryter illusionen så tycker jag att ett dylikt "lät-koma-bara" ord skulle få vara mer diskret så att det smälter in bättre i lajvet.

Under Monitor Celestra använde vi orden "frack / fracking / fracker / fracking fracker ..." (en välanvänd svordom i Battlestar Galactica universumet) för att trappa upp situationer. Tanken var god, men det fungerade inte riktigt så bra som vi hoppats; spelare använde ordet allt för ofta så andra spelare hade svårt att avgöra när/var/hur de skulle trappa upp situationen...
Det fina var dock att man kunde säga ordet utan att bryta illusionen.

Vickes förslag verkar också riktigt bra.

I kommande lajv kunde man kanske testa olika metoder och utvärdera hur de fungerar?
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Re: Säkerhetsord

Inläggav dragonlady » ons 19.3.2014 08:38

Ett annat sätt (lite som "frack") skulle vara att använda namnet på världen man lajvar i. Tex Eya(Norrskensdans) eller Aea(Mörka stigars ände). Det låter kanske random men det bryter inte illusionen för just det lajvet.
Nackdelen är att man måste lära sig ett nytt ord för varje ny lajvvärld.
Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

Re: Säkerhetsord

Inläggav Gary L Grape » ons 19.3.2014 10:15

Min första tanke var att vi kanske pushar för sällan. Nu vet jag inte alls hur ofta säkerhetsordet Eloria brukar användas/har använts, men själv har jag i alla fall aldrig varit ens i närheten. Hur som helst tycker jag nog att utgångspunkten borde vara att det är fritt fram att pusha ända tills säkerhetsordet kommer emot.

Med det här sagt kanske det ändå vore bra om det i alla fall fanns ett sätt att få fram att man vill ha mer. Där tycker jag att Vickes förslag i princip är riktigt bra. Av samma anledning som Anders berörde, att ett specifikt ord sticker ut och bryter illusionen. Jag är alltså inte emot att börja använda ett "omvänt säkerhetsord", men jag tror nog att det snarare kunde vara på sin plats att fundera på andra sätt att få fram att man vill ha mer.
"Cornix cornici nunquam oculus effodit"
Användarvisningsbild
Gary L Grape
Adlig
Adlig
 
Inlägg: 459
Blev medlem: tis 28.9.2010 06:51
Ort: Sundom (Xanadu)

Re: Säkerhetsord

Inläggav JazonMaxuz » ons 19.3.2014 11:20

Att testa lite skulle kunna vara helt på sin plats, jag håller med. VIsserligen har jag inte hamnat I någon mera krävande IN-lajvsituation ännu så att jag börjat fundera på säkerhetsord, men ett omvänt ett skulle kunna fungera om det är tillräckligt lajv-neutralt som sådant d.v.s det går att använda, som ni tidigare skriver, utan att illusionen bryts för dom övriga spelande som inte är delaktiga I situationen och råkar höra det.
Metatekninken Vicke nämner låter intressant, men samtidigt är jag också lite på samma inställning som Henrik; finns det månne andra metoder än just omvända säkerhetsord man kunde använda sig av?
http://tankarnastempel.blogspot.fi/

"Know that you have, within you, the Power to shape your World as you see fit.
Use it to create a better Place, a safe place for those you hold dear. A Brave, New World."
Användarvisningsbild
JazonMaxuz
Präst
Präst
 
Inlägg: 222
Blev medlem: mån 12.12.2011 22:42
Ort: Vasa

Re: Säkerhetsord

Inläggav dragonlady » ons 19.3.2014 12:26

Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

Re: Säkerhetsord

Inläggav Gary L Grape » ons 19.3.2014 15:03

"Cornix cornici nunquam oculus effodit"
Användarvisningsbild
Gary L Grape
Adlig
Adlig
 
Inlägg: 459
Blev medlem: tis 28.9.2010 06:51
Ort: Sundom (Xanadu)

Re: Säkerhetsord

Inläggav Sorcerer » ons 19.3.2014 15:16

Understöder det som Nettie säger. Vi är för snälla med varandra, vågar inte tänja på gränserna för att vi vill inte vara dendär elakingen som traumatiserar våra vänner. Även om det står i karaktärspappret att någons karaktär är våldsam, sadistisk, psykopatisk osv.

