Appropå KELA (FPA):
Om du (som jag) besökt läkare och tänkt att du ansöker om ersättning typ två gånger per år (eftersom tiden man kan ansöka är 6 månader i efterskott) GÖR DET INTE!!
(Skicka alltså in din ansökan genast; enligt vad jag hört är dom mest oroliga för att bli utan jobb, inte är dom intresserade av rationellt handlande...)
Jag postade min ansökan så att den borde ha inkommit senast den 28.2 (fredag). Tyvärr kom den fram först den 3.3 (måndag) (Eller kanske ingen öppnade posten den 28.2?! Det var ju sportlov här...) och eftersom resan företagits den 2.9 så inkom ansökan för sent. (EN DAG!!!) Och jag fick ingen ersättning...
En annan grej: självrisken är väl 14,25 per riktning. Ersättningen är 0,20 euro/km, så om du åker 110 km till doktorn (som är jouren kvällar och veckoslut för oss) så blir det typ 22 euro och då självrisken avdras är det inte många euro du får. Mera en principfråga det här alltså.
MEN om du åker taxi, så kostar det också 14,25 euro per riktning här. Vem är det FPA håller bakom ryggen, jag bara frågar? Hur många taxiföretagare lever på det här här på landet? Det blir ju flera hundra euro i taxiföretagarens ficka av den här resan. (Jag vet, jag vet, nog har taxiföraren en massa omkostnader, men inte täcker 0,20 euro/km heller bilkostnaderna för gemene man och kvinna!)