Jag tänker på lajvet Asylum, som fick mycket flack för att "det inte var skrämmande". Före lajvet skulle man besvara en del frågor i stil med "Är du okej med att bli bunden?", "Är du okej med att låsas in i ett litet utrymme?" osv. I det lajvet kan jag tänka mig att ett sådant ord skulle ha varit till stor nytta och då tänker jag på Vickes modell. "Snälla, bind inte fast mig!!" eller "Snälla, lås inte in mig!!". Speciellt då jag misstänker att en del av de som lajvade vårdarna är bunden av "gentlemanna-stilen" som Nettie pratar om.
Dessutom skulle "Snälla..." vara bra, för då refererar man inte till lajvvärlden. Om min karaktär skulle bli torterad, varför skulle han då mitt i allt skrika "SOLSIDAN!" eller vad världen nu heter? Skulle inte "Snälla, tortera mig inte!" verka trovärdigare?

ETT sätt att få med det utan att använda ord är om spelledaren är supertydlig med sin vision, ifall SL vill pusha spelarna. Om tanken med en grupp karaktärer är att de ska vara sadistiska och tortera sina patienter, så måste SL förmedla detta till spelarna. Säg till dem på förhand att "Ni ska tortera! Det är ert jobb!", kanske man kan workshoppa in det.
I en annan tråd så nämndes det om det är fel av SL att säga till spelarna "Såhär ska ni spela". I det exemplet pratades det om ett Lovecraftiskt lajv, där mycket bygger på stämning. Problemet med ett sådant lajv är att det finns en risk att om spelarna får reda på att The Great Old Ones skapade världen och ligger och slumrar så vet säkert inte spelarna hur de ska reagera. Jag slår vad om att spelarnas nuvarande reaktion i ett cthulhu-lajv skulle vara ett "....Jaha?", när reaktionen enligt lovecraftiska mått borde vara galenskap och självmord.
I ett sådant fall skulle jag säga att det inte är fel att på förhand säga till spelarna att "såhär ska ni spela".
När vi marknadsför lajv så säger vi på förhand "visionen är detta" (som ibland kan tyvärr översättas till "Flum flum flumidum"), men ingen säger ändå helt kallt "såhär ska ni spela". Antagligen för att man vill inte vara dendär irriterande spelledaren som berättar åt spelarna hur de ska spela (och då få en stämpel av sina vänner som en "asshole SL").
"I became insane, with long intervals of horrible sanity." -Edgar Allan Poe

http://littlejohan.blogspot.fi/

"Tota potentia Tengil, liberatori nostro!"
Användarvisningsbild
Sorcerer
Adlig
Adlig
 
Inlägg: 488
Blev medlem: fre 16.5.2008 08:11
Ort: R'lyeh

Re: Säkerhetsord

Inläggav Shantina » ons 19.3.2014 16:09

Eftersom det är främst ordet vi är intresserade av i just den här diskussionen (då det är den frågan som är mer aktuell just nu till Månborgen), så måste jag ju säga att jag gillar "Nåd" mer än "Snälla" eftersom det är ett ord man inte skulle använda normalt. Men då känns det också som att säger man "Nåd, gör inte det här mot mig..." så är det ju som om karaktären skulle backa undan. Men om man är två karaktärer som vill egga upp varandra så passar det inte lika bra att plötsligt säga "Nåd" eller "Snälla".
O ja ba:" E-hee!"
Användarvisningsbild
Shantina
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: tis 9.9.2008 19:03
Ort: Pedersöre

Re: Säkerhetsord

Inläggav dragonlady » ons 19.3.2014 16:57

Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

Re: Säkerhetsord

Inläggav Miyo » ons 19.3.2014 17:30

Till att börja med understöder jag absolut att lägga in ett eggningsord. Även om en attitydförändring är önskvärd (dvs. att spelarna skulle våga mera) kunde införandet av ett "eggningsord" (i motsats till säkerhetsord) vara just den kick som behövs för att få folk att våga mera.

Finns det risk att ordet blir FÖR in-lajvigt, så att man inte märker det, eller så att rollerna skulle använda ordet i in-diskussion? I Eya och Aea används världens namn väl inte så ofta, men man kan inte anta att alla världar funkar likadant, eller att alla spelvärldar ens har ett namn. Hur gör man t.ex. för alla lajv som sker i vår värld? Nej, jag tycker nog att ordet borde vara enhetligt för alla lajv, liksom ELORIA och HOLD, och neutralt till världen och kontext. Illussionen bryts ändå vid användningen av alla sorters regelelement, från "veritas" till att inte få slå mot huvudet, och att försöka göra orden så omärkbara som möjligt tror jag bara bidrar till missförstånd.

Jag vill ändå återgå till att påstå att det överhängande målet borde vara naturlig bejakan, dvs. att man kan skala bort regler utan att simulationerna slutar fungera. I Skyfall i Umeå hade de t.ex. inget magiord i stil med "veritas", utan beskrev magieffekter utan något sådant. Själv förstår jag inte hur det här kan ha fungerat, men spelarna hade väl helt enkelt en så god uppfattning om alla rollers övernaturliga förmågor (transparens ftw!) och litade på varandra i användningen av dem att det fungerade sömlöst. Vad jag nu menar med detta är, att vi genom att införa ett eggningsord kan uppmuntra spelare att våga mer - och när spelare eggas till att våga mer så vågar de förhoppningsvis så småningom göra saker utan att eggas, eftersom de märker att de inte skadar någon genom att våga ta i lite mer.
Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

Re: Säkerhetsord

Inläggav Carolina » ons 19.3.2014 22:13

Förra året på Knutepunkt var jag med på en workshop där just detta diskuterades. Lösningen som presenterades då var att om man vill göra något som man har minsta anledning att tro att sin motspelare skulle ha något emot att man spelar upp det man tänkt så ska man ta dem åt sidan och prata OFF. Allt från att slå till någon på käften till att börja slåss inne på värdshuset till tortyr framför hela byn till att man plötsligt hånglar upp personen. Går man OFF och pratar så får man direkt veta om personen är med på det eller inte och så kan man sinsemellan diskutera förstärkningsord och nertaggningsord och hur man ska göra allting, så att när man gör det mitt framför ögonen på alla så ser det jättecoolt och häftigt ut. Jag har aldrig testat det här under ett lajv, men jag tycker att det verkar vara ett jättebra sätt. Att gå OFF och prata om hur man ska spela upp en scen tycker inte jag att stör lajvandet, utan det gör snarare att man sen vågar pusha mer, för att man har kommit överens om hur scenen ska gå till. Det gjorde vi ett par gånger under Simbelmyne.

När vi ändå pratar säkerhetsord måst jag säga att jag tycker att Eloria är ett rätt så dåligt säkerhetsord. När ska man säga det? Ska man säga det när man tycker att "nu börjar det närma sig gränserna för vad jag tål, men om det inte går längre än så här så går det helt bra och jag vill inte att spelet avbryts" eller "nu tycker jag som spelare inte alls om det här längre och vill avbryta spelet och behöver en stund för mig själv"? Det finns ingen gradskillnad och det är omöjligt för motspelarna att veta om de bara ska tagga ner lite eller avbryta spelet helt. I denna bemärkelse är "cut" och "brake" mycket bättre och tydligare. Trafikljussystemet är ännu bättre för då kan man också fråga sina medspelare om de är okej med att man tänker sätta igång duschen som man jagat in dem i när de är fullt påklädda genom att fråga "Grönt?".
Carolina
Knekt
Knekt
 
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 24.9.2010 20:37
Ort: Åbo

Re: Säkerhetsord

Inläggav Shantina » ons 19.3.2014 22:23

Minna: Något förslag på ett sådant ord?

Carolina: Det jag faktiskt inte tänkt på. Eloria tror jag ska användas just då man gått över gränsen som i "nu räcker det, du får backa undan", men det finns inget man kan göra för att säga "nu börjar det räcka, håll det sådär". Å andra sidan har Eloria använts så sällan så frågan är om det skulle behövas (just nu). Däremot verkar flera överens om att spelarna borde våga mer under lajv, vilket vi ju försöker ta tag i under Månborgen, därav tänker vi testa att använda ett puschande ord just för att uppmuntra folk att våga gå längre.

Vi söker som sagt i första hand förslag på ord (gärna med exempel på hur folk tänkt att man ska använda dem, om man så vill :) ) då detta r det sätt vi tänkt testa under Månborgen. Och i det syftet är "Vid Eya" ett bra ord, eftersom det är IN-lajvigt utan att vara ett IN-ord. Och sättet att använda det på skulle vara lite som en svordom, så det funkar både för desperata och aggressiva situationer.
Vill man sedan göra det mer allmänt så skulle det ju gå att använda en annan "allmän svordom" som funkar för alla lajv. Men finns det något sådant? Inför månborgen så är det ju inte så viktigt VAD vi använder för ord, då vi ju bara testar det hela. Men visst skulle det vara nice att hitta ett ord som funkar för andra lajv direkt ;)
O ja ba:" E-hee!"
Användarvisningsbild
Shantina
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: tis 9.9.2008 19:03
Ort: Pedersöre

Nästa

Återgå till Föreningen och lajvande

cron